36 345 läst ·
451 svar
36k läst
451 svar
Det här väl återigen tjänstemannastyre ☹️ingen tar ansvar.
Detta har inte blivit prövat ännu emot direktivet, så det kan mycket väl bli inskränkningar även där...P pmd skrev:Det stämmer som du skriver. Alla fåglar är fridlysta i Sverige, men jaktlagen och jaktförordningen gör undantag för fridlysningen för väldigt många fågelarter. Jakt får bedrivas under bestämda tider på en del arter och året runt på andra arter under specifika omständigheter.
Jaktlobbyn är rätt stark i Sverige.
De flesta verk eller institutioner har denna information.P pmd skrev:
SLU, Skogsstyrelsen m, fl.
Vad du anser är att yrkesutbildning och yrkesutövande inte är seriösa..
Jag finner dig mer oseriös än många i dessa frågor, om du nu inte är skogsägare med lång erfarenhet av aktivt skogsbruk eller har titel samt utbildning inom skogsbruk..
icke trovärdig.. jo jo.. jag ska komma ihåg detta... Det kan bita tillbaka... rejält dessutom..
Kanske, men jag tror inte det. Som sagt, jaktlobbyn är mycket stark i Sverige. Riksdagen har en egen jaktklubb med en skyttebana i källaren till riksdagshuset.Maskintok skrev:
Jägarna har förmodligen en starkare ställning i Sverige än skogsägarna.
Jaktlobbyn är mycket stor..P pmd skrev:
jaha.. jo men lantbrukare och skogsägare är större än så.. samt driver näringar som göder Sverige.. få jaktföretag gör detta..
Sedan har vi jägare i de flesta led av politiska haranger... Vilket gör att blir de förbisedda i frågan om att få jaga eller bedriva skogsbruk så kommer detta att höras..
Du ifrågasätter en yrkesman och utbildad persons beskrivning.P pmd skrev:
samt att jag kan fråga tillbaka.
Vi har haft trakthyggesbruket nu i ca 100 år
Och det har inte minskat med varken mångfald eller hotade arter har minskat i antal tvärtom.
Dock så kan mer göras i frågorna men det är inte hyggesfritt skogsbruk någon lösning på.
Hade nu trakthyggesbruket varit så förödande hade vi då inte fått en klarare bild av detta?
samt hade vi då inte hört andra än just miljölobbyns röster höras om detta skogsbruk?
Hade nu detta skogsbruk varit så dåligt så hade väl varken sveaskog eller Skogsstyrelsen godtagit detta som bruksmetod?
sen hade vi väl knappast sett vissa arter öka så pass att de sprider sig eller att co2 halterna är så pass mycket bättre tack vare vårt skogsbruk eller hur?
Så vad är det som är problemet med att tänka logiskt och se vad som verkligen händer varje dag?
varför skall folk tro sig läsa sig till en lösning med hyggesfritt när man inte ens vet skillnader mellan olika metoder?
Bra skrivetMaskintok skrev:Du ifrågasätter en yrkesman och utbildad persons beskrivning.
samt att jag kan fråga tillbaka.
Vi har haft trakthyggesbruket nu i ca 100 år
Och det har inte minskat med varken mångfald eller hotade arter har minskat i antal tvärtom.
Dock så kan mer göras i frågorna men det är inte hyggesfritt skogsbruk någon lösning på.
Hade nu trakthyggesbruket varit så förödande hade vi då inte fått en klarare bild av detta?
samt hade vi då inte hört andra än just miljölobbyns röster höras om detta skogsbruk?
Hade nu detta skogsbruk varit så dåligt så hade väl varken sveaskog eller Skogsstyrelsen godtagit detta som bruksmetod?
sen hade vi väl knappast sett vissa arter öka så pass att de sprider sig eller att co2 halterna är så pass mycket bättre tack vare vårt skogsbruk eller hur?
Så vad är det som är problemet med att tänka logiskt och se vad som verkligen händer varje dag?
varför skall folk tro sig läsa sig till en lösning med hyggesfritt när man inte ens vet skillnader mellan olika metoder?