36 345 läst ·
451 svar
36k läst
451 svar
Det här väl återigen tjänstemannastyre ☹️ingen tar ansvar.
här i texten Skogsstyrelsen så ser vi att det är många ärenden som skulle redan ha prövats emot miljöbalken...
alltså så ska nu detta blivit redan som jag skrev tidigare..
vi har lämnat tiden med en anmälan till att behöva söka tillstånd för att få bruka vår skog.. en process som kan ta många år innan den kommer till domstol...
Så detta är förödande...
Och värsta är att det är inte alls riksdagen som tagit emot detta det är enbart sittande regeringen..
vi har lämnat tiden med en anmälan till att behöva söka tillstånd för att få bruka vår skog.. en process som kan ta många år innan den kommer till domstol...
Så detta är förödande...
Och värsta är att det är inte alls riksdagen som tagit emot detta det är enbart sittande regeringen..
Det kommer att gå till på samma sätt som vargjakten... diverse överklaganden och anmälan till EUMaskintok skrev:här i texten Skogsstyrelsen så ser vi att det är många ärenden som skulle redan ha prövats emot miljöbalken...
Så detta är förödande...
Granbarkborren har alltid funnits i rimligt antal och som en viktig del i ekosystemet utan att förorsaka kraftiga skador på granbestånden.. Ett allt varmare klimat har gynnat insekten samtidigt som monokulturer av gran blivit perfekta offer i en varmare värld. Granen trivs i ett taiga klimat och blir stressad av torkan, stressade träds förmåga att försvara sig försämras och detta gynnar granbarkborren.Maskintok skrev:
Förökning av granbarkborre kräver färsk ved så när barken lossnar är inkräktaren redan borta.
Det finns inget så levande som död ved och därför bör en del döda träd lämnas kvar för det gynnar granbarkborrens fiender. Det sämsta man kan göra är att rensa rent i skog som skadats av granbarkborrar.
Skogsstyrelsen - Gynna granbarkborrens fiender
Den risken är väldigt stor..skoge skrev:
Och sedan ska då enskilda skogsägare sitta och vänta samt ha kapital för att slåss om detta....
mellanskog har redan legat ute med stora summor vid lavskrikemålet...
Ja men det är ju inte det som detta handlar om...A Abies koreana skrev:Granbarkborren har alltid funnits i rimligt antal och som en viktig del i ekosystemet utan att förorsaka kraftiga skador på granbestånden.. Ett allt varmare klimat har gynnat insekten samtidigt som monokulturer av gran blivit perfekta offer i en varmare värld. Granen trivs i ett taiga klimat och blir stressad av torkan, stressade träds förmåga att försvara sig försämras och detta gynnar granbarkborren.
Förökning av granbarkborre kräver färsk ved så när barken lossnar är inkräktaren redan borta.
Det finns inget så levande som död ved och därför bör en del döda träd lämnas kvar för det gynnar granbarkborrens fiender. Det sämsta man kan göra är att rensa rent i skog som skadats av granbarkborrar.
Skogsstyrelsen - Gynna granbarkborrens fiender
utan om när den döda veden övergår skogsvårdslagen om 5 m3sk..
Och att man vill skydda värden från att gå förlorade nu så blir det en lång och segdragen process..
att du inte förstår detta och tror att död ved är levande är beklagligt samt att du verkar vilja ha alla skogar dödade av borrar..
gått på lögner om granen läser jag..
Och varmare klimat har inget med detta att göra.
Det har med borrarnas naturliga fiender har blivit förre i den miljön och borrarna mer koncentrerade..
S skogaliten skrev:Det man kan oroa sig för är om någon åkare kommer och hämtar de där små vältorna som ligger utspridda, och om bolagen tar emot, under den delen av året när få eller inga avverkningar sker.
Jag behöver röja tall med skorpbark när jag är färdig med vindfällena, det har jag planerat att göra i maj eller senast till pingst och förstår inte hur jag ska kunna undvika häckande fågel då?S skogaliten skrev:Vi vanliga skogsägare kommer inte att beröras något alls, eftersom få av oss ändå väljer att utföra åtgärder mellan april och sista juli.
När du tror på restriktioner mot skogsvårdsåtgärder, så blir det än mer snurrigt. Det är väl rätt få träd med bohål som går att ta bort med röjsåg, eller vad menar du?
Det blir svårt.F fribygg skrev:
Och du som skogsägare är ansvarig..
skrämma går ju inte.
Det blir att flytta på starten och kanske det går att köra vissa dagar andra inte..
Jag måste ju inte röja enligt lag, men avser att lämna en timmerrikare fastighet till nästa generation så tallen behöver röjas nu i maj och till sommarn kan jag inte vänta för märgborrens skull.Maskintok skrev:
Fundera en stund om det svenska rättsystemet är kompetenta nog och rustat för att avgöra en mängd ärenden i skogsbruket där varje enskilt skogsbruksåtgärd är pågående markanvändning och miljö är unikt.
Att nu och i framtid bruka skogen genom detta egendomliga förhållande från skogsstyrelsens övertolkning kan inte vara rättssäkert eller rationellt.
Skogsstyrelsen gör oss alla medborgare en stor tjänst att ta i ordentligt denna gång.
Om nu detta mot all förmodan i vanlig S, MP & C med tryckknappningsboskap i regering utan egen tankeförmåga röstar ja för att vara bäst inom EU kommer Svenska folket lida värre än Cementa härvan..
Intressant och utanför gällande rätt och rättsprinciper och normala myndighetsanvisningar…
Att nu och i framtid bruka skogen genom detta egendomliga förhållande från skogsstyrelsens övertolkning kan inte vara rättssäkert eller rationellt.
Skogsstyrelsen gör oss alla medborgare en stor tjänst att ta i ordentligt denna gång.
Om nu detta mot all förmodan i vanlig S, MP & C med tryckknappningsboskap i regering utan egen tankeförmåga röstar ja för att vara bäst inom EU kommer Svenska folket lida värre än Cementa härvan..
Intressant och utanför gällande rätt och rättsprinciper och normala myndighetsanvisningar…
Alla förstår inte bildspråk, jag avser förstås alla kryp, insekter och svampar som lever på död ved. Brist på död ved minskar mångfalden i naturen. Mångfald är bra, enfald är dåligt.Maskintok skrev:
Fel slutsatsMaskintok skrev:
Jodå, varmare och torrare klimat gynnar granbarkborren som hinner svärma fler gånger på en säsong samtidigt som det gör livet svårt för granen som försvagas. Blandskog (mångfald) är inte lika känslig som en monokultur.Maskintok skrev:
SLU svarar på frågor om granbarkborre | Externwebben
Ja, uppenbarligen är det så men vad är orsaken? Något har ju hänt när det blir så kraftiga skador.Maskintok skrev:
"Vi vanliga skogsägare kommer inte att beröras något alls, eftersom få av oss ändå väljer att utföra åtgärder mellan april och sista juli."
svar:
långt ifrån sant.
Finns många som röjer året om eller hugger ved mm, tar reda på vindfällen.
Du visar på hög okunskap inom detta område. och jag har raderat dina påhopp här i denna text...
" Det är klart att en leveransstrejk skulle fungera utmärkt. Bolagen äger inte tillräckligt med egen skog för att hålla sig med råvara."
svar : de har skog så de klarar sig ett bra tag.
Och de kan lika gärna byta åt sig eller använda sig av sina utländska förvärv.
Du kan inte ge exempel på något som på någotvis skulle ge högre ersättning för någon skogsägare.
sedan är det inte detta saken handlar om..
Eller du tror att enskilda skogsägare kan avverka och börja sälja egensågat virke som förser hela byggindustrin?
"Bolagen lär falla till föga rätt snart, när de får brist, och höja priserna."
Svar: nej varför skulle de det..?
hört talas om import?
många bolag har egna skogar utomlands..
"Vilka skogsägare måste avverka eller gallra under häckningstiden menar du?"
svar: de som måste pga amortering eller annan orsak, de finns och detta sker året om.
Sedan finns det planering som gör att vissa objekt skall tas vid rätt tidpunkt..
" De flesta undviker ju redan att göra så, det är ju inte totalförbud mot att nyttja skogen det handlar om."
svar: det blir det. trodde jag att du som expert hade rådande koll på.. Men tydligen inte..
"Att avverka under våren och försommaren är ju idiotiskt i sig, eftersom det i början av perioden ofta är duktigt blött, och körskadorna riskerar att bli rejäla, och i slutet av perioden så är ofta risken för skogsbrand förhöjd. Det finns egentligen inga fördelar med avverka den aktuella perioden."
svar:. ytterst generellt detta..
Finns många poster som går att köra när det börjar tina på och tjälen släpper.. Men du argumenterar som om det bara gällde vissa typer av skogar.. det gör det inte, detta gäller all skog, jord.
svar:
långt ifrån sant.
Finns många som röjer året om eller hugger ved mm, tar reda på vindfällen.
Du visar på hög okunskap inom detta område. och jag har raderat dina påhopp här i denna text...
" Det är klart att en leveransstrejk skulle fungera utmärkt. Bolagen äger inte tillräckligt med egen skog för att hålla sig med råvara."
svar : de har skog så de klarar sig ett bra tag.
Och de kan lika gärna byta åt sig eller använda sig av sina utländska förvärv.
Du kan inte ge exempel på något som på någotvis skulle ge högre ersättning för någon skogsägare.
sedan är det inte detta saken handlar om..
Eller du tror att enskilda skogsägare kan avverka och börja sälja egensågat virke som förser hela byggindustrin?
"Bolagen lär falla till föga rätt snart, när de får brist, och höja priserna."
Svar: nej varför skulle de det..?
hört talas om import?
många bolag har egna skogar utomlands..
"Vilka skogsägare måste avverka eller gallra under häckningstiden menar du?"
svar: de som måste pga amortering eller annan orsak, de finns och detta sker året om.
Sedan finns det planering som gör att vissa objekt skall tas vid rätt tidpunkt..
" De flesta undviker ju redan att göra så, det är ju inte totalförbud mot att nyttja skogen det handlar om."
svar: det blir det. trodde jag att du som expert hade rådande koll på.. Men tydligen inte..
"Att avverka under våren och försommaren är ju idiotiskt i sig, eftersom det i början av perioden ofta är duktigt blött, och körskadorna riskerar att bli rejäla, och i slutet av perioden så är ofta risken för skogsbrand förhöjd. Det finns egentligen inga fördelar med avverka den aktuella perioden."
svar:. ytterst generellt detta..
Finns många poster som går att köra när det börjar tina på och tjälen släpper.. Men du argumenterar som om det bara gällde vissa typer av skogar.. det gör det inte, detta gäller all skog, jord.
Jodå men då får du barka av eller göra ved och köra ut veden..F fribygg skrev:
Annars så håller jag med dig.
Detta kommer med nu upprådande cementa kris att bli en otrevlig framtid..B nord123 skrev:Fundera en stund om det svenska rättsystemet är kompetenta nog och rustat för att avgöra en mängd ärenden i skogsbruket där varje enskilt skogsbruksåtgärd är pågående markanvändning och miljö är unikt.