TRJBerg
Discoman Discoman skrev:
Är det inte så att han som faktiskt uppfann GPSen också blev bestulen på sitt patent typ? Håkan Lans?
Nu har jag inte allt i minne och orkar inte gräva, men jag tror det inte var just GPS-systemet som var hans problem.
Han uppfann eller förbättrade många koncept (inom data och flygverksamhet) i materiell form i så hög grad att det var välunderbyggt patentbart och han tog också patent på dem. Men i slutänden blev fucked av USA-firmor i domstol. Enligt min mening omotiverat. När jag läste om en viss sak som hände där så lät det som korruption och maktmissbruk (det senare vad gäller vissa myndigheter i USA).
Orkar f n inte återuppliva detaljer i saken.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Vad jag förstår finns det liten chans (trots allt) för de med begränsade resurser att få pengar för sina (välunderbyggda) patent:
Se till att patenten är problematiska för större aktörer och vara öppen för en mindre ersättning i utbyte mot att inte orsaka jurist- och andra kostnader i samband med den stora aktörens åtgärder i saken.
Vanligtvis måste man ingå en förbindelse att avstå alla rättigheter vad gäller patenten.

R Rewrap skrev:
Så i praktiken innebär det att deras patent inte gäller? Vilket egentligen inte stoppar dem från att fortsätta sälja produkten.

Vinner jag något på att köra den processen?
Det finns ingen automatik i ”gäller inte”, rent juridiskt. Att patentet/patentfamiljen (om det är validerat i flera länder) beviljades trots att idén kan hävdas ha varit känd för allmänheten vid denna tidpunkt innebär såhär i efterhand att det finns grund för att väcka ogiltighetstalan mot patentet. en sådan process skulle dock inte ge dig någon vinning vad jag kan se.

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Såg tråden och kunde inte hjälpa att bli lite nostalgisk.

Jag vet hur man kan gräma sig över sådana här saker så jag vill erbjuda en tröst.

Nu kanske du har erfarenhet av produktutveckling och validering, men om inte så kanske jag kan få dig på bättre humör.

ca 2014 gav jag och en kompis oss i kast med att utveckla en stöldskyddsgps... absolut inte så fancy som det låter, vi använde en telit modul med intern gprs modem och egen gps som vi sedan programmerade till att skicka sin gps position periodiskt. Detta togs emot av en server och vi skrev om backend sidan flera gång och gick från php, till python med debian 7 till att till slut landa med freedsb.

Enheten fungerade och detta var på den tiden gps var riktigt dyra, så även om telit modulen var en dyr pryl hade jag och min kompis dollartecken i ögonen. Sen kom dråpslagen, för att kunna sälja dessa så krävdrs ce märkning, och för ce märkning krävdes emc tester.

Jag tog kontakt med statensprovningsanstalt som förklarade för mig att det skulle bli en relativt komplex historia att testa något som både använde gps och mobil data, och jag fick ett estimat på ca 400000:- år 2014. Detta gav inga garantier för att vi skulle få ett testprotokoll som gav oss ce märkning. Misslyckades testerna så skulle dessa 400000 vara pengar i sjön.

Detta blev en av dom vemodigaste tillfällena i hela mitt liv eftersom både jag och min kompis jobbat extra och dumpat våra semesterpengar i detta projekt.

Men tittar jag i backspegeln med allt strul kring hur dom släcker ner gprs nätet, och hur priserna för gps har störtat så är jag ganska glad att vi inte kom så långt. Beroende på hur vi hade skrivit avtalen så kunde det mycket väl blivit en dramatisk brankrutt när förutsättningarna ändrades.

Roligt dock med någon annan som haft ideer kring gps... det var mycket udda saker som gick upp för en när man gick i på djupet.

En av dem är designkraven på gps som gör att dom lägger av om dom kommer upp i en viss hastighet och höjd (om man inte har p kod gps), de flesta tillverkare av gps moduler har dock valt att disarmera gpserna när dom når en viss höjd för att slippa testa kombinationen av höjd och hastighet. Och detta är anledningen till att forskare ibland tappart bort sina väderbalonger.

Redigerat:
  • Älska
  • Gilla
Långe Jan och 1 till
  • Laddar…
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Om om de svarar överhuvudtaget och svarar "ja", vad gör man då? Bedriva utpressning? Företaget vet precis att du inte ha råd att försöka få patentet ogiltigförklarat.
Det är helt meningslöst.
Det beror lite på var dom är med patentet, att processa är ju meningslöst. Men man kan alltid prata med en konkurrent som med rapporten i hand, snudd på kan börja sälja samma pryl utan att ens processa om det.

Jag har själv utvecklat en pryl som idag produceras och som senare har patenterats av ett annat företag.

Redigerat:
Farstatjej90
tensiden tensiden skrev:
Du vet.. Om man utgår från andra trådar där en trådskapare lägger in en bild på grannens bandymål eller övervuxna häck och vill ha råd, men där minst en i tråden lyckas snoka reda på vilken gata det rör sig om i landet. Så skall du också räkna med att du har minst tjugo män som just i denna stund lägger sin vakna tid på att googla GPS-uppfinningar för att få reda på vad det gäller. 🤪
Eller kvinnor.

• Älska
  • Gilla
  • Haha
tensiden och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag har jobbat en del med patentfrågor.
Nej, du har inget att hämta. Du har inte skyddat idén och därför kan andra uppfinna det en gång till och kommersialisera den.
För att ogiltigförklara ett existerande patent med hänvisning till "prior art", dvs att ide´n var känt tidigare, kräver framförallt en massa pengar för en patentjurist. Sedan räcker det inte med att du hade samma idé tidigare. Idén behöver vara känt inom public domain. Det finns ingen fast definition på det men att ha en teknisk idé publicerad i Sydpatagoniens ICA-tidning skulle nog inte godkännas. Däremot publicering i fackböcker eller vetenskapliga journaler skulle stjälpa nyhetsvärdet vilket är en rekvisit för godkännande av patent.
Det tråkiga är att den lille uppfinnaren nästan aldrig ha någon som helst chans mot större företag. Det är bara att lägga på hyllan. Istället kan man glädja sig åt att någon annan tyckte att idén var så bra att dom investerade pengar.
Jag har någon läst att ett företag längre tillbaks skapat sig patentprofylax genom att publicera en beskrivning i en rätoromansk tidning i någon gudsförgäten schweizisk alpdal så helt omöjligt med sydpatagonien är det kanske inte.

R Rewrap skrev:
Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.

För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.

Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.

Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.

Nu till min fråga:

Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?

Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
Du hade inte patenterat iden och dessutom kan folk komma på samma sak utan att man har stulit den. Etftersom du är brapå ideer är det bara Börja göra nya ideer och pantentera denna gång.

A
T Thomas_Blekinge skrev:
Ja, denna skrönika kan vara underhållsam. Idag använder man specialtidningar om man vill förebygga att andra ta patent på egen uppfinning. Kallas profylax. Man publicerar där den egna uppfinningen och denna specialtidningen läses av seriösa patenjurister. Så dom behöver inte läsa Syltens tidning eller Sydpatagonoens heller.
F ö är det jävligt många turister som besöker Sylt på vintern med.
Nja. Det är ju i princip gratis att skicka in vad som om du kisar lite kan ses som en patentansökan till exempelvis PRV, och samtidigt begära omedelbar publicering. Då hamnar din "ansökan" inte i nån suspekt tidning utan i sökbara databaser för de flesta av världens patentverk, och chansen är större att ev. konkurrenter stoppas redan på granskningsstadiet, och du slipper behöva dra det via invändning eller ogiltigförklarande.

F
E beckebus skrev:
Att uppfinna är enkelt.
Att gå med vinst på sin uppfinning är betydligt svårare.
Den enda som tjänat på min uppfinning är patentadvokaten.
Har du uppfunnit i den omfattningen att du faktiskt vet det eller flosklade du bara?

R Rewrap skrev:
Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.

För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.

Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.

Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.

Nu till min fråga:

Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?

Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
Känner du igen ägarna? Kan du koppla dom till domarna i något led?

C cpalm skrev:
Kan inte se att du har något att hämta här.
Har du inte själv skyddat din uppfinning så har du inget att komma med, utan får finna dig i att någon annan "snor" din uppfinning eller råkar uppfinna samma sak.

Däremot blir ju det nya patentet "ogiltigt" om det går att visa att exakt samma uppfinning var känd redan sedan tidigare. Svårt att se hur du skulle kunna dra nytta av det dock.
Tja, det finns väl inget som hindrar att den ursprungliga idégivaren börjar aktiviteter för att tillverka, marknadsföra och sälja produkten. Då kan ju den som "stulit" iden - komma på att det kanske vore bra att komma fram till något lämpligt och rimligt arrangemang. Det är aldrig bra att klä sig med andras fjädrar.

F fsn skrev:
Har du uppfunnit i den omfattningen att du faktiskt vet det eller flosklade du bara?
Det krävs ingen större omfattning för att inse att man sysslar med en förlustaffär. 🙄

F
Alfredo Alfredo skrev:
Det krävs ingen större omfattning för att inse att man sysslar med en förlustaffär. 🙄
Jag har en bekant som de tre senaste åren har fått 200-250k/år i royalties för patent. Ingen annan investering än tid. Det är då inkomster in på hans företag.

Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.