45 953 läst ·
93 svar
46k läst
93 svar
Det har utfärdats ett patent på min idé
Jag visste inte hur jag skulle redovisa mina erfarenheter av patentadvokater för att du ska vara nöjd,F fsn skrev:
men när jag läser ditt svar till Alfredo inser jag att det skulle vara bortkastad tid.
😂 När jag ser vad du skriver om din bekant kommer jag att tänka på en gång för länge sedan när träffade jag en person som kritiserade mitt gitarrspel med argumentet
"Jag känner en kille som har en LP med en som spelar gitarr mycket bättre än du gör".
Det var över femtio år sedan. Återväxten verkar tryggad.
Förresten, ordet "floskla" finns inte. Du kanske borde söka patent på det...
Hade du känt mig så hade du nog förstått att du med största sannolikhet inte hade gjort mig nöjd oavsett vilket. Man kan inte söka patent på ord, hade du haft den minsta insikt hade du vetat det. Det finns många personer som försörjer sig på, eller har delar av sina inkomster från patent. Jag har ett patent med tidigare nämnda person, det gav mig blygsamma 15-20000/år under en 5års period, han hade som sagt ett gäng patent utöver det. Jag känner mer än en handfull som trots allt får en del betalt från patent. Att däremot tro att man skall sätta sig ”och uppfinna nåt”, ta patent på det och bli rik är rätt naiv.E beckebus skrev:Jag visste inte hur jag skulle redovisa mina erfarenheter av patentadvokater för att du ska vara nöjd,
men när jag läser ditt svar till Alfredo inser jag att det skulle vara bortkastad tid.
😂 När jag ser vad du skriver om din bekant kommer jag att tänka på en gång för länge sedan när träffade jag en person som kritiserade mitt gitarrspel med argumentet
"Jag känner en kille som har en LP med en som spelar gitarr mycket bättre än du gör".
Det var över femtio år sedan. Återväxten verkar tryggad.
Förresten, ordet "floskla" finns inte. Du kanske borde söka patent på det...
Så slutsatsen kvarstår, du suger på gitarr….?E beckebus skrev:
Men jag saknar fortfarande din historia och erfarenhet inom området. Vad har du uppfunnit och varför är det bara din patentingenjör/jurist som tjänar på ditt patent?
Jag har aldrig varit särskilt bra på gitarr, nej. Men jag har en kompis som är jävligt bra.
Om du haft en trevligare ton i dina inlägg kanske jag hade tyckt det var värt besväret
att berätta om mina uppfinningar,
men jag tror att jag redan "förstått att jag med största sannolikhet inte hade gjort dig nöjd oavsett vilket" ,
som du skriver i #77
I ditt ställe skulle vara mer nyfiken på vilken diagnos jag givit dig.
Tyvärr alla trådföljare, jag får försöka runda av här, har lite annat att pyssla med
Om du haft en trevligare ton i dina inlägg kanske jag hade tyckt det var värt besväret
men jag tror att jag redan "förstått att jag med största sannolikhet inte hade gjort dig nöjd oavsett vilket" ,
som du skriver i #77
Tyvärr alla trådföljare, jag får försöka runda av här, har lite annat att pyssla med
STDMA är alltså inte ett navigeringssystem, men används i system för navigering. STDMA är ett kommunikationsprotokoll där varje användare av systemet skickar data i ett tidsfönster. Äldre sådana system behöver en centraliserad tilldelning av tidsfönster men med STDMA behövs ingen centraliserad styrning.N Nephew skrev:
GPS började utvecklas av det amerikanska försvarsdepartementet (som snart ska byta namn till krigsdepartementet) i början av 1970-talet. GPS är såvitt jag vet inte patenterat.
Surt sa röven.E beckebus skrev:Jag har aldrig varit särskilt bra på gitarr, nej. Men jag har en kompis som är jävligt bra.
som du skriver i #77
Dina amatördiagnoser är kanse det som intresserar minst. Och dina ”uppfinningar” som gör din ”patentadvokat” rik var det nog inget med öht, eller hur?E beckebus skrev:Jag har aldrig varit särskilt bra på gitarr, nej. Men jag har en kompis som är jävligt bra.
som du skriver i #77
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Det stämmer. Den firma som vill profylaxa har ju ett intresse i att konkurrenterna får kunskap om detta för att undvika dyra stridigheter. Sydpatagonien eller rätoromanska kvällsposten är då ett dåligt val. En egen PRV-ansökan i profylaxsyfte för små pengar är det bättre valet. Har vi gjort några gångar med.A Alexander HB skrev:Nja. Det är ju i princip gratis att skicka in vad som om du kisar lite kan ses som en patentansökan till exempelvis PRV, och samtidigt begära omedelbar publicering. Då hamnar din "ansökan" inte i nån suspekt tidning utan i sökbara databaser för de flesta av världens patentverk, och chansen är större att ev. konkurrenter stoppas redan på granskningsstadiet, och du slipper behöva dra det via invändning eller ogiltigförklarande.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg
Efter tre egna privata patentansökningar och delaktighet i ett större antal hos arbetsgivaren är mitt råd för privatiers såhär:
1. Vaska fram pudelns kärna i din uppfinning, bortsett från dete utförande som du just har i huvud. Fundera på hur andra kan uppnå samma syfte med ett annat utförande.
2. Bestäm om du ska formulera ansökan själv eller med hjälp av en patentadvokat. Vill du göra det själv, kolla igenom en massa patenansökan (PRV) och förstå strukturen av ingress, beskrivning, krav. Läs på om formalia.
3. Innan ansökan lämnas in, ta reda på alla möjliga intressenter/producenter både i Sverige och utlandet. Ha kontaktadresser till deras patentavdelning/utvecklingsavdelninh redo. Förbered bra beskrivningar.
4. Skick in patentansökan. Skick beskrivning och erbjudande till samarbete samma dag till möjliga intressenter. Normalt har du 18 månader tid att åtnjuta prfeliminärt skydd, även internationellt.
5 Lycka till!
1. Vaska fram pudelns kärna i din uppfinning, bortsett från dete utförande som du just har i huvud. Fundera på hur andra kan uppnå samma syfte med ett annat utförande.
2. Bestäm om du ska formulera ansökan själv eller med hjälp av en patentadvokat. Vill du göra det själv, kolla igenom en massa patenansökan (PRV) och förstå strukturen av ingress, beskrivning, krav. Läs på om formalia.
3. Innan ansökan lämnas in, ta reda på alla möjliga intressenter/producenter både i Sverige och utlandet. Ha kontaktadresser till deras patentavdelning/utvecklingsavdelninh redo. Förbered bra beskrivningar.
4. Skick in patentansökan. Skick beskrivning och erbjudande till samarbete samma dag till möjliga intressenter. Normalt har du 18 månader tid att åtnjuta prfeliminärt skydd, även internationellt.
5 Lycka till!
Skulle vilja lägga till en ”infringement check” som första punkt, det vore tråkigt om nån redan har patenterat det man lägger massa tid på.T Thomas_Blekinge skrev:Efter tre egna privata patentansökningar och delaktighet i ett större antal hos arbetsgivaren är mitt råd för privatiers såhär:
5 Lycka till!
"Patentadvokat" är inget du vill ha att göra med i det skedet. En advokat (dvs jurist) är oftast tekniskt invalid. Titeln du letar efter kallas "patentkonsult", "patentombud", eller liknande, och är någon med teknisk bakgrund som kan tillräckligt om juridiken.T Thomas_Blekinge skrev:
Det är fritt fram att både lämna in en ansökan samt att "representera sig själv" inför patentverket. Som med allt annat går det att googla sig fram till mycket, men det finns även en risk att du tar dig vatten över huvudet.
Standardfel är att man exv skriver "saken A består av X, Y, Z" istället för exv "... innehåller X, Y, Z". Hårfin skillnad, kan tyckas, men det förra är oftast helt förödande dåligt i ett patentkrav.
Sen kan man ju hamna i problem även om man söker hjälp. Håkan Lans och hans påstått professionella ombud/advokat lyckades ju stämma ett amerikanskt företag för intrång i fel namn, dvs Lans själv var kärande trots att det var hans företag som innehade rättigheterna (eller tvärt om, minns inte). Det innebar i vilket fall att de torskade hårt, och han dömdes till att betala motpartens kostnader i tillägg till sina egna.
Redigerat: