45 953 läst ·
93 svar
46k läst
93 svar
Det har utfärdats ett patent på min idé
Det många misstar sig för när det kommer till patent är att ett patentet i sig inte är något skydd för din idé. Det är bara entrébiljetten till en potentiellt livslång rättslig kamp med att försvara den.
Råkade ut för något liknande. Var med i en uppfinnartävling (blixtlåset tror jag den hette) när jag gick i gymnasiet. Kom på andra plats. 10 år senare hittade jag vår uppfinning i en butik, med identisk design.
Tror dock inte där var något patent på den, då det inte var någon revolutionerande upptäckt.
Minns att vi tittade på att skaffa patent som en del av projektarbetet men kom till insikten utöver resurserna som krävdes för att söka patent, krävdes det mer för att sen bevaka det.
Nu jobbar jag som konstruktör och har lyckats få med mitt namn i ett patent, men då har bolaget jag tog fram lösningen för en egen avdelning som inte gör annat än söker och bevakar olika patent inom branschen.
Tror dock inte där var något patent på den, då det inte var någon revolutionerande upptäckt.
Minns att vi tittade på att skaffa patent som en del av projektarbetet men kom till insikten utöver resurserna som krävdes för att söka patent, krävdes det mer för att sen bevaka det.
Nu jobbar jag som konstruktör och har lyckats få med mitt namn i ett patent, men då har bolaget jag tog fram lösningen för en egen avdelning som inte gör annat än söker och bevakar olika patent inom branschen.
Jag skulle ändå försöka upplysa om (kanske skicka till en konkurrent till företaget som har patentet) att du redan offentliggjort detta. Då kan andra få chans att tillverka samma produkter men som idag hindras av patentet. Det tycker jag är en fin grej att göra då jag i grunden tycker patent är ett problem då de är så specifika och så många tar patent bara för att förhindra andra att utveckla produkter - inte för att de haft en unik ide.
Jag har också ett par patent, liknande grej att man körde en drive för att se vad som kunde patenteras av det man jobbade med. Mitt patent har jag sett blivit hänvisat till liknande applikationer som en referens (det verkar vanligt att man söker befintliga patent och skruvar till det så man får en unik variant men som egentligen inte är nyskapande). Problemet som patentet kunde löst är på min arbetsplats fortfarande inte helt löst i produkten. Men tekniken har ändrats så idag hade man sannolikt löst det på ett annat sätt. Det som tillslut patenterades var ganska olikt den ide jag från början hade, då patentingenjörerna var tvugna att ta hänsyn till befintliga patent och beskriva nåt jag kunde rita på en servett på 5 minueter i en 20-sidig uppsats. Så, patent är en god ide men som blivit till ett utvecklingshindrande monstrum. Där jag tror man i princip har patent att byta feltramp med andra stora företag. Har vi trampat på era patent har ni säkert trampat på våra...
Jag har också ett par patent, liknande grej att man körde en drive för att se vad som kunde patenteras av det man jobbade med. Mitt patent har jag sett blivit hänvisat till liknande applikationer som en referens (det verkar vanligt att man söker befintliga patent och skruvar till det så man får en unik variant men som egentligen inte är nyskapande). Problemet som patentet kunde löst är på min arbetsplats fortfarande inte helt löst i produkten. Men tekniken har ändrats så idag hade man sannolikt löst det på ett annat sätt. Det som tillslut patenterades var ganska olikt den ide jag från början hade, då patentingenjörerna var tvugna att ta hänsyn till befintliga patent och beskriva nåt jag kunde rita på en servett på 5 minueter i en 20-sidig uppsats. Så, patent är en god ide men som blivit till ett utvecklingshindrande monstrum. Där jag tror man i princip har patent att byta feltramp med andra stora företag. Har vi trampat på era patent har ni säkert trampat på våra...
Min erfarenhet de senaste 15 åren är att det är betydligt lättare att få patent på oklara grunder i USA än i EU.H hempularen skrev:Som kuriosa har jag ett patent i mitt namn som idag finns i samtliga mobiltelefoner som någonsin tillverkats. En funktion som aldrig någonsin används, men alla som gör någon form av telekommunikationsutrustning stoppar in funktionen "för säkerhets skull".
Det var på 80 talet ett företag i USA som i princip kopierade texten från internationell, antagen standard och lyckades få patent i USA, trots att texten som sagt var publicerad och allmänt åtkomlig, och i huvudsak var "uppfunnet" av ett annat företag.
Branschen kokade av ilska och det startades att 20 tal patentmål i USA för att få patentet undanröjt. Det globala företag jag då jobbade för (där jag just hade implementerat vår lösning av standardfunktionen) valde en annan väg. Man patenterade exakt samma sak, men omformulerat till oigenkännlighet, och stoppade dessutom in ett antal lätt upptäckta intrång på andra kända patent. Strategin som tydligen är vanlig, är att man vill få avslag på ansökan, med motivering att man bryter mot dessa lättupptäckta intrång. Men inte huvudintrånget. Sedan om någon bråkar om att man gör intrång så har man brevet från patentverket som visar att man visserligen gör intrång på 5 - 10 olika patent, men just det där patentet finns inte på listan. En form av omvänd bevisföring att man inte gör intrång.
Nåväl detta patent skickades in i mitt namn, till Sverige och USA. I Sverige gick det igenom direkt trots alla de uppenbara patentintrången. Amerikanska patentverket svarade rätt spydligt ungefär "Vad tror ni ni håller ni på med???". De identifierade omgående samtliga intrång, även det som skulle döljas.
Brukar skoja ibland att jag borde kräva 1 öre i licenspengar för varje tillverkad pryl med "mitt" patent. Det är inte bara mobiltelefoner, utan den finns i de flesta telekommunikationsapparater som tillverkats de senaset 40 åren. Just min egen implementation av det kom nog aldrig in i mer än ca 200 000 apparater.
Nu är jag inte jurist, men vilken process? Du kan möjligen häva deras patent, om de sökt patent dvs. men vad tjänar du för pengar på det? Produkten är redan offentlig, och ute på marknaden = du kan inte söka patent på den i efterhand.R Rewrap skrev:
Möjligen skulle du kunna efterforska hur de utvecklat produkten och därifrån försöka hävda din del i utvecklingen och att du har rätt till avkastningen. Men jag tror en sån process kommer ta lång tid, kosta mycket pengar, och i slutändan är det inte säkert att du ens kommer ut på plus.
Säljs den ens ifrån Sverige, eller är det ett utländskt bolag som snappat upp den?
Frågan består egentligen av några olika delar
- har de snott din idé?
Om ditt tävlingsbidrag blev publicerat eller kommunicerat till de som var med i tävlingen eller till en större krets, finns i vart fall möjligheten att de har fått inspiration därifrån. Om de på ett allmänt plan har tagit inspiration kring din lösning har jag svårt att se att det finns något ersättningskrav du kan rikta mot dem.
Har de gjort en exakt kopia av dina ritningar så kan man tänka sig att det finns något att gå vidare med.
- vad gäller deras patent?
Det är endast banbrytande och helt nya lösningar som eventuellt kan få patent godkänt på ”hela produkten”. Har de fått patent godkänt kan man läsa i patentkraven (som är det som är det man har fått ensamrätt på - inte hela texten eller det som beskrivs allmänt i patentet) hur och vilket skydd det har. Högst troligt är det någon specifik, kanske avgörande, detalj eller lösning i produkten. Men inte troligt att det är hela.
- kan din uppfinning vara ”prior art” och därför anses beskriva den uppfinningen de fått skydd för i sitt patent?
Detta beror främst på 1) vad du skrev i ditt tävlingsbidrag och 2) hur det publicerades eller kommunicerades till allmänheten. Hur många som faktiskt tog del av informationen är inte relevant utan det avgörande är om det var allmänt tillgängligt. Är det i en tidskrift som arkiveras på tex Kungliga Biblioteket så blir det betydligt enklare att visa på vad som faktiskt har avslöjats. Om du tex gav en presentation för alla deltagarna eller liknande och inte har skriftlig dokumentation är bevisläget inte lika gott.
- Men den viktigaste frågan är kanske vad du har att vinna på att driva frågan vidare?
Beroende på vad du gör idag, så kan detta kanske var en möjlighet att arbeta med det berörda företaget, som anställd eller konsult?
Lycka till!
/Johan, patentjurist
- har de snott din idé?
Om ditt tävlingsbidrag blev publicerat eller kommunicerat till de som var med i tävlingen eller till en större krets, finns i vart fall möjligheten att de har fått inspiration därifrån. Om de på ett allmänt plan har tagit inspiration kring din lösning har jag svårt att se att det finns något ersättningskrav du kan rikta mot dem.
Har de gjort en exakt kopia av dina ritningar så kan man tänka sig att det finns något att gå vidare med.
- vad gäller deras patent?
Det är endast banbrytande och helt nya lösningar som eventuellt kan få patent godkänt på ”hela produkten”. Har de fått patent godkänt kan man läsa i patentkraven (som är det som är det man har fått ensamrätt på - inte hela texten eller det som beskrivs allmänt i patentet) hur och vilket skydd det har. Högst troligt är det någon specifik, kanske avgörande, detalj eller lösning i produkten. Men inte troligt att det är hela.
- kan din uppfinning vara ”prior art” och därför anses beskriva den uppfinningen de fått skydd för i sitt patent?
Detta beror främst på 1) vad du skrev i ditt tävlingsbidrag och 2) hur det publicerades eller kommunicerades till allmänheten. Hur många som faktiskt tog del av informationen är inte relevant utan det avgörande är om det var allmänt tillgängligt. Är det i en tidskrift som arkiveras på tex Kungliga Biblioteket så blir det betydligt enklare att visa på vad som faktiskt har avslöjats. Om du tex gav en presentation för alla deltagarna eller liknande och inte har skriftlig dokumentation är bevisläget inte lika gott.
- Men den viktigaste frågan är kanske vad du har att vinna på att driva frågan vidare?
Beroende på vad du gör idag, så kan detta kanske var en möjlighet att arbeta med det berörda företaget, som anställd eller konsult?
Lycka till!
/Johan, patentjurist
Vad stod det för villkor till tävlingen? Vilka eller vem skulle äga rätten till de insända bidragen?R Rewrap skrev:Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.
För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.
Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.
Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.
Nu till min fråga:
Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?
Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
Om du är smart kolla upp om din ide finns dokumenterat och finns i någon artikel i tidningen som du kan hänvisa till. Har du det kontakta företaget och förhandla sälj in din ide till dem. Om de inte är intresserade kontaktar du patent verket då kanske deras patent tas bort. Men vad vet jag bara en ide som dök upp när jag läste detta.R Rewrap skrev:
Hej! Jag är Europa patentombud, du är välkommen att kontakta mig via dm, då kan jag ge dig min bedömning (gratis). Bara hör av dig om du vill!R Rewrap skrev:Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.
För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.
Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.
Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.
Nu till min fråga:
Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?
Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
Ps jag har inte läst hela tråden, men Johan den patentjuristens svar ser klokt ut!
Instämmer. Som en gammal, cynisk och bitter kollega beskrev det:T Thomas_Blekinge skrev:Jag har jobbat en del med patentfrågor.
Nej, du har inget att hämta. Du har inte skyddat idén och därför kan andra uppfinna det en gång till och kommersialisera den.
För att ogiltigförklara ett existerande patent med hänvisning till "prior art", dvs att ide´n var känt tidigare, kräver framförallt en massa pengar för en patentjurist. Sedan räcker det inte med att du hade samma idé tidigare. Idén behöver vara känt inom public domain. Det finns ingen fast definition på det men att ha en teknisk idé publicerad i Sydpatagoniens ICA-tidning skulle nog inte godkännas. Däremot publicering i fackböcker eller vetenskapliga journaler skulle stjälpa nyhetsvärdet vilket är en rekvisit för godkännande av patent.
Det tråkiga är att den lille uppfinnaren nästan aldrig ha någon som helst chans mot större företag. Det är bara att lägga på hyllan. Istället kan man glädja sig åt att någon annan tyckte att idén var så bra att dom investerade pengar.
"Ett patent är aldrig värt mer än ägarföretagets advokatbudget."
😄
Min far som var patentchef inom pappersmassebranschen : hade sitt egna svar på "hur mycket man ska ta med i en patentansökan "T Thomas_Blekinge skrev:Patenteriet är trixande på hög nivå, rätt roligt ibland.
Själv sökte jag patent på en idé i mobiltelefonvärlden år 1999 eller så, Bristande erfarenhet och brist på pengar gjorde att utformningen inte blev optimalt och det avvisades pga en tidigare australiensisk sak som dock var utformad på ett helt annat sätt.
Nu finns greijen på många telefoner.
Så ni är inte ensamma därute.
så svarade han "hur mycket målarfärg krävs för att måla en vägg?"
Och så mycket jag vet om patent via min nu framlidne far så räcker ju inte patent alla gånger heller- man måste nyttja patentet också för att slippa tvångslicens. Men de är ett annat ämne.
Det låter ju verkligen jättesmart…. Exakt VAD skulle säljas menar du med tanke på att företaget enligt uppgift patenterat och säljer produkten?B Bjorngote skrev:Om du är smart kolla upp om din ide finns dokumenterat och finns i någon artikel i tidningen som du kan hänvisa till. Har du det kontakta företaget och förhandla sälj in din ide till dem. Om de inte är intresserade kontaktar du patent verket då kanske deras patent tas bort. Men vad vet jag bara en ide som dök upp när jag läste detta.
Känns extremt långsökt, som företag är det bara att tvärvägra och så är den frågan avslutad. Däremot hade jag skickat min rapport till företaget och gratulerat till ett patent på redan publicerad teknik och frågat om dom är intresserade av att ha patentet kvar.Damaja skrev:
Nu är jag inte jurist, men vilken process? Du kan möjligen häva deras patent, om de sökt patent dvs. men vad tjänar du för pengar på det? Produkten är redan offentlig, och ute på marknaden = du kan inte söka patent på den i efterhand.
Möjligen skulle du kunna efterforska hur de utvecklat produkten och därifrån försöka hävda din del i utvecklingen och att du har rätt till avkastningen. Men jag tror en sån process kommer ta lång tid, kosta mycket pengar, och i slutändan är det inte säkert att du ens kommer ut på plus.
Säljs den ens ifrån Sverige, eller är det ett utländskt bolag som snappat upp den?
Är det faktiskt en produkt som säljs som bygger på ett patent så vill dom kanske det.
Att uppfinna är enkelt.R Rewrap skrev:Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.
Nu till min fråga:
Att gå med vinst på sin uppfinning är betydligt svårare.
Den enda som tjänat på min uppfinning är patentadvokaten.
Medlem
· Blekinge
· 12 259 inlägg