45 953 läst ·
93 svar
46k läst
93 svar
Det har utfärdats ett patent på min idé
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Ja, denna skrönika kan vara underhållsam. Idag använder man specialtidningar om man vill förebygga att andra ta patent på egen uppfinning. Kallas profylax. Man publicerar där den egna uppfinningen och denna specialtidningen läses av seriösa patenjurister. Så dom behöver inte läsa Syltens tidning eller Sydpatagonoens heller.P Peter787 skrev:Säg inte det, när jag läste till civilingenjör på 80-talet ingick en kurs om juridik där patenträtt ingick, kursledaren berättade att IBM hade som praxis att upptäckter som internt på IBM ansågs 'svåra' att skydda med patent, men man ville hindra andra från att patentera senare, så man publicerade information om upptäckten i en liten oansenlig allmän tidning på den tyska ön Sylt, företrädesvis under vintern, då mycket få turister besöker Sylt. Sen hade man folk på plats som köpte upp alla lösnummer, så informationen var inte så spridd att alla kunde utnyttja den.
Detta innebar att upptäckten var allmänt känd, och kunde inte patenteras.
Om detta är 100% sant går jag inte i god för, dessutom var det före Internet, men juridiskt fungerar det säkert.
F ö är det jävligt många turister som besöker Sylt på vintern med.
Jag jobbade på ett företag som hade liknande tillvägagångsätt som Sylt-exemplet ovan, men de publicerade sina idéer på nått ställe på sin hemsida under en kortare tid och sparade loggarna som bevis på hur många som sett artikeln och sen tog bort den. Sen om en hemsida eller tidningen på Sylt räcker som publikation vet man ju inte förrns det har blivit rättsligt prövat.
Det bästa är väl om TS ser till att den ursprungliga publikationen finns tillgänglig online så andra företag även kan sälja liknande produkter till lägre pris så inte firman som snodde idén kan hävda ensamrätt på den för att sko sig på idén själva och så den smarta idén kan bli tillgänglig för allmänheten till ett lägre pris med konkurrens, inga pengar å hämta för TS men gör världen bättre eller nått😀
Det bästa är väl om TS ser till att den ursprungliga publikationen finns tillgänglig online så andra företag även kan sälja liknande produkter till lägre pris så inte firman som snodde idén kan hävda ensamrätt på den för att sko sig på idén själva och så den smarta idén kan bli tillgänglig för allmänheten till ett lägre pris med konkurrens, inga pengar å hämta för TS men gör världen bättre eller nått😀
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Jag kan inte detaljerna men det är väldigt viktigt hur man beskriver en uppfinning. Den stora konsten i patentjuridiken är att beskriva en uppfinning tillräckligt snävt för att skydda ett utförande men även tillräckligt brett för att skydda alla närliggande utföranden.Discoman skrev:
Exempel: du vill skydda din uppfinning av hjul som en rund manick som underlättar varutransporter. Då kommer nästa firma som använder hjul med 1% tolerans på rundheten och går förbi ditt patent.
Jag kan väldigt lite om den här typen av frågor. MEN, det borde väl vara av intresse att veta mer om denna tävling, och vad som hände med alla tävlingsbidrag. Var varje delatagare fri att göra vad de ville med sin uppfinning efter tävlingen, eller fanns något annat typ av avtal. Om uppfinningen fortfarande var din, efter tävlingen, så är det ju bara så att någon annan uppfann samma sak, och patenterade före dig. Om däremot tävligen på något sätt offentliggjorde alla uppfinningar, så kanske det kan finnas någon form av chans.
Vad man patenterar är som sagt en konst. Man kan få nytt patent genom att snäva in, men inte genom att bredda. Ett exempel är Astra som patenterade Losec på 90-talet (?) som var ett racemat av omeprazole. På 00-talet kunde man sedan patentera ett nytt patent (då som AstraZeneca) av den ena enantiomeren, som var en delmängd av Losec, som Nexium.
Har patentet med din idé vunnit laga kraft ännu (det är väl 18 månader efter inlämnande)?. Och enligt patentkraven (claims) är den bredare eller snävare än din idé?
Sen skriver en uppfinnare oftast claims i en trestegsraket med ökande insnävning i hopp om att de översta kraven går igenom.
Har patentet med din idé vunnit laga kraft ännu (det är väl 18 månader efter inlämnande)?. Och enligt patentkraven (claims) är den bredare eller snävare än din idé?
Sen skriver en uppfinnare oftast claims i en trestegsraket med ökande insnävning i hopp om att de översta kraven går igenom.
Du vet.. Om man utgår från andra trådar där en trådskapare lägger in en bild på grannens bandymål eller övervuxna häck och vill ha råd, men där minst en i tråden lyckas snoka reda på vilken gata det rör sig om i landet. Så skall du också räkna med att du har minst tjugo män som just i denna stund lägger sin vakna tid på att googla GPS-uppfinningar för att få reda på vad det gäller. 🤪R Rewrap skrev:
Var är företaget som tagit patentet verksamma nånstans? Finns det ett reellt ekonomiskt incitament att ha ett patent på det du uppfann? Finns det konkurrenter som skulle vilja göra samma sak?R Rewrap skrev:
Rent teoretiskt så går det väl alltid att tala om för företaget att man vill ha en par spänn för att inte mosa deras patent och då visa upp sin rapport som man samtidigt förklarar som tydligt publicerad. Sannolikheten att dom ens svarar är väl rätt liten då dom faktiskt inte gör intrång och inte riskerar nån begränsning av sin försäljning.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Fast det lär ju finnas fler GPS patent än övervuxna häckar.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 931 inlägg
Du haClaes Sörmland skrev:
Du har rätt att använda din lösning om du har bevis för att du publicerat den före patentet, du kan teoretiskt få patentet upphävt efter domstolsförhandling. Tyvärr har du inget ekonomiskt att hämta från patentinnehavaren.R Rewrap skrev:Har absolut inget att göra med hus. Men ger det ett försök ändå.
För ca 15 år sedan var jag med i en tävling där man skulle komma på en smart lösning med gps som inte fanns ännu. Tävlingen var finansierad av EU pengar och gällde studenter inom hela unionen med främsta fokus på universitetsstudenter. Den som vann skulle få hjälp att utveckla produkten av EU. Jag gjorde en rapport med hela produktbeskrivningen och skickade in den.
Jag vann inte men kom i topp 5. Då jag endast gick första året på gymnasiet la jag idén på hyllan för att damma av det senare.
Vi spolar fram till nutid. Jag fick nyligen upp i mitt nyhetsflöde att en produkt som i princip är identisk med den jag lämnade in på tävlingen. Produkten marknadsförs och säljs. Jag är nästan helt säker på att mitt tävlingsbidrag lämnades in ett decennium innan denna produkt började säljas.
Nu till min fråga:
Som ni säkert förstår hade det varit schysst med lite pengar från detta. Har jag något att stå på? Hur skulle jag gå tillväga i så fall?
Vet att jag antagligen borde kontakta jurist. Men vore bra att ha lite kött på benen innan jag eventuellt slöser mina pengar i onödan.
Moderator
· Stockholm
· 57 836 inlägg
Som kuriosa har jag ett patent i mitt namn som idag finns i samtliga mobiltelefoner som någonsin tillverkats. En funktion som aldrig någonsin används, men alla som gör någon form av telekommunikationsutrustning stoppar in funktionen "för säkerhets skull".
Det var på 80 talet ett företag i USA som i princip kopierade texten från internationell, antagen standard och lyckades få patent i USA, trots att texten som sagt var publicerad och allmänt åtkomlig, och i huvudsak var "uppfunnet" av ett annat företag.
Branschen kokade av ilska och det startades att 20 tal patentmål i USA för att få patentet undanröjt. Det globala företag jag då jobbade för (där jag just hade implementerat vår lösning av standardfunktionen) valde en annan väg. Man patenterade exakt samma sak, men omformulerat till oigenkännlighet, och stoppade dessutom in ett antal lätt upptäckta intrång på andra kända patent. Strategin som tydligen är vanlig, är att man vill få avslag på ansökan, med motivering att man bryter mot dessa lättupptäckta intrång. Men inte huvudintrånget. Sedan om någon bråkar om att man gör intrång så har man brevet från patentverket som visar att man visserligen gör intrång på 5 - 10 olika patent, men just det där patentet finns inte på listan. En form av omvänd bevisföring att man inte gör intrång.
Nåväl detta patent skickades in i mitt namn, till Sverige och USA. I Sverige gick det igenom direkt trots alla de uppenbara patentintrången. Amerikanska patentverket svarade rätt spydligt ungefär "Vad tror ni ni håller ni på med???". De identifierade omgående samtliga intrång, även det som skulle döljas.
Brukar skoja ibland att jag borde kräva 1 öre i licenspengar för varje tillverkad pryl med "mitt" patent. Det är inte bara mobiltelefoner, utan den finns i de flesta telekommunikationsapparater som tillverkats de senaset 40 åren. Just min egen implementation av det kom nog aldrig in i mer än ca 200 000 apparater.
Det var på 80 talet ett företag i USA som i princip kopierade texten från internationell, antagen standard och lyckades få patent i USA, trots att texten som sagt var publicerad och allmänt åtkomlig, och i huvudsak var "uppfunnet" av ett annat företag.
Branschen kokade av ilska och det startades att 20 tal patentmål i USA för att få patentet undanröjt. Det globala företag jag då jobbade för (där jag just hade implementerat vår lösning av standardfunktionen) valde en annan väg. Man patenterade exakt samma sak, men omformulerat till oigenkännlighet, och stoppade dessutom in ett antal lätt upptäckta intrång på andra kända patent. Strategin som tydligen är vanlig, är att man vill få avslag på ansökan, med motivering att man bryter mot dessa lättupptäckta intrång. Men inte huvudintrånget. Sedan om någon bråkar om att man gör intrång så har man brevet från patentverket som visar att man visserligen gör intrång på 5 - 10 olika patent, men just det där patentet finns inte på listan. En form av omvänd bevisföring att man inte gör intrång.
Nåväl detta patent skickades in i mitt namn, till Sverige och USA. I Sverige gick det igenom direkt trots alla de uppenbara patentintrången. Amerikanska patentverket svarade rätt spydligt ungefär "Vad tror ni ni håller ni på med???". De identifierade omgående samtliga intrång, även det som skulle döljas.
Brukar skoja ibland att jag borde kräva 1 öre i licenspengar för varje tillverkad pryl med "mitt" patent. Det är inte bara mobiltelefoner, utan den finns i de flesta telekommunikationsapparater som tillverkats de senaset 40 åren. Just min egen implementation av det kom nog aldrig in i mer än ca 200 000 apparater.
Spill the beans! Vad är det för något?H hempularen skrev:Som kuriosa har jag ett patent i mitt namn som idag finns i samtliga mobiltelefoner som någonsin tillverkats. En funktion som aldrig någonsin används, men alla som gör någon form av telekommunikationsutrustning stoppar in funktionen "för säkerhets skull".
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Patenteriet är trixande på hög nivå, rätt roligt ibland.
Själv sökte jag patent på en idé i mobiltelefonvärlden år 1999 eller så, Bristande erfarenhet och brist på pengar gjorde att utformningen inte blev optimalt och det avvisades pga en tidigare australiensisk sak som dock var utformad på ett helt annat sätt.
Nu finns greijen på många telefoner.
Så ni är inte ensamma därute.
Själv sökte jag patent på en idé i mobiltelefonvärlden år 1999 eller så, Bristande erfarenhet och brist på pengar gjorde att utformningen inte blev optimalt och det avvisades pga en tidigare australiensisk sak som dock var utformad på ett helt annat sätt.
Nu finns greijen på många telefoner.
Så ni är inte ensamma därute.