Sedan den 1 december 2025 får du bygga mer på tomten utan bygglov än tidigare. Men bygglovsfritt betyder inte att du får bygga hur som helst. Byggnadsingenjör Charlotte Andersson förklarar vad som gäller för tillbyggnader och komplementbyggnader och vilka fallgropar du bör undvika.

Du kan läsa artikeln här: Det här får du bygga utan bygglov efter lagändringen

Jag tycker mig se en felaktighet i texten. Under rubriken ”fler saker du får bygga utan bygglov” är det listat 15kvm skärmtak. Detta är bortplockat och ersatt med en tillbyggnadspott på 30kvm (tidigare 15kvm attefallstillbyggnad + 15kvm skärmtak).

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Tack, nu har jag justerat texten.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Sedan den 1 december 2025 får du bygga mer på tomten utan bygglov än tidigare. Men bygglovsfritt betyder inte att du får bygga hur som helst. Byggnadsingenjör Charlotte Andersson förklarar vad som gäller för tillbyggnader och komplementbyggnader och vilka fallgropar du bör undvika.

Du kan läsa artikeln här: Det här får du bygga utan bygglov efter lagändringen
Hej,

Vad gäller om man vill göra en tillbyggnad som sätter ihop huset med en komplementbyggnad?
I vårat fall vill vi bygga ihop huset med garaget och skapa en grovingång på ca 10 m2.

Claes Sörmland
J johso64 skrev:
Hej,

Vad gäller om man vill göra en tillbyggnad som sätter ihop huset med en komplementbyggnad?
I vårat fall vill vi bygga ihop huset med garaget och skapa en grovingång på ca 10 m2.
Det räknas som en tillbyggnad av huset eftersom definitionen i PBL är "ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym" Så vanligen kräver det bygglov bara av den orsaken eftersom tillbyggnadsarean blir över 30 kvm p g a den gamla komplementbyggnadens storlek.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
R
Kanske bra att lägga till att det fortfarande krävs strandskyddsdispens för alla dessa åtgärder? Även om tomtplats finns definierat så krävs det.

Komplementbyggnad får vara 30,0 kvm enligt flera MÖD-domar. 0,2 kvm över har lett till rivning.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Hej,
"En källare är bygglovsfri så länge den inte används som bostadsyta och markförhållandena tillåter. Men tänk på att den kan påverka byggnadshöjden (max 4 meter)."

Innebär det att höjden då räknas från källarens golv eller.. ?
Vad gäller om jag har ett teknik-utrymme med takhöjd på 180 som källare?

U
chrisang chrisang skrev:
Hej,
"En källare är bygglovsfri så länge den inte används som bostadsyta och markförhållandena tillåter. Men tänk på att den kan påverka byggnadshöjden (max 4 meter)."

Innebär det att höjden då räknas från källarens golv eller.. ?
Vad gäller om jag har ett teknik-utrymme med takhöjd på 180 som källare?
Höjden räknas från medelmarknivån. Så man kan gräva ut nedåt utan att påverka höjden eftersom den räknas utifrån marken kring byggnaden

• Gilla
chrisang
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Höjden räknas från medelmarknivån. Så man kan gräva ut nedåt utan att påverka höjden eftersom den räknas utifrån marken kring byggnaden
Tack 🙏👌

jlind74 jlind74 skrev:
Jag tycker mig se en felaktighet i texten. Under rubriken ”fler saker du får bygga utan bygglov” är det listat 15kvm skärmtak. Detta är bortplockat och ersatt med en tillbyggnadspott på 30kvm (tidigare 15kvm attefallstillbyggnad + 15kvm skärmtak).
Dessutom står det väl inget om nära anslutning till huvudbyggnaden lagtexten. Inom tomten är ju det som gäller.

T Tvålen skrev:
Inom tomten är ju det som gäller.
Inget om avstånd till gräns?

T Tvålen skrev:
Dessutom står det väl inget om nära anslutning till huvudbyggnaden lagtexten. Inom tomten är ju det som gäller.
"Inom tomten" är väl i princip samma sak som "i anslutning till huvudbyggnaden"?

useless useless skrev:
"Inom tomten" är väl i princip samma sak som "i anslutning till huvudbyggnaden"?
Nej. Dessutom i nära anslutning var det skrivet. Det är en påhittad definition. Ingen lagstöd. Lagen säger på tomten. Då gäller det bara att definiera tomtgränserna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.