2 253 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Det här får du bygga utan bygglov efter lagändringen
På konsumentens sida
· 3 623 inlägg
Sedan den 1 december 2025 får du bygga mer på tomten utan bygglov än tidigare. Men bygglovsfritt betyder inte att du får bygga hur som helst. Byggnadsingenjör Charlotte Andersson förklarar vad som gäller för tillbyggnader och komplementbyggnader och vilka fallgropar du bör undvika.
Du kan läsa artikeln här: Det här får du bygga utan bygglov efter lagändringen
Du kan läsa artikeln här: Det här får du bygga utan bygglov efter lagändringen
Jag tycker mig se en felaktighet i texten. Under rubriken ”fler saker du får bygga utan bygglov” är det listat 15kvm skärmtak. Detta är bortplockat och ersatt med en tillbyggnadspott på 30kvm (tidigare 15kvm attefallstillbyggnad + 15kvm skärmtak).
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Tack, nu har jag justerat texten.
Hej,Redaktionen skrev:
Sedan den 1 december 2025 får du bygga mer på tomten utan bygglov än tidigare. Men bygglovsfritt betyder inte att du får bygga hur som helst. Byggnadsingenjör Charlotte Andersson förklarar vad som gäller för tillbyggnader och komplementbyggnader och vilka fallgropar du bör undvika.
Du kan läsa artikeln här: Det här får du bygga utan bygglov efter lagändringen
Vad gäller om man vill göra en tillbyggnad som sätter ihop huset med en komplementbyggnad?
I vårat fall vill vi bygga ihop huset med garaget och skapa en grovingång på ca 10 m2.
Det räknas som en tillbyggnad av huset eftersom definitionen i PBL är "ändring av en byggnad som innebär en ökning av byggnadens volym" Så vanligen kräver det bygglov bara av den orsaken eftersom tillbyggnadsarean blir över 30 kvm p g a den gamla komplementbyggnadens storlek.J johso64 skrev:
Hej,
"En källare är bygglovsfri så länge den inte används som bostadsyta och markförhållandena tillåter. Men tänk på att den kan påverka byggnadshöjden (max 4 meter)."
Innebär det att höjden då räknas från källarens golv eller.. ?
Vad gäller om jag har ett teknik-utrymme med takhöjd på 180 som källare?
"En källare är bygglovsfri så länge den inte används som bostadsyta och markförhållandena tillåter. Men tänk på att den kan påverka byggnadshöjden (max 4 meter)."
Innebär det att höjden då räknas från källarens golv eller.. ?
Vad gäller om jag har ett teknik-utrymme med takhöjd på 180 som källare?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 796 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 796 inlägg
Höjden räknas från medelmarknivån. Så man kan gräva ut nedåt utan att påverka höjden eftersom den räknas utifrån marken kring byggnadenchrisang skrev:
Hej,
"En källare är bygglovsfri så länge den inte används som bostadsyta och markförhållandena tillåter. Men tänk på att den kan påverka byggnadshöjden (max 4 meter)."
Innebär det att höjden då räknas från källarens golv eller.. ?
Vad gäller om jag har ett teknik-utrymme med takhöjd på 180 som källare?
Dessutom står det väl inget om nära anslutning till huvudbyggnaden lagtexten. Inom tomten är ju det som gäller.jlind74 skrev:
Klicka här för att svara