60 212 läst ·
79 svar
60k läst
79 svar
Dessa vindskivor! Hur ska man måla dem?
Fallets längd har inget alls med hur hårt rycket blir, det är fallfaktorn och repets beskaffenhet som avgör. Man kan få livshotande skador vid ett fall på en ynka meter om man har en stum förankringspunkt och ett statiskt rep. Det är därför det är helt förkastligt att bara knyta ett vanligt rep runt midjan och binda runt skorstenen.Pagno skrev:Helt rätt har du!
Som "gammal" klättrare så förutsätter jag dumt nog att den som klättrar sätter färankringspunkter och lastar av så att fallet bara blir max ett par meter, det känns knappt, bara ett litet ryck. Faran med en klättersele är att den "bara" håller i dig som klättrare och avlastar inte trycket som en "presto" eller liknande arbetssele gör, men helt rätt, repval är viktigt!
https://en.wikipedia.org/wiki/Fall_factor
Ska man säkra sig mot fall har man två alternativ: antingen använder man ett dynamiskt rep och har en person som säkrar nere på marken (som vid sportklättring), eller också använder man en falldämpare. Yrkesfolk som använder sele som fallsäkring använder i allmänhet falldämpare. Det är samma typ av utrustning som används vid via ferrata-klättring: man har en sele och i den två korta slingor med karbinhakar. Mellan selen och slingorna sitter en falldämpare som dämpar energin vid ett fall. Falldämparen förbrukas vid ett fall och måste bytas ut om det inträffar.
Man ser till att alltid ha minst en karbinhake fastsatt i en fast punkt. Utrustningen man behöver är en klättersele (kostar från ca 500 kr), ett via ferrata-set (ca 1000 kr), och så något att fästa i på taket. Exempelvis drar man bara ett vanligt rep i en slinga runt nocken och fäster i skorstenen. Fördelen med detta är att man kan arbeta ensam utan någon på marken som säkrar, utrustningen man behöver är billigare jämfört med att köpa ett dynamiskt rep och repbroms, och man behöver inte utbildning för att säkra.
http://www.addnature.com/klattring/via-ferrata.html
Det var lite onödigt av mig att börja skriva att det är billigare med sele, backar på det.
Eftersom jag är klättrare så är jag fullt medveten om vilken utrustning som bör användas, jag vet hur man säkrar med olika rep och när de skall användas. Ville inte kapa tråden och skriva utförligt om hur detta moment skall utföras så därför skrev jag att ts skulle ta kontakt med mig för att jag ville gå igenom hur man säkrar sig själv. Självklart skall ts inte köpa en klätterutrustning för att sätta vindskivor. Jag glömmer som oftast att det är svårt att läsa om någon är ironisk, skämtsam, eller något helt annat. Personligen använder jag mig av klätterutrustning när jag utför takarbeten hemma, dessa moment kan ta hur lång tid som helst, tror inte att "tanten" är så lättlurad att hon går på att jag är så dålig, hon vet att jag passar på att leka lite.......
Mvh P-A
Ps. Jag uppskattar att ni gör inlägg som förklarar att det faktiskt är farligt med felaktiga materialval vid klättring, jag skall bättra mig, eller skapa en tråd om klättring.
Eftersom jag är klättrare så är jag fullt medveten om vilken utrustning som bör användas, jag vet hur man säkrar med olika rep och när de skall användas. Ville inte kapa tråden och skriva utförligt om hur detta moment skall utföras så därför skrev jag att ts skulle ta kontakt med mig för att jag ville gå igenom hur man säkrar sig själv. Självklart skall ts inte köpa en klätterutrustning för att sätta vindskivor. Jag glömmer som oftast att det är svårt att läsa om någon är ironisk, skämtsam, eller något helt annat. Personligen använder jag mig av klätterutrustning när jag utför takarbeten hemma, dessa moment kan ta hur lång tid som helst, tror inte att "tanten" är så lättlurad att hon går på att jag är så dålig, hon vet att jag passar på att leka lite.......
Mvh P-A
Ps. Jag uppskattar att ni gör inlägg som förklarar att det faktiskt är farligt med felaktiga materialval vid klättring, jag skall bättra mig, eller skapa en tråd om klättring.
Okej! Nytt problem. Plåten på toppen, vattbrädan är ju spikad dit! Typ nitad
Men andra ord så kommer det bli ett helvete att få bort dem så man kan återanvända dem. Några tips om hur man kan göra för att loss dem utan att skada! Eller är det bara att köpa nytt där också?
Men andra ord så kommer det bli ett helvete att få bort dem så man kan återanvända dem. Några tips om hur man kan göra för att loss dem utan att skada! Eller är det bara att köpa nytt där också?
Köp nytt!
Kostar inte många kronor för att få det snyggt i många år.
Om du går till en plåtslagare så tar de ungefär samma pris per meter som du köper kortlängder på den billigaste byggmarknaden. Förborra hål mot ett fast underlag, skruva de nya plåtarna med plåtskruv och gummitätning så blir det lättare nästa gång!
Kostar inte många kronor för att få det snyggt i många år.
Om du går till en plåtslagare så tar de ungefär samma pris per meter som du köper kortlängder på den billigaste byggmarknaden. Förborra hål mot ett fast underlag, skruva de nya plåtarna med plåtskruv och gummitätning så blir det lättare nästa gång!
Produkter som diskuteras: "farmarskruvar"
Farmarskruv FZB elförzinkad FAST
Utvändig infästning av byggplåt
147 kr inkl moms
Läs mer
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Farmaskruv är självborrande.
Jag skulle tagit en stege och målat.... Reddes det ut hur högt det är egentligen? Ovankanten på altandörren är ju rimligen på 2,1 meter, och sedan är det ytterligare en våning = max ca 5,5 meter från altanen till nocken. Stegen behöver ju bara precis nå till ovanför fönstret på andra våningen, dvs en 6 m stege bör fungera bra. Sedan står man ju drygt 2 m längre ner så ett eventuellt fall bör inte bli längre än ca 3 m. Ta bort alla altanmöbler man kan slå sig på och lägg dit något mjukt.
Såvida inte förstås det finns en källartrappa eller liknande som man kan ramla ner i.
Såvida inte förstås det finns en källartrappa eller liknande som man kan ramla ner i.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Precis, att byta vindskivor och sen klä in dem med plåt känns inte så ekonomiskt. Att klä in dem landar säkert på 7-10 000:-Finndjävel skrev:
Totalt hamnar det väl på 15 000:- med byte och beklädnad.
Plåten måste ju tvättas ändå skulle jag tro och då måste man ju upp ändå. Kanske inte lika ofta men likväl så ska man upp dit.