60 212 läst ·
79 svar
60k läst
79 svar
Dessa vindskivor! Hur ska man måla dem?
Petade lite i ändarna på vindskivorna och dom kommer nog att behövas bytas ut verkar det som. Förra ägaren av huset bytte taket, inte ens 10 år gammalt. Verkar inte som han bytte vindskivorna. Snålis 
Måste man ta bort plåten för vattbrädan för att ta bort vindskivorna? Verkar inte som dom sitter fast i varandra. Vad jag se i alla fall.
Måste man ta bort plåten för vattbrädan för att ta bort vindskivorna? Verkar inte som dom sitter fast i varandra. Vad jag se i alla fall.
Redigerat:
Håll linan väldigt kort..Fred vom Jupiter skrev:Finns även vindskivor i fibercement eller plastkomposit, om de behöver bytas ut.
Själv tänker jag ligga på taket i sommar med huvud och armar nör över kanten. Eventuellt med ett rep från skorstenen surrat runt magen. Lift går inte hos mig på baksidan av huset eftersom jag har trappor, träd, rabatter och smal tomt.
Det är illa nog att falla med fallsele 😁
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Jag tittar och tittar men jag ser ingen spik som sticker upp genom foten. Ser jag fel? 
Lite On Topic:
Personligen så skulle jag aldrig klättra på en stege på de höjderna. Jag har gjort det förr och det är vingligt och helt klart en onödig risk. Det finns gott om kompakta liftar som du bör kunna baxa in i trädgården. Den här är tex. bara 1,2m bred så kan du komma in med en skottkärra på tomten så bör du kunna komma in med den lyften. Säkert, enkelt och bekvämt.
Lite On Topic:
Personligen så skulle jag aldrig klättra på en stege på de höjderna. Jag har gjort det förr och det är vingligt och helt klart en onödig risk. Det finns gott om kompakta liftar som du bör kunna baxa in i trädgården. Den här är tex. bara 1,2m bred så kan du komma in med en skottkärra på tomten så bör du kunna komma in med den lyften. Säkert, enkelt och bekvämt.
Har du bara rep runt magen är det nog mest falsk säkerhetFred vom Jupiter skrev:
http://wildernessarena.com/skills/climbing-skills/rappel-seat
http://www.addnature.com/klattring/klatterselar.html
Köp en billig klättersele: 500:-
Köp rep på lösmeter: Max 30:-/m räcker med 40-50 meter
Repbroms, självlåsande: max 900:-
3 snabblänkar á 70:-
Detta räcker gott att klättra säkert med, men är inte godkänt för att säkra för arbeten om man är hantverkare.
Sedan pm-ar du mig, så ger jag en kurs i säker klättring, mycket roligare än en stege!
Detta räcker gott att klättra säkert med, men är inte godkänt för att säkra för arbeten om man är hantverkare.
Sedan pm-ar du mig, så ger jag en kurs i säker klättring, mycket roligare än en stege!
Besserwisser
· Hallands Län
· 860 inlägg
Sen ska man såklart ha koll på när man ska ha statiskt rep och när man ska ha dynamiskt rep. Om man faller 3 meter och sen stannas av ett statiskt rep så kan man skada sig otroligt mycket. Ett dynamiskt rep som istället ger efter 25-30% ger en betydligt mjukare inbromsning men är mer opraktiskt om man ska jobba med repet sträckt.Pagno skrev:[länk]
Sedan pm-ar du mig, så ger jag en kurs i säker klättring, mycket roligare än en stege!![]()
Helt rätt har du!Karl_Pedal skrev:Sen ska man såklart ha koll på när man ska ha statiskt rep och när man ska ha dynamiskt rep. Om man faller 3 meter och sen stannas av ett statiskt rep så kan man skada sig otroligt mycket. Ett dynamiskt rep som istället ger efter 25-30% ger en betydligt mjukare inbromsning men är mer opraktiskt om man ska jobba med repet sträckt.
Som "gammal" klättrare så förutsätter jag dumt nog att den som klättrar sätter färankringspunkter och lastar av så att fallet bara blir max ett par meter, det känns knappt, bara ett litet ryck. Faran med en klättersele är att den "bara" håller i dig som klättrare och avlastar inte trycket som en "presto" eller liknande arbetssele gör, men helt rätt, repval är viktigt!
Nu ska vi se. Jag har nu bestämt mig för att byta alla vindskivor. Vissa är spruckna och kassa i ändarna. Inte alla men vissa. Jag har kontaktat En snickare och hyrt en skylift till honom. Har också lovat att fixa virket. Men när jag va ute och mätte så är virket 21*140. Verkar svårt att hitta detta. Hittade grundmålat på byggmax 21x145 ytterpanel<-- rätt virke??
Den bör kunna användas antar jag? Blir lite bredare men det spelar väl ingen roll? Bra med färdigt grundmålat, kan jag ge dem en strykning dagen efter.
Den bör kunna användas antar jag? Blir lite bredare men det spelar väl ingen roll? Bra med färdigt grundmålat, kan jag ge dem en strykning dagen efter.
När du satt upp dina 21x140 från byggmax och mäter när de torkat så är de helt magiskt 21x140
. Så kör du på det 
Glöm inte att olja ändträ och minst två strykningar med färg så lever dina nya vindskivor längre.
Glöm inte att olja ändträ och minst två strykningar med färg så lever dina nya vindskivor längre.
Haha.. Det är ju klart!mexitegel skrev:
En sak till, när dom är grundmålade redan, kan man använda vilket färg som helst? Eller går t ex slamfärg bort?
Om du ska måla med slamfärg finns ingen anledning att köpa färdiggrundade brädor. Om du ändå ska måla med slamfärg på en grundad yta måste du kontrollera att denna kan övermålas med slamfärg.