Är du lite händig så bygger du en enkel träställning för en blygsam summa. Du behöver ju kanske bara ett övre plan med plank, lätt att saga den utåt samt att fästa den i huset oxå så står det stabilt. toppen med ställning om du nu ev även behöver byta någon vindskiva.
20150821_182812.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Aussiegrit
  • Laddar…
Trädgårdsplattor under ställningens fötter alternativt rejäla brädbitar. Helt ärligt, om du ändå ska lägga en slant på att göra det där så prioritera hälsan först. Resultatet kommer definitivt bli bättre också.

http://xn--byggstllning-lcb.se/

Vart i landet bor du?

Här kan du annars beställa:
http://www.stallning.se/category.html/villapaket

I den här annonsen finns det lite olika priser beroende på tid och storlek.

https://www.blocket.se/dalarna/Byggstallning__fasadstallning_uthyres_66282737.htm?ca=6&w=1

Priser
9x6m + topp 1v. 1500 kr 2v. 2600 kr 3v. 3400 kr 4v. 4000 kr
6x6m 1v. 1200 kr 2. 2100 kr 3v. 2800 kr 4v. 3400 kr

Köp eller hyr en 12m stege med fot (6+6)då får du möjlighet till tillräcklig lutning på den för att komma ut en bit från väggen.
268273.jpg
Skapa konto

Det fungerar bra om du inte har höjdskräck och står och krampar däruppe.

Hinken med målartvätt/färg etc hänger du upp i stegen när du väl är uppe, jag brukar ställa färgburken i en hink så får men lite spillutrymme och en plats för penseln etc.

Och ja det blir ett enhandsjobb då man bör hålla i sig med en hand alternativt sela fast sig med säkerhetssele.
Räkna med två meters räckvidd per position ingen vits att börja fläka sig och hänga i riskzoner.
Men åtkomsten mot att ligga på taket är överlägsen, jag har provat och gillade inte takvarianten.

Ska du göra mer än tvätta /måla då är det ställning som gäller om det ska bli effektivt och säkert.

Som sagt ovan en ställning bygger man lätt själv för en billig peng, här är min lösning.

Vädligt stabil och trygg och även lättmonterad då den är ihopskruvad.
Vid flytt skruvas snedstagen bort och benparen kan enkelt flyttas av två man.

45x90 stående
45x45 snedstag
45x90 tvärregel
3st 45x220 liggande plank i varje plan

Om markförhållandena tillåter så flyttar man ställning som den står hel på fyra man vi gick varvet runt just på det huset på det viset.
(men då är 45x220 planken nerplockade)

IMG_3987.jpg
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Lite överdrivet att börja slå upp stora och dyra ställningar för ett halvtimmes jobb. Köp en begagnad stege på blocket för 500kr, en investering som du har nytta av resten av livet. Se till så stegen står stadigt och håll i dig ordentligt och sluta oroa dig. Mera folk dör nog i trafiken varje år än ramlar från stegar.

E
Vem vill ofra livet för att kleta lite färg på ett par vindskivor?. Att måla dessa från stege är ju ren idioti och med dumsnål existerar väl knappast. Räcker med att man tappar balansen så går man en säker död till mötes. Alternativt att man klarar sig levande och får fortsätta livet som en grönsak.

Har du inte möjlighet att måla från taket med lina så ta in en firma som hyr en skylift och gör detta och andra sidan på någon timma.

• Gilla
Manfra
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Lite överdrivet att börja slå upp stora och dyra ställningar för ett halvtimmes jobb. Köp en begagnad stege på blocket för 500kr, en investering som du har nytta av resten av livet. Se till så stegen står stadigt och håll i dig ordentligt och sluta oroa dig. Mera folk dör nog i trafiken varje år än ramlar från stegar.
Överdrivet? En byggställning är en investering man har nytta av för resten av livet - då med livet i samma skick som innan. Att hyra en är ännu mer fördelaktigt om man inte har några större projekt närmsta tiden. Att fler dör i trafiken varje år var det dummaste argumentet hittills.

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Ska man dessutom bara göra det en gång så är väl hyran för riktiga grejer ingenting?

Stegen behövs väl hursomhelst varje gång vindskivorna ska tvättas. Eller brukar ni hyra ställning för det också?

Man kan ju inte gå runt och vara rädd för precis allt hela tiden. Eller det kan man ju, men jag ser ingen livskvalitet i det.

Varför inte klä in vindskivorna med plåt. Då slipper du underhålla dom

• Gilla
thomas33
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Man kan ju inte gå runt och vara rädd för precis allt hela tiden. Eller det kan man ju, men jag ser ingen livskvalitet i det.
Att ha konsekvenstänk och utmana sig själv är två helt olika saker. Jag anser inte att det är värt risken att vingla på en stege åtta meter upp i luften för att snygga till ett par vindskivor. Jag förstår att det är lätt för er att över internet avgöra hur jag lever mitt liv - som en harig ynkrygg utan livskvalité.

• Gilla
Manfra och 1 till
  • Laddar…
Konsekvenstänk är bra att ha, det gör att man förstår riskerna och inte tar onödiga sådana. Går det så långt så att det hämmar en så pass mycket så att man inte längre vågar klättra upp för en stege så har det nog gått lite till överdrift.
Man kan inte skydda sig från döden den drabbar oss alla för eller senare oberoende hur mycket vi försökt försäkra oss. Man kan få en bit mat i halsen och kvävas.

Riskmedvetenhet är viktigt, den finns inbyggd i människans överlevnadsinstinkt. Det är bra att vara medveten om att det är farligt att gå över vägen, då ser man efter så att man inte blir överkörd. Om det istället leder till att man undviker att gå över vägen helt och hållet så har riskmedvetenheten blivit till en nackdel anser jag.
Men vi väljer alla hur vi vill leva våra liv, det finns inga rätt och fel där.

• Gilla
Smuttgubben
  • Laddar…
Finndjävel skrev:
Men vi väljer alla hur vi vill leva våra liv, det finns inga rätt och fel där.
Bra vald avslutning.

//Downhillcyklisten

Alej skrev:
Varför inte klä in vindskivorna med plåt. Då slipper du underhålla dom
Ja för fan! Det är ju klart, jäkligt bra idé. Ska genast skicka lite förfrågningar!

• Gilla
Alej
  • Laddar…
Finns även vindskivor i fibercement eller plastkomposit, om de behöver bytas ut.

Själv tänker jag ligga på taket i sommar med huvud och armar nör över kanten. Eventuellt med ett rep från skorstenen surrat runt magen. Lift går inte hos mig på baksidan av huset eftersom jag har trappor, träd, rabatter och smal tomt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.