5 651 läst ·
37 svar
6k läst
37 svar
Designfråga ”sockel” av half-tile eller ej
Tror det riskerar att bli en lite märklig halvmesyr med den korta böjen upp. Bättre då att låta det fina golvet skina ostört, och bara dra ner väggkaklet rakt av.M marska skrev:
OK, sett badkaret i din andra tråd. Var lite orolig för hur man skulle läsa den slutna kompositionen på golvet, om bården bara försvann lite slumpmässigt in under "fasta kroppar" i rummet. Hade badkaret varit inmurat, hade ju saken varit klar - man sluter bården på den fria golvytan. Nu är det lite dubbla budskap. Uppfattar man spontant badkaret som en fri möbel, så funkar det nog. Det viktiga är då att man ser alla fyra hörnen på rummet där bården byter riktning, inkl. de bägge på badkarets resp. kortsida. Även om bården försvinner ur sikte på en liten raksträcka däremellan, tolkar hjärnan det som att den finns där hela vägen runtM marska skrev:Badkaret ska stå längs innersta kortväggen, under de inritade ev. nischerna. Inte inkaklat utan ett begagnat fristående gjutjärns, kort och djupt. Överhuvudtaget kommer badrummet vara ganska fullt längs kanterna, men ingången (längst ner till höger) kommer synas väl samt kanske en bit på mitten av vänstra väggen. Och lite andra ställen. (Se ev. min andra tråd).
Rutnät har förekommit i alla tider, men visst har det kaklats i halvförband också. Fasade kanter på den tidens tjocka plattor var ju också ett sätt att hantera måttvariationerna utan att det hoppade i ögonen. Och man satte kakel i bruk, vilket gav plattsättaren större möjlighet att trolla lite med den färdiga ytan.M marska skrev:(...)
Jag läser kommentarer om varning för halvförband m.m.. vilket jag blir lite rädd av, men jag uppfattar ändå halvförband som det som passar här och att sätta dem rakt blir mer funkis (vilket kanske iofs inte är jättefel ändå om man låtsas att badrummet skapats då, lite senare – i själva verket fick alla i huset iaf wc från mitten/slutet av 1920-talet, vet ej när badrum kom hit).
Nu sätter vi dem i några få millimeter fix ovanpå tätskiktet. Men vi har å andra sidan lärt oss att tillverka plattor med högre måttprecision. Man kan alltså välja en högre toleransklass, de brukar vara lite dyrare, men det kanske är värt det. Eller så bryr man sig inte om lite fogsprång. Jag kan tycka att vi blivit alldeles för perfektionistiska med sådant, det är faktiskt inte ens "tidsenligt" i ett gammalt hus med krokiga väggar.
Men detta var bara en kulturhistorisk utvikning, och inte alls mitt främsta skäl till att anmäla tveksamhet mot halvförbandet - det var rent estetiskt. Det känns som det konkurrerar med, och tar udden av, det fina golvet, särskilt när väggytorna i det lilla rummet består av så många smådelar, med alla utstickande vägghörn och nischer.
Redigerat:
”Jag har för övrigt några provplattor av kaklet och tycker inte de verkar tunnare ut i hörnen. Sen när man har behov av precis halva sådana kvadratiska field tiles-plattor kan man väl köpa half-tiles?”
Det är precis detta som är mitt största argument mot att sätta halvförband i ditt badrum där det är många vinklar. Om du måste kapa dem på fel ställe (=ej ett inre hörn) och de också ligger i halvförband blir det jättekonstigt pga att de tunnar ut på det sättet du observerat.
Det är precis detta som är mitt största argument mot att sätta halvförband i ditt badrum där det är många vinklar. Om du måste kapa dem på fel ställe (=ej ett inre hörn) och de också ligger i halvförband blir det jättekonstigt pga att de tunnar ut på det sättet du observerat.
?B Berguven_glenn skrev:”Jag har för övrigt några provplattor av kaklet och tycker inte de verkar tunnare ut i hörnen. Sen när man har behov av precis halva sådana kvadratiska field tiles-plattor kan man väl köpa half-tiles?”
Jag skrev i det du citerade att jag _inte_ observerat att tunnare ut mot kanterna.
Oj, sorry. Läste fel.
Nu sitter jag vid en dator. Det är dessa utmaningar jag ser baserat på när jag själv har använt original style-plattor (obs, ej folkhemmet men tror inte det är de du skall använda).
Sedan skrev någon en annan sak: Huset byggt 1910-ish. Bad 1920-ish. Då är det inte helt dumt att gå på funkisstyle - min erfarenhet är att det är "logiskt" att stoppa in möbler och inredning i hus som är senare daterat än byggår - för det har folk gjort över tiderna. Det blir levande. Så det är inte en dum idé från det.
Sen gällande golvet. Ett bostadsrättshus jag bodde (funkis) hade orignal-granitkeramik i källaren. Där hade de gjort på följande sätt med sockelplattor: De la sockelplattorna med radie på golvet (ist för att sätta dem på väggen) och fångade upp mötet golv/vitt kakel riktigt snyggt. Det var RIKTIGT snyggt. Se andra bilden.
Nu sitter jag vid en dator. Det är dessa utmaningar jag ser baserat på när jag själv har använt original style-plattor (obs, ej folkhemmet men tror inte det är de du skall använda).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan skrev någon en annan sak: Huset byggt 1910-ish. Bad 1920-ish. Då är det inte helt dumt att gå på funkisstyle - min erfarenhet är att det är "logiskt" att stoppa in möbler och inredning i hus som är senare daterat än byggår - för det har folk gjort över tiderna. Det blir levande. Så det är inte en dum idé från det.
Sen gällande golvet. Ett bostadsrättshus jag bodde (funkis) hade orignal-granitkeramik i källaren. Där hade de gjort på följande sätt med sockelplattor: De la sockelplattorna med radie på golvet (ist för att sätta dem på väggen) och fångade upp mötet golv/vitt kakel riktigt snyggt. Det var RIKTIGT snyggt. Se andra bilden.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack, var ju ute efter samma, men en bra bild säger mer än mina långrandiga utgjutelserB Berguven_glenn skrev:
I o f s går problem #4 att undvika, men till priset av antingen väldigt mycket spill eller många fler ställen med problem #3.
Men även om man accepterar detta, så återstår faktum att det rent useendemässigt blir oroligt med så många småbitar på den lilla ytan. Man kan lugna ner det med icke-kontrastrande kulör påfogen, men då förvinner ju ändå vitsen med halvförbandet.
Rutnät går att slå ut med fler hela plattor och mycket lugnare indelningar, som inte bråkar med det fina golvet..
Håller med om den principen, inkl. att vi ju nu stoppar in saker från vår egen tid. Men har rotat mycket i gamla hus och sett rutnätslagda kakelytor från förra seklets alla årtionden. Funkisen skiljer ut sig mer genom att man ofta framhävde indelningen med mer kontrasterande kulör på fogbruket.B Berguven_glenn skrev:Sedan skrev någon en annan sak: Huset byggt 1910-ish. Bad 1920-ish. Då är det inte helt dumt att gå på funkisstyle - min erfarenhet är att det är "logiskt" att stoppa in möbler och inredning i hus som är senare daterat än byggår - för det har folk gjort över tiderna. Det blir levande. Så det är inte en dum idé från det.
Oj, då får jag nog ta tillbaka att jag var så tveksam mot detta och påstå motsatsen. Brukar inte den korta kanten vara tjockare och skarp? Har du någon bild?B Berguven_glenn skrev:Sen gällande golvet. Ett bostadsrättshus jag bodde (funkis) hade orignal-granitkeramik i källaren. Där hade de gjort på följande sätt med sockelplattor: De la sockelplattorna med radie på golvet (ist för att sätta dem på väggen) och fångade upp mötet golv/vitt kakel riktigt snyggt. Det var RIKTIGT snyggt. Se andra bilden.
Oj [bild][bild]
”Oj, då får jag nog ta tillbaka att jag var så tveksam mot detta och påstå motsatsen. Brukar inte den korta kanten vara tjockare och skarp? Har du någon bild?”
Inte helt med på hur du menar här.
Tyvärr ingen bild. Kan bara säga att det var ruggigt snyggt med radien från golvet upp mot väggen, såg sjukt genomtänkt ut.
Inte helt med på hur du menar här.
Tyvärr ingen bild. Kan bara säga att det var ruggigt snyggt med radien från golvet upp mot väggen, såg sjukt genomtänkt ut.
Menade bara att den korta kanten på hålhälsplattorna är tjockare än kakelplattorna, och i och med att den brukar vara skuren, dvs med skarp kant, så kan den vara lite sårbar. Den översida på hålkälsplattor som är avsedd att peka upp på väggen brukar vara lite mjukare rundad eller fasad, av just den anledningen.B Berguven_glenn skrev:
Men blev det snyggt och hållbart i ett (förmodar jag?) gemensamt utrymme i en brf, så malar jag ju fan på väggen i onödan
B Berguven_glenn skrev:
Förstår. Man får väl ta upp tjovklekakillnaden med mer fix på kaklet. Men köper det.C Chrzan skrev:Menade bara att den korta kanten på hålhälsplattorna är tjockare än kakelplattorna, och i och med att den brukar vara skuren, dvs med skarp kant, så kan den vara lite sårbar. Den översida på hålkälsplattor som är avsedd att peka upp på väggen brukar vara lite mjukare rundad eller fasad, av just den anledningen.
Men blev det snyggt och hållbart i ett (förmodar jag?) gemensamt utrymme i en brf, så malar jag ju fan på väggen i onödan![]()
Obs, det var inte jag som gjorde det, var original från 40-talet.
Klicka här för att svara