Tycker ni jag ska ha bara field tiles ända ner till golvet eller ha en rad stående half-tiles som ”sockel”? Duschhörna med vita väggplattor och ett rödvitt rutigt golv med fris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschutrymme med vita väggplattor och golv med rödvit schackmönstrad fris.
Skapa konto

(Bonusfrågan är vilken frisvariant på golvet -lutar åt den med bara en fris om han på Byggfabriken får till ingången lite snyggare. Vill inte ha för flådigt i mitt hus som byggdes för arbetare 1912.)
Badrum med vita väggplattor och rutigt golv i rött och vitt. Golvet har en smal fris. Inbyggda hyllor finns i väggen.
Skapa konto

Jag gillar utförandet på första bilden bäst, både vägg och golv, dvs skippa half-tiles och välj bredare röd rand ytterst. Tycker inte det är flådigt, bara snyggt.

• Gilla
Dortmunder DAB och 11 till
  • Laddar…
Håller helt med Marlen!

• Gilla
sandbergarn och 2 till
  • Laddar…
M marska skrev:
Tycker ni jag ska ha bara field tiles ända ner till golvet eller ha en rad stående half-tiles som ”sockel”? [bild][bild]

(Bonusfrågan är vilken frisvariant på golvet -lutar åt den med bara en fris om han på Byggfabriken får till ingången lite snyggare. Vill inte ha för flådigt i mitt hus som byggdes för arbetare 1912.)
[bild]
Smaken är alltid som baken men själv hade jag garanterat valt field tiles hela vägen ner och den smalare frisen (sista bilden). 🙂

• Gilla
HVAC-S och 3 till
  • Laddar…
Hej! Vilket program har du använt för att rita upp alternativen?

Mvh

Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag gillar utförandet på första bilden bäst, både vägg och golv, dvs skippa half-tiles och bredare röd rand ytterst. Tycker inte det är flådigt, bara snyggt.
Tack! Du menar skippa half-tiles men skippa inte bredare röd rand? 😊

• Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
B Budden skrev:
Hej! Vilket program har du använt för att rita upp alternativen?

Mvh
Inte jag som ritat utan Byggfabriken som säljer plattorna. Så vet ej vilket program!

Jag har själv ritat lite i Spark Blueprint (genom Svedbergs i mitt fall), funkat bra för rummet och möblerna men iaf jag får inte till det för såna här kakelmönsterdetaljer… vet inte om det går.

• Gilla
Budden
  • Laddar…
M marska skrev:
Tack! Du menar skippa half-tiles men skippa inte bredare röd rand? 😊
Precis😊

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Tackar! Hittills är iaf minst två överens om att field tiles hela vägen ner!

Ett alternativ är detta (fast troligen kakling på samma höjd runtom). Men jag tror jag tycker det blir för mycket i mitt ändå från början enklare hus/lägenhet? Vitt kakel på väggarna och röd-vit schackrutigt klinkergolv i ett badrumshörn med inbyggda hyllor.
Skapa konto

röstar för sockel, dock inte den sista, för utsmyckad om nu huset är enkelt.

Jag har en annan synpunkt. I mina ögon är det mycket viktigt att alla hörn har den typen av plattor som går runt hörn, både invändigt/utvändigt.
https://www.byggfabriken.se/kakel-k...digt-horn-p310-137+bfab_color-Brilliant~White

Du har valt plattor i halvförband och har massa ställen där du behöver halva plattor. Det omöjliggör detta för du kan inte kapa plattorna eftersom glasyren går runt alla kanter på plattan, skär du dem så får du ett helt annat utseende. Det hade jag stört ihjäl mig på.

Dessutom har du nischer. Det ökar behovet av antal plattor med hörn. Och de kostar fläsk. Och sättningen av plattorna blir en grannlaga uppgift. Jag hade struntat i nischer och satt hyllor.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
Tänkte en vända till. Absolut sockel av half tiles. Att ha hela plattor hela vägen ner ger mig funkiswibe och om huset är från 1912 är det inte funkis.

• Gilla
marska
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
röstar för sockel, dock inte den sista, för utsmyckad om nu huset är enkelt.

Jag har en annan synpunkt. I mina ögon är det mycket viktigt att alla hörn har den typen av plattor som går runt hörn, både invändigt/utvändigt.
[länk]

Du har valt plattor i halvförband och har massa ställen där du behöver halva plattor. Det omöjliggör detta för du kan inte kapa plattorna eftersom glasyren går runt alla kanter på plattan, skär du dem så får du ett helt annat utseende. Det hade jag stört ihjäl mig på.

Dessutom har du nischer. Det ökar behovet av antal plattor med hörn. Och de kostar fläsk. Och sättningen av plattorna blir en grannlaga uppgift. Jag hade struntat i nischer och satt hyllor.
Hmmm. Jag hade tänkt plattor med utvändiga hörn men tänkt spara in och strunta i de invändiga hörnplattorna.
Ja de är dyra.

Jag är inte 100 på att jag förstår helt. Om de kapas ska ju inte den kapade kanten vara synlig utan väl ”geras” i invändiga hörn?

Nischerna på bilden är inte spikade men jag tror jag vill ha en eller två nischhyllor.

En plan B, om badkaret till inre kortsidan inte får plats ändå, blir att ha det lite längre från väggen och så en uppbyggd kortvägg bakom karet som hylla istället.

Vill ha hårdfog i de invändiga hörnen

TRJBerg
M marska skrev:
Tackar! Hittills är iaf minst två överens om att field tiles hela vägen ner!

Ett alternativ är detta (fast troligen kakling på samma höjd runtom). Men jag tror jag tycker det blir för mycket i mitt ändå från början enklare hus/lägenhet?[bild]
Rengöringsproblem med sockel.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Rengöringsproblem med sockel.
?
Se bilder, kanske inte sån sockel du tänker på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.