TRJBerg
M marska skrev:
?
Se bilder, kanske inte sån sockel du tänker på.
Så att det som är längst ner längs golvet går jämnt med resten av väggen?

Japp (möjligen en ”skirtingplatta” med en profil på men antagligen ej)

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
Fint golv! Jag hade gått på ditt första förslag med den breda frisen, den tunna känns för tanig för att riktigt rama in det diagonalrutiga mittfältet.

Sen håller jag med Berguven om väggplattorna. Nu när du spänt bågen så pass hårt så tror jag du kommer att ångra dig om du kompromissar med de rundade hörnen, både inåt- och utåtgående. Det är bara att bita ihop och "cry once" (men njuta sen), för det gör dramatisk skillnad på upplevelsen. Beställ också plattor med glaserad kant till raderna med fria kanter, om du (som det verkar) inte kaklar hela vägen upp.

Finns det hålkälsplattor för de röda du lägger bården av? Skulle vara helt underbart att få en sådan sockel, det är det traditionella sättet precis som de rundade vägghörnen. Att det blir mer lättstädat är bara ett bonus :) Då kunde kanske bårdens del på golvet vara smalare.
Kan man inte få hålkäl så skulle jag bara gå rakt ner med väggplattorna.

Var ska badkaret stå? Ska det också vara inkaklat? I så fall antar jag att det står utanför den röda bården? Känns svårt att lösa det hela med något fristående, med bården som försvinner in under badkaret.

Jag är tveksam till halvförbandet på väggarna, det strider mot kakeplattors natur* och känns som en grej för mycket i detta redan händelserika rum, dessutom med många vinklar och småytor på väggarna. Du ser säkert själv hur stökigt det blir med småbitarna i innerhörnen och kring väggnischerna.. Jag hade slagit ut ett enkelt rutnät på väggarna och måttsatt nischerna utifrån hela plattformat på bredden och höjden, med hela plattor mellan dem och på deras bägge sidor (plus böjen på innerhörnplattan :) )..Men nischerna är lite för små för böjarna - där hade jag nöjt mig med plattor som har glaserad kant på de utåtgående nischkanterna.

* Kakelplattor, särskilt de traditionellt tillverkade, blir av produktionstekniska skäl en aning tunnare ut i hörnen än mitt på plattkanten. Därför är det optimala sättet att slippa fogsprång att sätta dem i rutmönster. Sätter man dem i halvförband, mötet den tjockaste punkten på en platta de tunnaste på de två i över/underliggande plattrad.

Redigerat:
  • Gilla
marska
  • Laddar…
Skippa halvförband och använd kaklets hörnplattor

Gör sockeln av röda golvplattor. Men liggande, och helst med sockelplattor. Om vitt, ingen sockel.

Frisen ska ha den breda kanten (Men med röd sockel kan det också vara enbart rutor utan fris)

• Gilla
Filbert och 2 till
  • Laddar…
-Ja, lägg en sockel i granitkeramik ist för vitt. Såhär gjorde jag i en källartoalett (jag vet att det är fogsprång osv, plattor sattes på befintlig betongvägg och lyckades inte ta upp ojämnheter överallt).

-det kommenterades om hålkälsplatta. Jag tror inte det finns, det fanns inte när jag skulle köpa sist iaf. Det är sjukt snyggt.

-ang förstår inte helt. Ringat in några plattor. Jag tror de blir ett veritabelt helvete att få till dem snyggt. Min erfarenhet är att du vill BARA ha kapade plattor av den sort du köper ininnerhörn, aldrig mitt påmplatt yta.

-skippa nischerna HELT. Sätt upp hyllor/korgar. Kaklade hyllor är ofräscht… blir alltid massa äckel i fogarna eftersom vatten kan bli stående, spec nära dusch.

• Golvyta av vit och brun rutigt kakel i en källartoalett med vita väggplattor och ett rör i hörnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita kakelplattor på en vägg, två plattor inringade med röd markering, indikerar ojämn fogläggning på källartoalett.
    Skapa konto
  • Vägg med rektangulära plattor, en platta inringad i rött, visar ojämn fogning i en källartoalett med granitkeramik.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
marska och 1 till
  • Laddar…
Ha kvar nisch, men räcker nog med en. Vi har i vår dusch i källaren och det är så skönt att slippa sladdriga korgar. Jag tycker inte heller att de blir äckliga, det duschas ju rent när man duschar 😀

• Gilla
marska och 1 till
  • Laddar…
G Gesh skrev:
Ha kvar nisch, men räcker nog med en. Vi har i vår dusch i källaren och det är så skönt att slippa sladdriga korgar. Jag tycker inte heller att de blir äckliga, det duschas ju rent när man duschar 😀
Enig om sladdriga hyllor, det är fruktansvärt. Men det finns osladdriga...

Lortigheten kommer sig av att det tenderar att hamna massa flaskor i nischer som blir stående. Fukten torkar aldrig ut under dem. Då blir det äckel tillslut. Men visst, det går att komma runt genom att vara ordentlig med ordning samt städning...

https://www.sekelskifte.com/product...m=4586544041778817&utm_content=Alla produkter

• Gilla
marska och 1 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag gillar utförandet på första bilden bäst, både vägg och golv, dvs skippa half-tiles och välj bredare röd rand ytterst. Tycker inte det är flådigt, bara snyggt.
Instämmer!

• Gilla
marska
  • Laddar…
Vi har sockel i vår dusch, blir bättre avslut mot golvet. F.ö. kakel från Byggfabriken. Liten varning för kapningen och sättningen, anlita duktig kakelsättare.

• Grönt kakel i dusch med sockel och beige golvklinker, duschbrunn synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
M marska skrev:
Japp (möjligen en ”skirtingplatta” med en profil på men antagligen ej)
A annsofian skrev:
Vi har sockel i vår dusch, blir bättre avslut mot golvet. F.ö. kakel från Byggfabriken. Liten varning för kapningen och sättningen, anlita duktig kakelsättare.
Ser vad du menar men ändå fint!!
Hur har ni det upptill? Ända upp till taket eller hur är avslutningen uppåt?

C
"Sockel" är för mig något som hänger ihop med golvet, det finns ju historiska och praktiska anledningar till det. Sockel inomhus brukar ju heta "fotlist", vilket förklarar vad det handlar om.
Jag skulle antingen göra en fin sockel av (helst) hålkälsplattor lika golv, eller avstå helt.

• Gilla
marska
  • Laddar…
M marska skrev:
Ser vad du menar men ändå fint!!
Hur har ni det upptill? Ända upp till taket eller hur är avslutningen uppåt?
I duschen ända upp, i övriga badrummet halvvägs med en liten profilerad kakellist överst.

• Gilla
marska
  • Laddar…
A annsofian skrev:
Snyggt. Och enig: anlita en DUKTIG plattsättare med dessa plattor.

• Gilla
marska och 1 till
  • Laddar…
B Berguven_glenn skrev:
Enig om sladdriga hyllor, det är fruktansvärt. Men det finns osladdriga...

Lortigheten kommer sig av att det tenderar att hamna massa flaskor i nischer som blir stående. Fukten torkar aldrig ut under dem. Då blir det äckel tillslut. Men visst, det går att komma runt genom att vara ordentlig med ordning samt städning...

[länk] Standard Shopping - eCPC&utm_term=4586544041778817&utm_content=Alla produkter
sån hylla är jättefin och jag tänker nog ha det under badrumsspegeln över kommod och handfat; har nog aldrig sett en sådan vid ett badkar.

Stort tack till alla som kommenterat! Även om nästan alla tycker olika…

Måste fundera lite till! Vill nog inte ha en golvplatta som sockel (sockel i dess korrekta betydelse då). Möjligen en hålkälsplatta/golvskirtingplatta lagd som bård med bara den korta böjen upp en jätteliten bit på väggen. (Fast det blir kanske konstigt när fallet görs?)

Badkaret ska stå längs innersta kortväggen, under de inritade ev. nischerna. Inte inkaklat utan ett begagnat fristående gjutjärns, kort och djupt. Överhuvudtaget kommer badrummet vara ganska fullt längs kanterna, men ingången (längst ner till höger) kommer synas väl samt kanske en bit på mitten av vänstra väggen. Och lite andra ställen. (Se ev. min andra tråd).

Jag läser kommentarer om varning för halvförband m.m.. vilket jag blir lite rädd av, men jag uppfattar ändå halvförband som det som passar här och att sätta dem rakt blir mer funkis (vilket kanske iofs inte är jättefel ändå om man låtsas att badrummet skapats då, lite senare – i själva verket fick alla i huset iaf wc från mitten/slutet av 1920-talet, vet ej när badrum kom hit).

Jag har för övrigt några provplattor av kaklet och tycker inte de verkar tunnare ut i hörnen. Sen när man har behov av precis halva sådana kvadratiska field tiles-plattor kan man väl köpa half-tiles?

(Min andra tråd, om planlösningen och ingående features; lär bli alt. 2! https://www.byggahus.se/forum/threa...d-badkar-i-hus-fran-1912.562364/#post-6405441
)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.