Ironi.. Svårt på internet.. ;)

• Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
harry73
Problemet är inte bara att havet vill ta landet, men även att staten och därmed också länsstyrelsen inte vill att man ska skydda strandlinjen, även om tomtägarna eller kommunen betalar.
Hade problemet funnits på lidingö eller andra dyra ställen i stockholm hade läget varit annorlunda. Nu är det framförallt skånes sydkust som drabbas, och då är det enklare att köra den hårda linjen i stockholm

• Gilla
Manhunter och 1 till
  • Laddar…
Jarlingar Jarlingar skrev:
Ironi.. Svårt på internet.. ;)
Det finns massor av människor med suspekta åsikter på internet............

harry73
B big mike skrev:
Givetvis ska staten gå in och hjälpa den utsatta gruppen strandtomtsägare.
Jag tycker faktiskt att staten, länet eller kommunen ska hjälpa till. För det första är det så det funkar på andra ställen där tomtmark förvandlas till naturområde. För det andra är detta ingenting som man KAN lösa som enskild fastighetsägare. Kusterosion är något som pågår längs många mil kust, och ändrar jag något på 50m, kan det ha en negativ effekt för min granne och sedan kan min andra grannes agerande eller icke agerande förstöra mina åtgärder.

Sedan är det inte bara fastighetsägare som blir drabbade, även allmänhetens tillgång till stranden. När kusten kommer närmare tomtmark, försvinner värdefull strand som faktiskt används av allmänheten. Det finns en stor skillnad mellan de vackra stränder i Vitemölla eller Sandhammaren, och det som finns kvar av stranden i Beddinge eller Löderup. Det drabbar turistnäringen och mycket mer. Hur skulle det vara om Ales stenar skulle försvinna i havet?

Jag tycker att man ska bestämma hur man vill förvalta Skånes sydkust och agera därefter. Antingen anser man att den naturliga processen har stora naturvärden och då börjar man lägga om vägar och köper man ut fastighetsägare, eller så ser man till att kusten stannar ungefär där den är. Det skulle absolut inte vara någon problem att årligen tillföra sand till stranden, antingen längs hela kusten eller på utvalda ställen så att den naturliga sandtransporten längs kusten kan göra sitt arbete. Man ska även ta hänsyn till hur framförallt de stora hamnar i Trelleborg och Ystad påverkar kusterosionen och upphäva deras negativa påverkan på kusten.

Men vad vet jag, jag är bara uppvuxen i Holland och pluggade till väg- och vatteningenjör där.

• Gilla
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L
harry73 harry73 skrev:
Men vad vet jag, jag är bara uppvuxen i Holland och pluggade till väg- och vatteningenjör där.
Ja precis. Du borde hålla tyst.

Sådana här frågor har hipsters på södermalm mycket bättre koll på ...

:crysmile: :cool:

Jag tycker dock inte rent generellt att man ska hjälpa enskilda fastighetsägare.
Dock håller jag med dig om att det är statens och regionens ansvar att titta på en övergripande plan för det hela, och beroende på vad det utmynnar i så kan det innebära hjälp till fastighetsägare.

• Gilla
alienone och 7 till
  • Laddar…
harry73
Jag tycker för övrigt att det är vansinnigt att tillåta nybyggen där inte hänsyn tas till höjning av havsnivån och kusterosion, som t ex på näset.

Redigerat:
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Vi har det omvända "problemet" vid sommarstället uppe i höga kusten. Fortfarande kraftig landhöjning så att havet drar sig successivt tillbaka. Många sommarställen är gamla sjöbodar ombyggda till fritidsboende. De flesta har fortfarande båtplats vid sin brygga men vid några av de äldsta kåkarna längst in i vikarna kan man ta ett skutt från bryggan och landa torrskodd på fastland nedanför. Kanske kommer man kunna se att bryggorna börjar byggs på med ytterligare ett etage var 50:e år och bildar gigantiska trappor ner mot havet.

Kontentan är: Vi kan nog sälja lite sand till skåningarna ;)

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
R
S Stuff skrev:
Vi har det omvända "problemet" vid sommarstället uppe i höga kusten. Fortfarande kraftig landhöjning så att havet drar sig successivt tillbaka. Många sommarställen är gamla sjöbodar ombyggda till fritidsboende. De flesta har fortfarande båtplats vid sin brygga men vid några av de äldsta kåkarna längst in i vikarna kan man ta ett skutt från bryggan och landa torrskodd på fastland nedanför. Kanske kommer man kunna se att bryggorna börjar byggs på med ytterligare ett etage var 50:e år och bildar gigantiska trappor ner mot havet.

Kontentan är: Vi kan nog sälja lite sand till skåningarna ;)
Hela Skåne vilar på sand så det har vi mer än gott om, Göteborgarna kanske är intresserade ;)

F
T tompaah7503 skrev:
Lite ser det ut att ha försvunnit med åren. Här ett flygfoto från 1930-talet. Jämför den rödmarkerade korsningen med en modernare satellitbild från Hitta.se längre ner
Strandlinjen ser ganska upphackad ut och vägen som går i öst-västlig riktning är betydligt närmare havet i modern tid.
Det är rätt nyligen som det mesta har försvunnit. Min fru växte upp i Löderup på somrarna på 80-talet, och då låg deras hus en bra bit från stranden. Nu är det två rader hus framför och sedan hav.

Det är alltså 20-30 år som den här förändringen har skett över.

Ni är för tunga i Skåne :crysmile::rofl::crysmile::rofl:

• Gilla
Sylvestris och 2 till
  • Laddar…
Om både det allmänna och privata markägares värde skadas kunde man kanske samfinansiera.

Finns det ingen handlingsplan varken hos kommuner, regioner eller staten när det gäller erosion? Det kan ju inte kommit som en överraskning :)

Mikael_L
ricebridge ricebridge skrev:
Ni är för tunga i Skåne :crysmile::rofl::crysmile::rofl:
För mycket spiddekauga tro ... ;)

• Gilla
Sylvestris
  • Laddar…
harry73
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mycket spiddekauga tro ... ;)
Gröt med honung

Bulle i bulle :crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Skicka tillbaka Skåne till Danmark så blir det nån annans problem.. :rofl:

• Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.