289 981 läst ·
2 205 svar
290k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
61k kostar det största obromsade 3s idag om man ska ha alufälgar och backlampor 87k om man vill kåpa.Fairlane skrev:
Släpet jag har idag kostar 87k nytt nu, minns inte om jag gav 68 eller 64 för det för ca 1 år sedan. Det är ett bromsat släp med 1300 axel.
Antar att man med BE får dra släpet och lasta typ 350kg vilket inte är mycket. Men bättre än inget.P PappasHammare skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Ok det förklarar saken. Vi talar om ett specialsläp som är nästan dubbelt så långt som ett vanligt. Känns mer som det är de släpen som dragit iväg. Jag köpte ett obromsat gallersläp med kapell för 3½ år sen och det är ingen större prisskillnad nu. Jag får iofs nöja med med plåtfälg, men det kan jag leva med.L Lutte skrev:
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 496 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 496 inlägg
DennisCA
Jag utgick från de lagar jag känner till och försökte få siffrorna att passa in någorlunda på den finska varianten. Så ja, det kan ha varit lite snurrigt skrivet. Men nu har du ju kollat upp det i alla fall. Så då är allt frid och fröjd tills du ska dra hem ett lass grus.
Jag utgick från de lagar jag känner till och försökte få siffrorna att passa in någorlunda på den finska varianten. Så ja, det kan ha varit lite snurrigt skrivet. Men nu har du ju kollat upp det i alla fall. Så då är allt frid och fröjd tills du ska dra hem ett lass grus.
I Sverige är det 'hela' släpvagnens bruttovikt som räknas. Dvs både lasten över axlarna och kopplingen. Med de Finska reglerna kan man ju i praktiken frestas att lasta lite extra genom att lägga lasten långt fram så en större del hamnar på bilen.DennisCA skrev:
Jadu det var häftigt dyrt med 61 vilda pistoler för släpet men då var det visserligen 450x150cm eller liknande vilket är stort.useless skrev:
Men endå, för dom pengarna så får man mycket släp om man köper nå annat.
Ja inte ett helt vanligt släp men inte heller någon ovanlig syn här i norr med stora släpvagnar. Rullar ett som har flakmått 650x200 här i stan, Med kåpa! Det är enormt.Fairlane skrev:
Ok det förklarar saken. Vi talar om ett specialsläp som är nästan dubbelt så långt som ett vanligt. Känns mer som det är de släpen som dragit iväg. Jag köpte ett obromsat gallersläp med kapell för 3½ år sen och det är ingen större prisskillnad nu. Jag får iofs nöja med med plåtfälg, men det kan jag leva med.
Hade inte velat ratta omkring med mitt släp söderöver genom några städer för då hade det nog slutat med att det står någon hyundai pompado med tillhörande senil gubbe uppe på flaket.
Hej,
besiktade mitt släp förra veckan (EASYLINE ES200S OB 600KG) från Bauhaus. Fick nedslag pga missljud från ena hjullagret. Bytte lager i veckan, men nu tycker jag att hjulet glappar när jag rycker i det. Kan jag ha dragit åt muttern för löst? Eller vad kan det bero på?
besiktade mitt släp förra veckan (EASYLINE ES200S OB 600KG) från Bauhaus. Fick nedslag pga missljud från ena hjullagret. Bytte lager i veckan, men nu tycker jag att hjulet glappar när jag rycker i det. Kan jag ha dragit åt muttern för löst? Eller vad kan det bero på?
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Allt beror ju på vad du har för bil.L Lutte skrev:61k kostar det största obromsade 3s idag om man ska ha alufälgar och backlampor 87k om man vill kåpa.
Släpet jag har idag kostar 87k nytt nu, minns inte om jag gav 68 eller 64 för det för ca 1 år sedan. Det är ett bromsat släp med 1300 axel.
Antar att man med BE får dra släpet och lasta typ 350kg vilket inte är mycket. Men bättre än inget.
Med en totalvikt på 1300kg för släpet så får bilen inte ha en totalvikt på mer än 2200kg om du bara har bkort. Har du b96 så får bilen max ha en totalvikt på 3450kg.
Över det gäller BE.
Sen hur mycket du får lasta beror på släpets tjänstevikt och bilens dragvikt.
