Fairlane Fairlane skrev:
Missförstår.jag något nu?
Släpet ni köpte i fjol har stigit med nästa 20' till 88', dvs innan kostade det cirka 66'.
Ett nytt obromsat kostar inte 66', så något är oklart.
61k kostar det största obromsade 3s idag om man ska ha alufälgar och backlampor 87k om man vill kåpa.

Släpet jag har idag kostar 87k nytt nu, minns inte om jag gav 68 eller 64 för det för ca 1 år sedan. Det är ett bromsat släp med 1300 axel.

P PappasHammare skrev:
Tänk på att du kan få dra ditt jättesläp fast du har bara en på 750kg. Beror på vad bilen, släpet väger och körkort
Läs inlägg #800
Antar att man med BE får dra släpet och lasta typ 350kg vilket inte är mycket. Men bättre än inget.

Fairlane
L Lutte skrev:
61k kostar det största obromsade 3s idag om man ska ha alufälgar och backlampor 87k om man vill kåpa.
Ok det förklarar saken. Vi talar om ett specialsläp som är nästan dubbelt så långt som ett vanligt. Känns mer som det är de släpen som dragit iväg. Jag köpte ett obromsat gallersläp med kapell för 3½ år sen och det är ingen större prisskillnad nu. Jag får iofs nöja med med plåtfälg, men det kan jag leva med.

Vem betalar 60 000 för ett obromsat släp?

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Hus tomte
useless useless skrev:
inte ja iallafall ;)

DennisCA DennisCA skrev:
Denna fråga kanske också är relevant
Detta är ju faktiskt inte alls så långt ifrån det jag sa?
Om 550 kg får gå ner i marken och det är en tomvikt på 200 kg så är lasten maximalt 350 kg...

Nä men formuleringen är enklare att förstå och går enligt finska regler som gäller för mig.

Släpets egenvikt är 150kg så 400kg totalt, eller ditåt för vem står å väger.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Patrik440
useless useless skrev:
men lägger du en liten brädstump på flaket så får du bara köra 40.
Ja så är det med min lille skåpis men jag brukar anpassa hastigheten efter omgivningen..

Vit Nissan Kubistar med släpvagn och hund som tittar ut från förarsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:)

/Patrik

DennisCA
Jag utgick från de lagar jag känner till och försökte få siffrorna att passa in någorlunda på den finska varianten. Så ja, det kan ha varit lite snurrigt skrivet. Men nu har du ju kollat upp det i alla fall. Så då är allt frid och fröjd tills du ska dra hem ett lass grus. ;)

DennisCA DennisCA skrev:
Då får högst 550 kg överföras till marken av släpvagnens hjul.
I Sverige är det 'hela' släpvagnens bruttovikt som räknas. Dvs både lasten över axlarna och kopplingen. Med de Finska reglerna kan man ju i praktiken frestas att lasta lite extra genom att lägga lasten långt fram så en större del hamnar på bilen.

useless useless skrev:
Jadu det var häftigt dyrt med 61 vilda pistoler för släpet men då var det visserligen 450x150cm eller liknande vilket är stort.
Men endå, för dom pengarna så får man mycket släp om man köper nå annat.

Fairlane Fairlane skrev:
Ok det förklarar saken. Vi talar om ett specialsläp som är nästan dubbelt så långt som ett vanligt. Känns mer som det är de släpen som dragit iväg. Jag köpte ett obromsat gallersläp med kapell för 3½ år sen och det är ingen större prisskillnad nu. Jag får iofs nöja med med plåtfälg, men det kan jag leva med.
Ja inte ett helt vanligt släp men inte heller någon ovanlig syn här i norr med stora släpvagnar. Rullar ett som har flakmått 650x200 här i stan, Med kåpa! Det är enormt.

Hade inte velat ratta omkring med mitt släp söderöver genom några städer för då hade det nog slutat med att det står någon hyundai pompado med tillhörande senil gubbe uppe på flaket.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hej,

besiktade mitt släp förra veckan (EASYLINE ES200S OB 600KG) från Bauhaus. Fick nedslag pga missljud från ena hjullagret. Bytte lager i veckan, men nu tycker jag att hjulet glappar när jag rycker i det. Kan jag ha dragit åt muttern för löst? Eller vad kan det bero på?

Är det koniska lager?

P
L Lutte skrev:

Släpet jag har idag kostar 87k nytt nu, minns inte om jag gav 68 eller 64 för det för ca 1 år sedan. Det är ett bromsat släp med 1300 axel.

Antar att man med BE får dra släpet och lasta typ 350kg vilket inte är mycket. Men bättre än inget.
Allt beror ju på vad du har för bil.
Med en totalvikt på 1300kg för släpet så får bilen inte ha en totalvikt på mer än 2200kg om du bara har bkort. Har du b96 så får bilen max ha en totalvikt på 3450kg.
Över det gäller BE.
Sen hur mycket du får lasta beror på släpets tjänstevikt och bilens dragvikt.

F
P PappasHammare skrev:
Med en totalvikt på 1300kg för släpet så får bilen inte ha en totalvikt på mer än 2200kg om du bara har bkort. Har du b96 så får bilen max ha en totalvikt på 3450kg.
Med B96 så får bilen ha en max totalvikt på 2950 kg i detta fall.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är det koniska lager?
Nej, det är kompaktlager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.