289 981 läst ·
2 205 svar
290k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
H
Hallerudsbo
Verktygstokig
· Värmland
· 3 669 inlägg
Hallerudsbo
Verktygstokig
- Värmland
- 3 669 inlägg
Tog be nu för ett par veckor sedan.
2 körlektioner och hyra bil vid uppkörning.
Tror allt kosta cirka 5000 kr.
Tog cirka en månad att ta det då det var väntetid mellan att skriva prov och uppkörningen.
Hade b96 sen tidigare.
jobbet betala be kortet de har tjata i 9 år på att jag skulle ta det.
Men nu är det i box
2 körlektioner och hyra bil vid uppkörning.
Tror allt kosta cirka 5000 kr.
Tog cirka en månad att ta det då det var väntetid mellan att skriva prov och uppkörningen.
Hade b96 sen tidigare.
jobbet betala be kortet de har tjata i 9 år på att jag skulle ta det.
Men nu är det i box
Jag undrar då vad som är specad dragvikt för ett släp på din "lilla" bil? Min har 1200kg bromsat och 690 obromsat vilket är lite spännande. Men jag har ett bromsat 900/650kg så jag är nöjd med den. Fullt skivmått och tipp. Trist att de återvinningscentraler jag åker till har slutat ha trädgårds/växtrester på backen, det var lite kul att bra behöva tippa flaket, backa, tvärnita och köra fram igen för att tömma det... (nu har de container med höga räcken runt)DennisCA skrev:
Så det blir en lastvikt på typ 250-300 kilo om du har rätt körkort? Eller tänkte du besiktiga om det till att passa din bil? För det som bilen är reggad med gäller väl?
(Edit vikter)
(Edit vikter)
Ska man köra byggmatriel så tänk på att asfaboard kan vara 2.7m så gärna det plus någon cm i fri längd, min 1.3 i bredd så man kan ha surrningsöglor inne på flaket och ändå lasta 1200mm skivor
Nu är jag i Finland så jag kollar med finska traficom vad som gäller.
Hastigheter:
Hastigheter:
B-kortets begränsningar:
Vilket körkort ska man ha för att få dra en släpvagn på 825 kg med personbil? (beror det på dragbilens vikt?)
Med körrätt för fordon i kategori B får man köra en kombination där dragbilens totalmassa inte överskrider 3 500 kg och släpvagnens totalmassa inte överskrider 750 kg.
Om släpvagnens totalmassa är 825 kg, får kombinationens sammanlagda totalmassa då inte överstiga 3500 kg. I detta fall får dragbilens totalmassa vara högst 2 675 kg.
I Sverige (och kanske fler länder?) finns regeln att man bara får köra 40 om en obromsad släpvagn är lastad och totalvikten överstiger bilens halva tjänstevikt. Dvs en liten bil får köra 80 med en tom vagn, men lägger du en liten brädstump på flaket så får du bara köra 40.
Denna fråga kanske också är relevant
Den högsta tillåtna släpvagnsvikten för min bil är 550 kg. Får jag dra en släpvagn vars högsta tekniskt tillåtna vikt är 825 kg och med vilka vikter?
En släpvagn vars högsta tekniskt tillåtna vikt är 825 kg får dras med en bil vars största släpvagnsvikt är 550 kg. Då får högst 550 kg överföras till marken av släpvagnens hjul.