Det fanns en snarlik variant då, hade du B och körde upp på buss "fick" du BE C DE, buss var av någon anledning DE, och med BE-teori så kom BE på köpet, utan att ha kört med något släp ,bara bussen. Minns inte logiken bakom detta resonemang.

C
Fotografen Fotografen skrev:
körde upp på buss "fick" du BE C DE
Vet att buss gav "mest behörigheter för pengarna", men ingick verkligen E? Grannen har nämligen DE vilket tydligen är rätt ovanligt och gör en hett eftertraktad bland bussresearrangörerna. Och hade det "ingått" hade det ju inte varit så ovanligt antar jag.

E ingick i DE och gav även BE, men inte CE.
Minns som sagt inte riktigt logiken bakom DE men har för mig det hade något med bussläp i Norrlands inland på 50-talet att göra?

C
E ingick i DE och gav även BE, men inte CE.
Ja, det verkar stämma om man tittar här: https://www.transportstyrelsen.se/s...ik-over-korkortsinnehavare-efter-behorighet1/
Före -97 fanns ingen D-behörighet, bara DE. Men det hette väl "buss" då.

Men är det alltså inte så idag att BE "ingår" i CE och DE?
Man måste alltså ta BE för att dra tungt släp med personbil trots att man redan har CE eller DE-behörighet?

P.s. kollade nu, och det ingår fortfarande:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...ningssamling/korkortslag-1998488_sfs-1998-488

8 § Körkort med behörigheten CE, D1E eller DE ger även behörigheten BE. Körkort med behörigheten CE ger även behörigheten C1E. Lag (2011:1580).

9 § Körkort med behörigheten CE ger även behörigheten DE, om körkortshavaren har behörigheten D.

Lustigt nog, som körkortslagen är skriven verkar det som att man inte får köra personbil med C1-kort, däremot med C1E, eller för den delen C. Helsnurrigt...:thinking:

Redigerat:
Det fanns en snarlik variant då, hade du B och körde upp på buss "fick" du BE C DE, buss var av någon anledning DE, och med BE-teori så kom BE på köpet, utan att ha kört med något släp ,bara bussen. Minns inte logiken bakom detta resonemang.
Det stämmer, så gjorde jag -86 när jag behövde BE. Jag körde upp för D och fick BE, C, D och DE (mest bokstäver för pengarna:p). Det sista är nog inte så mycket att ha eftersom det är få bussar som får dra någon större släpvagn. Blir typ släpkärrot som kan bli tillåtet eftersom draganordningarna på bussar inte är anpassade för tunga släp. Dessutom har jag även fått C!, D! och D1E efter sista justeringen av bokstavskombinationer.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
R roli skrev:
Det sista är nog inte så mycket att ha eftersom det är få bussar som får dra någon större släpvagn.
Som sagt uppenbarligen poppis på shoppingbussresor då vagnen behövs för all sprit eller krafs som resenärerna handlar.

img_1771.jpg

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
En hel del långfärdsbussar har 60 mm kula man kan dra7,5 ton med.

Jo, vad jag förstått är det inte mycket över till extragods upp till totalvikt.

useless useless skrev:
En hel del långfärdsbussar har 60 mm kula man kan dra7,5 ton med.
Det är möjligt, jag saknar kunskap där. Minns bara att min körlärare sa att det var få bussar som ar godkända för att dra några tyngre släp. Så han menade på att E-behörighet till buss var onödigt. Har faktiskt aldrig kört buss efter uppkörningen, däremot lastbil som man fick "på köpet". Funderar dessutom på om det är onödigt att förnya behörigheterna nästa gång som det är dags eftersom man numera behöver mer saker för att få köra...

R roli skrev:
Det är möjligt, jag saknar kunskap där. Minns bara att min körlärare sa att det var få bussar som ar godkända för att dra några tyngre släp. Så han menade på att E-behörighet till buss var onödigt. Har faktiskt aldrig kört buss efter uppkörningen, däremot lastbil som man fick "på köpet". Funderar dessutom på om det är onödigt att förnya behörigheterna nästa gång som det är dags eftersom man numera behöver mer saker för att få köra...
Bara om det ska vara yrkesmässigt.

wildeside
Är det någon som har koll på vad ett släp kan vara värt?
Ska sälja min Tema Probreak släp men har ingen aning om värdet.
Går att plocka bort alla lemmar och stolpar så det blir helt slät lastplan.
Årsmodel 2017 ny besiktat.
Längd 5480 mm Bredd 2300 mm Lastutrymmets längd 4080 mm
Tjänstevikt (faktisk vikt)
665 kg
Max lastvikt
2035 kg
Totalvikt
2700 kg
Tema Probreak släpvagn från 2017 med nedfällbara sidor och stolpar parkerad utomhus, redo för ett slät lastplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

500:- max.

Kan jag hämta det i dag?

• Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
wildeside
useless useless skrev:
500:- max.

Kan jag hämta det i dag?
Nä f** betalar du så bra så kan jag leverera det till dej:crysmile:

• Haha
Testarn
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Är det någon som har koll på vad ett släp kan vara värt?
Ska sälja min Tema Probreak släp men har ingen aning om värdet.
Går att plocka bort alla lemmar och stolpar så det blir helt slät lastplan.
Årsmodel 2017 ny besiktat.
Längd 5480 mm Bredd 2300 mm Lastutrymmets längd 4080 mm
Tjänstevikt (faktisk vikt)
665 kg
Max lastvikt
2035 kg
Totalvikt
2700 kg
[bild]
Det är ganska svårt med lite tyngre släp. Sällan det dyker upp begagnade på blocket exempelvis och när det väl dyker upp försvinner de ganska snabbt. De är ofta rejält byggda så några års privat användning lämnar inte mycket spår!

Letade länge och väl efter ett 3500kg tippsläp men blev ett nytt istället. 78000:- år 2018, idag kostar samma släp 115000:- så jag skulle nog våga påstå att du kan begära vad du gav för det, om det är i oskadat skick.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Hus tomte
wildeside wildeside skrev:
Nä f** betalar du så bra så kan jag leverera det till dej:crysmile:
Du får 1lax utan leverans ;):crysmile::rofl:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.