289 991 läst ·
2 205 svar
290k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
Japp, nu ska man rymmas med flera "bergsbussar" på släpet samt skoterpulka och allt det där andra.M Myckling skrev:
Hade det klassiska skotersläpet s2240 innan jag bytte, det var 220x402cm har hellre ett längre än ett bredare.
Minns när summit kom i sitt t3 chassi med 174" matta, jösses var ju bara en plastflärp där framme och resten var matta och tunnel.
Om jag tar tag om däcket upptill med båda händerna, så glappar det när rycker i det.L Lutte skrev:
Mystiskt, då låter det som lagerspel vilket ska finnas. Men det ska inte vara märkbart mycket utan vi pratar typ 0,25mm lagerluft eller vad det nu kan tänkas vara i såna små lager.B Blag skrev:
För det ska inte glappa utan det ska vara fast. Muttern håller bara fast trumman på axeltappen medans låsringen håller lagret i trumman då det bara är presspassning.
Hur pressade du in lagret? Felaktig montering kan förstöra lagret då det är mer ett nållager än ett rullager så det är endå kanske känsligt pm man överför kraft axielt från inre banan till yttre banan.
Jag hade inga pressverktyg, så jag tog det gamla lagret och la det mot det nya och slog försiktigt med hammare i cirkelformade rörelser. Försökte vara så försiktig som möjligt, så jag inte skulle få ner lagret snett.L Lutte skrev:Mystiskt, då låter det som lagerspel vilket ska finnas. Men det ska inte vara märkbart mycket utan vi pratar typ 0,25mm lagerluft eller vad det nu kan tänkas vara i såna små lager.
För det ska inte glappa utan det ska vara fast. Muttern håller bara fast trumman på axeltappen medans låsringen håller lagret i trumman då det bara är presspassning.
Hur pressade du in lagret? Felaktig montering kan förstöra lagret då det är mer ett nållager än ett rullager så det är endå kanske känsligt pm man överför kraft axielt från inre banan till yttre banan.
Ja. Har ett 4P Twin XL och med en 153 tummare är det inte mycket kvar att spela på. Sugen på att byta till ett som är 450 istället. Men priserna har ju som sagt dragit iväg rejält.L Lutte skrev:Japp, nu ska man rymmas med flera "bergsbussar" på släpet samt skoterpulka och allt det där andra.
Hade det klassiska skotersläpet s2240 innan jag bytte, det var 220x402cm har hellre ett längre än ett bredare.
Minns när summit kom i sitt t3 chassi med 174" matta, jösses var ju bara en plastflärp där framme och resten var matta och tunnel.
Det är till och med så att du måste ha C/C1 för att ens få boka en uppkörning för CE/C1E. Så du kan inte chansa och boka två uppkörningar efter varandra.C cpalm skrev:
Det var som...jag körde upp för CDE i två omgångar efter varandra samma dag, först CE med släp, fika i bussen och sedan D med samma inspektör. Vi var tre från skolan, alla på CE och två på DE...nådens år -94, i maj,...those were the days...useless skrev:
Den kombon kan du göra även idag. D-kortet kräver bara att du har B, så det provet kan du boka samtidigt som du bokar CE-provet. Blir du godkänd på CE-provet så får du DE automatisk när du tar D.Fotografen skrev: