VidarH VidarH skrev:
...då är allt frid och fröjd tills du ska dra hem ett lass grus. ;)
Det lasset täcker man med en presenning... :rolleyes:

P
F Frågan skrev:
Med B96 så får bilen ha en max totalvikt på 2950 kg i detta fall.
Sant.. jag som inte kan räkna riktigt efter en lång vecka

B Blag skrev:
Nej, det är kompaktlager.
Hur glappar det? Vickar hjulet eller glappar det in och ut efter axeln?

Vickar hjulet så känns lagerspelet fel, glappar det längs axeln så kan det behövas schims på axeltappen för att hålla tryck mot den inre banan

L Lutte skrev:
Ja inte ett helt vanligt släp men inte heller någon ovanlig syn här i norr med stora släpvagnar. Rullar ett som har flakmått 650x200 här i stan, Med kåpa! Det är enormt.
Känns som att utvecklingen med längre och längre skotrar speglas i storleken på släp.

M Myckling skrev:
Känns som att utvecklingen med längre och längre skotrar speglas i storleken på släp.
Japp, nu ska man rymmas med flera "bergsbussar" på släpet samt skoterpulka och allt det där andra.
Hade det klassiska skotersläpet s2240 innan jag bytte, det var 220x402cm har hellre ett längre än ett bredare.

Minns när summit kom i sitt t3 chassi med 174" matta, jösses var ju bara en plastflärp där framme och resten var matta och tunnel.

RoTe
C cpalm skrev:
Apropå BE, någon som har koll på C1E?
Måste man skriva och köra upp två gånger, först för C1 och sedan C1E, eller kan man göra det på en och samma gång?
Det förutsätter jag. När jag tog C och CE var det två separata tillfällen.

L Lutte skrev:
Hur glappar det? Vickar hjulet eller glappar det in och ut efter axeln?

Vickar hjulet så känns lagerspelet fel, glappar det längs axeln så kan det behövas schims på axeltappen för att hålla tryck mot den inre banan
Om jag tar tag om däcket upptill med båda händerna, så glappar det när rycker i det.

B Blag skrev:
Om jag tar tag om däcket upptill med båda händerna, så glappar det när rycker i det.
Mystiskt, då låter det som lagerspel vilket ska finnas. Men det ska inte vara märkbart mycket utan vi pratar typ 0,25mm lagerluft eller vad det nu kan tänkas vara i såna små lager.
För det ska inte glappa utan det ska vara fast. Muttern håller bara fast trumman på axeltappen medans låsringen håller lagret i trumman då det bara är presspassning.

Hur pressade du in lagret? Felaktig montering kan förstöra lagret då det är mer ett nållager än ett rullager så det är endå kanske känsligt pm man överför kraft axielt från inre banan till yttre banan.

C
RoTe RoTe skrev:
Det förutsätter jag. När jag tog C och CE var det två separata tillfällen.
Misstänkte det, får ju inte vara för enkelt :confused:

L Lutte skrev:
Mystiskt, då låter det som lagerspel vilket ska finnas. Men det ska inte vara märkbart mycket utan vi pratar typ 0,25mm lagerluft eller vad det nu kan tänkas vara i såna små lager.
För det ska inte glappa utan det ska vara fast. Muttern håller bara fast trumman på axeltappen medans låsringen håller lagret i trumman då det bara är presspassning.

Hur pressade du in lagret? Felaktig montering kan förstöra lagret då det är mer ett nållager än ett rullager så det är endå kanske känsligt pm man överför kraft axielt från inre banan till yttre banan.
Jag hade inga pressverktyg, så jag tog det gamla lagret och la det mot det nya och slog försiktigt med hammare i cirkelformade rörelser. Försökte vara så försiktig som möjligt, så jag inte skulle få ner lagret snett.

L Lutte skrev:
Japp, nu ska man rymmas med flera "bergsbussar" på släpet samt skoterpulka och allt det där andra.
Hade det klassiska skotersläpet s2240 innan jag bytte, det var 220x402cm har hellre ett längre än ett bredare.

Minns när summit kom i sitt t3 chassi med 174" matta, jösses var ju bara en plastflärp där framme och resten var matta och tunnel.
Ja. Har ett 4P Twin XL och med en 153 tummare är det inte mycket kvar att spela på. Sugen på att byta till ett som är 450 istället. Men priserna har ju som sagt dragit iväg rejält.

Släpvagnen hemma, nog i bättre skick än mina föräldrars vagn, och större.

N2ETTp7h.jpg

• Gilla
Solvskaftet
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Apropå BE, någon som har koll på C1E?
Måste man skriva och köra upp två gånger, först för C1 och sedan C1E, eller kan man göra det på en och samma gång?
Det är till och med så att du måste ha C/C1 för att ens få boka en uppkörning för CE/C1E. Så du kan inte chansa och boka två uppkörningar efter varandra.

• Ledsen
cpalm
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är till och med så att du måste ha C/C1 för att ens få boka en uppkörning för CE/C1E. Så du kan inte chansa och boka två uppkörningar efter varandra.
Det var som...jag körde upp för CDE i två omgångar efter varandra samma dag, först CE med släp, fika i bussen och sedan D med samma inspektör. Vi var tre från skolan, alla på CE och två på DE...nådens år -94, i maj,...those were the days...

Fotografen Fotografen skrev:
Det var som...jag körde upp för CDE i två omgångar efter varandra samma dag, först CE med släp, fika i bussen och sedan D med samma inspektör. Vi var tre från skolan, alla på CE och två på DE...nådens år -94, i maj,...those were the days...
Den kombon kan du göra även idag. D-kortet kräver bara att du har B, så det provet kan du boka samtidigt som du bokar CE-provet. Blir du godkänd på CE-provet så får du DE automatisk när du tar D.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.