289 980 läst ·
2 205 svar
290k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
Tog mitt B96 för några år sedan när jag upptäckte att min beställda bil hade en totalvikt på 2510 kg och vad det innebar.. Nu har jag lagt beställning på ny bil. Det blev det en hybrid med stort batteri. Totalvikten 3260 kg. ☹️ Vad var det han sa i Die Hard 2?
Nu har jag fixat BE i alla fall
Nu har jag fixat BE i alla fall
Jag funderar på ett släp så jag slipper låna päronens hela tiden. Har liten bil, liten budget.
Jag kollar på följande begagande släp
250x124 cm lastvikt 750kg, egen tillverkad, 350€

260x125 cm okända viktegenskaper men förmodligen liknande. Söndrig baklampa och bottenskivan behöver bytas. 500€

234x138cm 650kg lastvikt 450€

Har lite svårt att bedömma vilken som kan va bäst. Den dyraste ser bäst ut, men 500 och saker som måste bytas på den. Den sista ser fin ut också men det stör mig att längden är 234cm.... Jag skulle gärna föredra en vagn som tar en helt plywoodskiva.
Så jag sitter faktiskt och funderar på den egentillverkade kärran. Eller vore det ett misstag?

260x125 cm okända viktegenskaper men förmodligen liknande. Söndrig baklampa och bottenskivan behöver bytas. 500€

Har lite svårt att bedömma vilken som kan va bäst. Den dyraste ser bäst ut, men 500 och saker som måste bytas på den. Den sista ser fin ut också men det stör mig att längden är 234cm.... Jag skulle gärna föredra en vagn som tar en helt plywoodskiva.
Så jag sitter faktiskt och funderar på den egentillverkade kärran. Eller vore det ett misstag?
Den hemgjorda måste sdannolikt sandbrästras och målas och så blir det att svetsa dit några nya rör. Innan den är i skick blir den dyrare än de andra. Egen tillverkning och rörstomme utan galvanisering..... den borde kosta under 50 euro om det alls skall löna sig.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
Summan av totalvikterna bestämmer körkort.
Bilens max dragvikt bestämmer max bruttovikt på släpet.
Gäller sedan 2013 för ALLA bkörkort
Så en bil med låg dragvikt kan dra ett släp som har totalvikt är högre så länge ovan nämnda krav är uppfyllda.
Och ja alltid bruttovikt på B96 då detta infördes 2013
Bilens max dragvikt bestämmer max bruttovikt på släpet.
Gäller sedan 2013 för ALLA bkörkort
Så en bil med låg dragvikt kan dra ett släp som har totalvikt är högre så länge ovan nämnda krav är uppfyllda.
Och ja alltid bruttovikt på B96 då detta infördes 2013
Ska du köra något längre är det väl bara att fälla ner lämmarna? Den första skulle jag nog inte ta mot även om den var gratis , ser ut som bara problem....DennisCA skrev:
Jag funderar på ett släp så jag slipper låna päronens hela tiden. Har liten bil, liten budget.
[bild]
[bild]
[bild]
Hemsvetsade kärror av rör utan galvanisering rostar vanligen bort inifrån rören. Till slut är de tunna som papper. Undantag finns men jag skulle inte betala för en sådan kärra för risken är för stor. Är den gratis kan man ta hem den och undersöka rören i lugn och ro.DennisCA skrev:
Jag skulle ta den dyrare, det blir ett par hundringar i rep men då rymmer du som sagt en byggskiva i den utan att fälla lämmar.
Det är guld värt att slippa fälla lämmarna, då har man kvar dom som lastsäkring framåt och bakåt.
När jag hämtar virke så lastar jag det platt i botten o så spänner jag bara ner det, då ligger det innanför och man behöver som inte hålla på o dona allt för mycket.
Det är guld värt att slippa fälla lämmarna, då har man kvar dom som lastsäkring framåt och bakåt.
När jag hämtar virke så lastar jag det platt i botten o så spänner jag bara ner det, då ligger det innanför och man behöver som inte hålla på o dona allt för mycket.
Håller med vad som skrivits ovan, det blir mycket jobb med släpar som ej är galvade. Jag hade också valt ett som var så stort att en hel skiva går i. Ryms det inte i budgeten just nu så hellre vänta lite o se om det kommer ngt bättre.
Slänger in en parentes, köpte nytt släp ifjol och så nu funderar vi på att byta till en elbil med max dragvikt 750kg.
Så kikade på att byta till en obromsad 750 aluvagn, men herre jäklar priserna har dragit iväg något helt enormt.
En ny 750 kostar lika mycket som vad vi gav för vårat bromsade jättesläp ifjol. samma släp som vi köpte ifjol har stigit med nästan 20 000kr till ca 88k beroende på tillval.
Så ska man köpa släp idag så är det nog beggat man får leta om inte nu dom också ökat i samma takt som nya
Så kikade på att byta till en obromsad 750 aluvagn, men herre jäklar priserna har dragit iväg något helt enormt.
En ny 750 kostar lika mycket som vad vi gav för vårat bromsade jättesläp ifjol. samma släp som vi köpte ifjol har stigit med nästan 20 000kr till ca 88k beroende på tillval.
Så ska man köpa släp idag så är det nog beggat man får leta om inte nu dom också ökat i samma takt som nya
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 945 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 945 inlägg
Missförstår.jag något nu?L Lutte skrev:Slänger in en parentes, köpte nytt släp ifjol och så nu funderar vi på att byta till en elbil med max dragvikt 750kg.
Släpet ni köpte i fjol har stigit med nästa 20' till 88', dvs innan kostade det cirka 66'.
Ett nytt obromsat kostar inte 66', så något är oklart.