289 101 läst ·
2 191 svar
289k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
Här är det svart på vitt.
Bruttovikt gäller endast för BE, B och B96 går efter totalvikten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Bruttovikt gäller endast för BE, B och B96 går efter totalvikten.
Thestills inlägg stämmer men du har inte läst färdigt. På B får du dra släp med högre totalvikt än bilens tjänstevikt, men ekipagets totalvikt får fortfarande ej överstiga 3500 kg.J Jarlsgård skrev:
Det finns trailerdragare som får dra mer än 3500 kg..J Jarlsgård skrev:Jag vet detta.
Det jag menar är att väldigt få bilar får dra 3500kg bakom sig, enligt max släpvagnsvikt. Över >3500kg släpvagnsvikt vet jag inte om någon bil får lov att dra?
Och då en personbil (b klass) max får väga 3500kg i totalvikt så kommer du inte över 7 ton i vilket fall.
En fördel som du nämner med BE är att du kan hänga på ett 3500kg släp bakom en bil som får dra max 2000kg, bara att du inte kan lasta det max. Och att BE är det enda körkortet för personbil som tillåter det, vilket varesig vanligt b eller b96 gör.
Det rullar några lustiga brödbilar numer då det är svårt att få tag på personal med ckort eftersom dom flesta med enbart ckort inte har ykb numer.
Redigerat:
Vad är det jag inte läst färdigt?Cheesen skrev:
Totalvikt högre än tjänstevikt, ja. Men inte högre än dragvikt.
Du får ju inte dra mer än vad bilen är klassad för.. Hade du fått det hade man ju inte behövt en begränsning?
Thestills skrev "tjänstevikt/dragvikt" vilket är på vitt skilda saker.
Renoverare
· Borlange
· 124 inlägg
Släpvagnens totalvikt får överstiga maximal släpvagnsvikt för dragfordonet.J Jarlsgård skrev:
Däremot får släpvagnens bruttovikt inte överstiga maximal släpvagnsvikt.
Så, nu har jag legat och grubblat i sängen och kommit fram till att jag både har rätt och fel. Mitt exempel som jag publicerade är rätt men jag har säkerligen haft fel på vägen.
Jag sammanfattar det jag kommit fram till så får ni rätta mig om jag har fel?
Bruttovikt kan endast tillämpas i de fall där totalvikten för hela ekipaget ej överstiger behörighetens totalvikt.
B-behörighet - max 3500kg
B96-behörighet - max 4250kg
BE-behörighet - max 7000kg (varierar lite beroende på utförandeår)
Har man då en bil med en totalvikt på 2000kg och max släpvagnsvikt på 2500kg så blir max släpvagnsvikt på B-behörighet 1500kg. Då får du inte koppla på ett släp med 2000kg totalvikt då den sammanlagda totalvikten (bil+släp) blir 4000kg. Hade du däremot haft B96 så är det OK då det är under 4250kg.
Om man däremot hade haft ett 3000kg släp så är det inte OK med vare sig B eller B96-behörighet den totala totalvikten blir 5000kg och således överstiger 3500kg respektive 4250kg. Hade man däremot haft BE så hade det varit OK men du får endast lasta släpet till bilens max släpvagnsvikt och då får man tillämpa bruttovikt.
Nu blev det rätt?
Bruttovikt kan endast tillämpas i de fall där totalvikten för hela ekipaget ej överstiger behörighetens totalvikt.
Har man då en bil med en totalvikt på 2000kg och max släpvagnsvikt på 2500kg så blir max släpvagnsvikt på B-behörighet 1500kg. Då får du inte koppla på ett släp med 2000kg totalvikt då den sammanlagda totalvikten (bil+släp) blir 4000kg. Hade du däremot haft B96 så är det OK då det är under 4250kg.
Om man däremot hade haft ett 3000kg släp så är det inte OK med vare sig B eller B96-behörighet den totala totalvikten blir 5000kg och således överstiger 3500kg respektive 4250kg. Hade man däremot haft BE så hade det varit OK men du får endast lasta släpet till bilens max släpvagnsvikt och då får man tillämpa bruttovikt.
Nu blev det rätt?
Ja detta är korrekt.J Jarlsgård skrev:Så, nu har jag legat och grubblat i sängen och kommit fram till att jag både har rätt och fel. Mitt exempel som jag publicerade är rätt men jag har säkerligen haft fel på vägen.
Nu blev det rätt?
1. Prata inte om att du får dra 7000kg på BE, rätt är att säga att du får dra en släpvagn med totalvikt 3500kg.
2. Din totalviktsbetraktelse är annars korrekt. Du måste alltid göra denna koll. Men, du måste också alltid beakta vad bilen får dra, dvs max släpvagnsvikt vs bruttovikt på släpvagn+last......och därför har jag lite svårt för inläggen där man säger att "det är totalvikten som gäller" eller det är bruttovikt som gäller. Båda gäller!! Och det är vad jag ville säga till dig tidigare också.
1. Vad tillåter behörigheten.
2. Vad får bilen dra
Alltid kolla båda.
1. Har aldrig sagt att man får dra 7000 kg, det jag sa var en max totalvikt på 7000kg för hela ekipaget. Skrev även "varierar lite beroende på utförandeår" och med det sagt så vet jag att alla inte har en max totalvikt. Så jag utgick ifrån att om man tagit kortet nu.MathiasS skrev:
Ja detta är korrekt.
1. Prata inte om att du får dra 7000kg på BE, rätt är att säga att du får dra en släpvagn med totalvikt 3500kg.
2. Din totalviktsbetraktelse är annars korrekt. Du måste alltid göra denna koll. Men, du måste också alltid beakta vad bilen får dra, dvs max släpvagnsvikt vs bruttovikt på släpvagn+last......och därför har jag lite svårt för inläggen där man säger att "det är totalvikten som gäller" eller det är bruttovikt som gäller. Båda gäller!! Och det är vad jag ville säga till dig tidigare också.
1. Vad tillåter behörigheten.
2. Vad får bilen dra
Alltid kolla båda.
2. Ja, den biten fick jag inte med.
Ok, det jag menar med 7000kg-protesten är att du inte får räkna samman bil och släp och se att det blir 7000kg. Tex är 3000kg + 4000kg en otillåten kombination. Nu tror jag det är rätt ovanligt med kombinationer som faller utanför detta, men regeln är att max totalvikt på släpet är 3500kg för nya BE, inte att tågvikten är 7000kg. Glöm 7000kg helt.J Jarlsgård skrev:1. Har aldrig sagt att man får dra 7000 kg, det jag sa var en max totalvikt på 7000kg för hela ekipaget. Skrev även "varierar lite beroende på utförandeår" och med det sagt så vet jag att alla inte har en max totalvikt. Så jag utgick ifrån att om man tagit kortet nu.
2. Ja, den biten fick jag inte med.![]()