Cheesen
useless useless skrev:
[länk]

Med CE får du köra:
"Tung lastbil och personbil med en totalvikt över 3,5 ton. Man får även dra en eller flera släpvagnar utan viktgräns."
Så du menar att med ce får jag dra ett lastbilssläp bakom pickupen så länge som det är olastat?

Ja, om bilen har en godkänd koppling för den typen av släp. Inklusive el och bromsar.

Cheesen Cheesen skrev:
Så du menar att med ce får jag dra ett lastbilssläp bakom pickupen så länge som det är olastat?
useless useless skrev:
Ja, om bilen har en godkänd koppling för den typen av släp. Inklusive el och bromsar.
Beror också på när man tog sitt BE, nyare har ju en maximal tågvikt på 7 ton men gamla har ingen gräns. Är inte säker på när brytpunkten är men har för mig att det är 1996

Ja, har man ett B-kort från före 96 får man även köra personbil klass II.

Redigerat:
useless useless skrev:
JA, har man ett B-kort från före 96 får man även köra personbil klass II.
Om man inte efter 96 fått det återkallat någon gång...

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Beror också på när man tog sitt BE, nyare har ju en maximal tågvikt på 7 ton men gamla har ingen gräns. Är inte säker på när brytpunkten är men har för mig att det är 1996

19 Januari 2013 är gränsen för totalviktsbegränsningen på 3,5ton för släpfordon.
https://transportstyrelsen.se/sv/va...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/

Har för mig att Opus bilprovnings mobilapp har en bra guide till körkort inklusive övergångsregler också

Cheesen
P Prodigys skrev:
Nu var det ju inte be som jag undrade över.

Cheesen Cheesen skrev:
Förutsatt att släpvagnen och dragfordonet är avsedda för sammankoppling med mera samt att släpvagnens bruttovikt inte överstiger dragfordonets maximala släpvagnsvikt.

nino nino skrev:
Ja så klart, det är jag som var för trött...

Menade så klart om om Släpets totvikt 3000kg och tjänste 500kg
Med utökat b kort så är den maximala sammanlagda totalvikten begränsad till 4250kg oavsett om fordonen är lastade eller inte så 2000+3000kg i totalvikt är inte tillåtet att framföra

• Gilla
nino
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Nu var det ju inte be som jag undrade över.
Nej men mitt svar ett komplement till @useless svar, dvs har du tagit be före 2013 så får du lov att dra ett lastbilssläp med en pickis om bilen tillåter det samt att nödvändig koppling, el och bromsar finns. Är kortet taget efter 2013 får man inte då det finns en gräns på 7 ton för tågvikt.

M Mikasw skrev:
Med ett körkort med utökad B-behörighet (B96) får du dra en släp som väger mer än 750 kg i totalvikt...
Just 750 kg är väl en typning och skatteklassgräns (inte körkortsrelaterad)

nino nino skrev:
Hur är det nu då, med B96 är det fortfarande totalvikten som gäller?
Om bilens totvikt är 2000
Släpets totvikt är 2000 och tjänstevikt 500
Jag lastar på 800kg
Är det ok?
nino nino skrev:
Hur är det nu då, med B96 är det fortfarande totalvikten som gäller?
Om bilens totvikt är 2000
Släpets totvikt är 2000 och tjänstevikt 500
Jag lastar på 800kg
Är det ok?
Det saknas en uppgift om max släpvagnsvikt för bilen, så din fråga kan inte få ett korrekt svar. Totalvikten måste beaktas för alla behörigheter (men ibland av olika skäl).

MathiasS MathiasS skrev:
Det saknas en uppgift om max släpvagnsvikt för bilen, så din fråga kan inte få ett korrekt svar. Totalvikten måste beaktas för alla behörigheter (men ibland av olika skäl).
Frågan var om det alltid är totalvikten som räknas och det är det tydligen när det gäller B96

Jo men den frågan är felställd. Det finns ingen behörighet där man inte måste beakta totalvikten så svaret är ja, men du måste också kontrollera andra vikter för samtliga behörigheter.

....så det är nödvändigt att totalviktskravet är uppfullt (körkortet => 4250kg) men det är inte tillräckligt för att avgöra om du kan dra släpet och lasten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.