Jag begriper inte, varför dessa regler för släpar ska vara så krångliga?

Immobil Immobil skrev:
Jag begriper inte, varför dessa regler för släpar ska vara så krångliga?
Jag håller med.
I min värld skulle det räcka med två alternativ,
Inget släpkort= ingen körning med släp.
Släpkort =ok att köra med så tung släp som bilens dragvikt medger.

• Gilla
kest och 5 till
  • Laddar…
G Grävkalle skrev:
Jag håller med.
I min värld skulle det räcka med två alternativ,
Inget släpkort= ingen körning med släp.
Släpkort =ok att köra med så tung släp som bilens dragvikt medger.
Yes, dvs, BE för alla som vill använda släpvagn. Det röstar jag för.

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
Är det ett problem att folk kör lätta släp på B-kort? Jag tror inte det, så varför tvinga på alla BE?

• Gilla
JA”Snabbe” och 1 till
  • Laddar…
Antingen kan man lasta, köra och backa ett släp eller så kan man inte. Ett par hundra kilo i totalvikt är ingen stor skillnad så då anser jag att det vore bättre att alla som ska köra släp ska ha släpkort

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
P
Snälla,vi har väl nog med regler och lagar:D
det finns de som tex får köra mc som aldrig sett en på nära håll tidigare,än mindre gått förarutbildning för mc!

Tss skrev:
Snälla,vi har väl nog med regler och lagar:D
det finns de som tex får köra mc som aldrig sett en på nära håll tidigare,än mindre gått förarutbildning för mc!
Precis, med dagens invecklade regler riskerar man att bli av med körkortet om man kör en olastad släp som råkar ha 50kg för hög totalvikt. Men det kan vara fullt lagligt att koppla en husvagn efter en liten bil som verkligen kräver sin förare för att hålla på vägen, fast man kanske aldrig kört med något bakom bilen.
Fullständigt orimligt enligt mig

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Såg en nu på lunchen som troligen körde "lånesläp" för första gången. Vid minsta lilla gung på bilen så slog stödhjulet i backen. Personen i fråga hade nog bara "hakat" på släpet och trott att det räckte. Skall stödhjulet också hissas upp?!?!?:surprised::oops:

P
G Grävkalle skrev:
Precis, med dagens invecklade regler riskerar man att bli av med körkortet om man kör en olastad släp som råkar ha 50kg för hög totalvikt. Men det kan vara fullt lagligt att koppla en husvagn efter en liten bil som verkligen kräver sin förare för att hålla på vägen, fast man kanske aldrig kört med något bakom bilen.
Fullständigt orimligt enligt mig
Du kanske har rätt,tex antalet husvagnar på vägen skulle säkert minska ytterligare vilket vore önskvärt :crysmile:(y)

Tss skrev:
Du kanske har rätt,tex antalet husvagnar på vägen skulle säkert minska ytterligare vilket vore önskvärt :crysmile:(y)
Framförallt skulle förhoppningsvis dom som nyttjar alla körfälten samtidigt i 70 km/h minska

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är det ett problem att folk kör lätta släp på B-kort? Jag tror inte det, så varför tvinga på alla BE?
För att vi som har BE tycker vi är lite bättre än alla andra.

• Gilla
  • Haha
kest och 9 till
  • Laddar…
hsd
R roli skrev:
Såg en nu på lunchen som troligen körde "lånesläp" för första gången. Vid minsta lilla gung på bilen så slog stödhjulet i backen. Personen i fråga hade nog bara "hakat" på släpet och trott att det räckte. Skall stödhjulet också hissas upp?!?!?:surprised::oops:
Jaja
En bekant som lånade mitt släp, för länge sedan, frågade när släpet lämnades tillbaka om det lilla framhjulet verkligen skulle vara nere mot vägen när man kör - det fanns körkortsbehörighet för allt på hjul :sweat:

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Att det finns dåliga släpförare utan BE är jag övertygad om, men att de skulle vara en särskilt stor fara för liv och andras egendom så att man borde ta bort lätta släp från B-kort ställer jag mig skeptisk till.

Håller med om att en upprensning av behörigheter vore lämpligt, men på samma vis som alla som tog bilkörkort före 70-något fick MC på köpet får man nog leva med lite gamla slaskrättigheter. Att det finns både B96 och BE antar jag beror på en mix av EU-rättigheter och särsvenska regler. Eller?

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Tror inte heller att olycksstatistiken skulle motivera att man skulle ändra på körkortsreglerna. Tvärtom antagligen. Trots allt knas man ser varenda gång någon har ett släp kopplat på bilen.

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
Släpvagnskort tycker jag hade varit en bra idé, alternativt att man då begränsar max släpvagnsvikt på de som inte har det till 750kg.

Låg på motorvägen i 120km/h i lördags och blev omblåst av en skåpbil med tomt maskinsläp som höll lätt 140-150km/h. Detta då dessutom i regn. En sådan person hade behövt ett speciellt körkort och utbildning..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.