305 040 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Även jag är helt för ett krav på BE för att få framföra en personbil med släp öht, sen om det är en vedklyv eller eller ett släp som är maxat vad gäller mått/vikt har ingen betydelse.
Det är alldeles för många som inte kan, men får och därför gör!
Uppkörning för B-kort med tillkopplad släpkärra vore annars på sin plats, precis som det krävs manuell låda vid uppkörningen för att inte bli begränsad till automat.
Uppkörning för B-kort med tillkopplad släpkärra vore annars på sin plats, precis som det krävs manuell låda vid uppkörningen för att inte bli begränsad till automat.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Och om han hade det då?J Jarlsgård skrev:
Lite mer sakligt stöd för att mer regler förbättrar något vore smakfullt.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Istället för vikter så kanske det finns nån som har koll på rengöring.
Grussprut som fått sitta ett tag blir ju hårt som betong. Vad kan man göra rent släpet med för att få bort det?
Grussprut som fått sitta ett tag blir ju hårt som betong. Vad kan man göra rent släpet med för att få bort det?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 831 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 831 inlägg
Hd grön?J Jarlsgård skrev:
hsd skrev:
Har provat att blöta upp med kallavfettning och kört med högtrycken, körde med munstycket som har nån roterande kul och körde på ett par cm avstånd. Kan säga att det inte hände så mycket.P Prodigys skrev:
Jag har själv varit "en god granne" och lånat ut min släp till ett flertal grannar och vänner. Tyvärr har det gång på gång visar sig att det finns skador på släden efter lånen. Det handlar om spräckta lyktglas, små bucklor, trasigt stödhjul och katastrofwire. Men det är aldrig någon som upplyser om att detta hänt utan det är sånt jag själv fått upptäcka. Så nu är jag väldigt restriktiv till vem jag lånar ut till. Tror att många tänker att en släp är nåt man inte behöver vara så försiktig med och använder det därefter, speciellt när dom inte äger det själv.
Detr en sorts avfettning som det är rejält med tryck i!B breakman skrev:
Annars kanske det funkar att spruta på bräkleen och låta det ligga och gro lite?
Känner igen det allt för väl.M Myckling skrev:Jag har själv varit "en god granne" och lånat ut min släp till ett flertal grannar och vänner. Tyvärr har det gång på gång visar sig att det finns skador på släden efter lånen. Det handlar om spräckta lyktglas, små bucklor, trasigt stödhjul och katastrofwire. Men det är aldrig någon som upplyser om att detta hänt utan det är sånt jag själv fått upptäcka. Så nu är jag väldigt restriktiv till vem jag lånar ut till. Tror att många tänker att en släp är nåt man inte behöver vara så försiktig med och använder det därefter, speciellt när dom inte äger det själv.
Lägga 5-10 tusen till för att köra lite löv eller grenar till tippen. Nej tack.T Tykon skrev:Även jag är helt för ett krav på BE för att få framföra en personbil med släp öht, sen om det är en vedklyv eller eller ett släp som är maxat vad gäller mått/vikt har ingen betydelse.
Däremot så kan man lägga in teorin i ett kapitel för sig vid b-kort men inget tvång med uppkörning av släp upp till 750 kg vilket typ 95% av alla släp på mackar är och de man oftast köper.
Men om det inte kostar något så tar jag gärna emot BE. Kan köra släp väldigt bra =)
Även om man tvingar till ett körkort till BE så kommer det inte hjälpa överhuvudtaget. Bara ta en tur runt städer eller var som helst så ser du massa fånar med B, C , D , E. Ja alla bokstavskombinationer =)
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 137 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 137 inlägg
Det har hänt mig , ända tills draget var krökt och ingen hade gjort det- numera lånar jag inte ut släpetM Myckling skrev:Jag har själv varit "en god granne" och lånat ut min släp till ett flertal grannar och vänner. Tyvärr har det gång på gång visar sig att det finns skador på släden efter lånen. Det handlar om spräckta lyktglas, små bucklor, trasigt stödhjul och katastrofwire. Men det är aldrig någon som upplyser om att detta hänt utan det är sånt jag själv fått upptäcka. Så nu är jag väldigt restriktiv till vem jag lånar ut till. Tror att många tänker att en släp är nåt man inte behöver vara så försiktig med och använder det därefter, speciellt när dom inte äger det själv.