289 174 läst ·
2 191 svar
289k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
Det är 96 som är brytpunkten för gammalt och nytt, men det är inte korrekt att max tågvikt är 7ton. Eller rättare sagt, igen, tågvikten kan aldrig bli mer än 7ton på ett nytt E, men begränsningen ligger inte i tågvikten utan i vad släpvagnarna får väga - nämligen inte mer än 3500kg.P Prodigys skrev:
Ex - om du har en bil som väger 3000kg som får dra ett släp på 4000kg är det inte ok på nytt E bara för att tågvikten är 7ton.
Mycket upphakning på vikterna med be, så kan säga som såhär.
Det är extremt få b reggade bilar som får lov att dra mer än 3500kg så även om maxbegränsningen på släp är 3500kg efter 2013 så spelar det i sig ingen större roll för att hitta en bil som får dra mer än så är praktiskt taget omöjligt
och en b reggade personbil får inte ha en högre totalvikt än 3500kg så att begränsningen är 7 ton är indirekt inget hinder.
Det är extremt få b reggade bilar som får lov att dra mer än 3500kg så även om maxbegränsningen på släp är 3500kg efter 2013 så spelar det i sig ingen större roll för att hitta en bil som får dra mer än så är praktiskt taget omöjligt
Näe, eftersom 50-kulan enligt lagboken får dra max 3500kg så blir det ju rätt ovanliga bilar som hamnar utanför - tex BE-trailers. Men, har vi en tråd om släpregler är det väl lika bra att det som sägs är rätt. Och min poäng var att begränsningen inte är 7t utan släpvagnens vikt.
Har du tagit Be före 19 januari 2013 markeras det med kod 79.06 efter behörigheten på körkortet. Det betyder att du inte har totalviktsbegränsning på 3500kg på släpet.J Jarlsgård skrev:Mycket upphakning på vikterna med be, så kan säga som såhär.
Det är extremt få b reggade bilar som får lov att dra mer än 3500kg så även om maxbegränsningen på släp är 3500kg efter 2013 så spelar det i sig ingen större roll för att hitta en bil som får dra mer än så är praktiskt taget omöjligtoch en b reggade personbil får inte ha en högre totalvikt än 3500kg så att begränsningen är 7 ton är indirekt inget hinder.
Totalvikt=tjänstevikt+maxlast
Bruttovikt=tjänstevikt +aktuell last
Däremot får bruttuvikten på släpet inte överstiga bilens max dragvikt.
79.06 = Fordon i kategori BE till vilka en släpvagn får kopplas med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg.
Jo, om du har tagit BE innan 2013 behöver du inte bry dig om totalvikten på släpet utan det är släpets bruttovikt i förhållande till vad bilen får dra som är intressantMathiasS skrev:
Jo men den frågan är felställd. Det finns ingen behörighet där man inte måste beakta totalvikten så svaret är ja, men du måste också kontrollera andra vikter för samtliga behörigheter.
....så det är nödvändigt att totalviktskravet är uppfullt (körkortet => 4250kg) men det är inte tillräckligt för att avgöra om du kan dra släpet och lasten.
Jag vet detta.L lundo27 skrev:Har du tagit Be före 19 januari 2013 markeras det med kod 79.06 efter behörigheten på körkortet. Det betyder att du inte har totalviktsbegränsning på 3500kg på släpet.
Totalvikt=tjänstevikt+maxlast
Bruttovikt=tjänstevikt +aktuell last
Däremot får bruttuvikten på släpet inte överstiga bilens max dragvikt.
79.06 = Fordon i kategori BE till vilka en släpvagn får kopplas med en tillåten totalvikt som överstiger 3 500 kg.
Det jag menar är att väldigt få bilar får dra 3500kg bakom sig, enligt max släpvagnsvikt. Över >3500kg släpvagnsvikt vet jag inte om någon bil får lov att dra?
Och då en personbil (b klass) max får väga 3500kg i totalvikt så kommer du inte över 7 ton i vilket fall.
En fördel som du nämner med BE är att du kan hänga på ett 3500kg släp bakom en bil som får dra max 2000kg, bara att du inte kan lasta det max. Och att BE är det enda körkortet för personbil som tillåter det, vilket varesig vanligt b eller b96 gör.
Det jag hade velat få reda på lite mer i denna tråd är hur man går tillväga för att importera släp och liknande, beprövade inköpsställen osv.
Priserna i tex Tyskland är på vissa släp 40% lägre mot Sverige vad jag sett och som sydsvensk så känns det som ett intressant alternativ att åka dit och hämta ett släp
Priserna i tex Tyskland är på vissa släp 40% lägre mot Sverige vad jag sett och som sydsvensk så känns det som ett intressant alternativ att åka dit och hämta ett släp
Det finns både en artikel och ett antal trådar om import av släp t.ex.
https://www.byggahus.se/el/importera-slap-lonande-affar
https://www.byggahus.se/forum/threads/importera-slaepvagn-fran-eu-land.143401/
https://www.byggahus.se/el/importera-slap-lonande-affar
https://www.byggahus.se/forum/threads/importera-slaepvagn-fran-eu-land.143401/
Tillbyggare
· Hallands län
· 391 inlägg
Ett kunskapsprov är inte tänkt att innehålla frågor på varenda detalj som ingår, utan det är fråga om att ta relevanta stickprov. Med ett slumpmässigt urval av frågorna kan man visa att om man har x antal rätt på provet så kan man hela teoriinnehållet med en viss sannolikhet yJ JSE skrev:Denna tråd kommer jag följa. Gjorde kunskapsprovet för BE för några dagar sedan.
Reagerade framförallt på att det var väldigt få frågor som handlade om just körning med tungt släp.
Jag skulle uppskatta att ca 10 av 60 frågor handlade om släp/last. Resterande var väldigt likt teoriprovet för B körkort.
En större skillnad mot körkort B är att ett godkänt teoriprov för BE är giltigt i ett år. Jmf med B som bara gäller i 2 månader. Jag har alltså ett helt år på mig att fixa uppkörning.
Nu har jag bokat in ett par körlektioner och uppkörning 3/12. Fyller på med information om processen allt eftersom, om det är av intresse.
Jag gjorde själv teoriprovet till BE i våras och tycker mixen av frågor var bra. Mycket nyttigt också att teorin innefattade inte bara släpvagnskunskaper utan hela B-teorin. Det visade sig att det tillkommmit en hel del nya regler och vägmärken under 30 år..
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 298 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 298 inlägg
Nja regel att man inte få dra ett släp med högre totalvikt än bilens tjänstevikt/dragvikt (Bkort) är borttagen sedan 2013 i samband med B96 tillkomst.J Jarlsgård skrev:
Reglerna är klart enkla.
Summan av totalvikterna får inte överstiga körkortets max.
Sen får inte släpets bruttovikt inte överstiga bilena dragvikt.
Så med B kan man köra en bil med totalvikt på 1700 och dra ett släp med totalvikt! 1800 men bruttovikten får inte överstiga dragvikten. Med husvagn är det nog svårt men ett grindsläp eller liknande går det.
Detta gäller alla B behörigheter.
Prova på kalkylatorn
Om det är så enkla, varför ger du då felaktig information?P TheStills skrev:Nja regel att man inte få dra ett släp med högre totalvikt än bilens tjänstevikt/dragvikt (Bkort) är borttagen sedan 2013 i samband med B96 tillkomst.
Reglerna är klart enkla.
Summan av totalvikterna får inte överstiga körkortets max.
Sen får inte släpets bruttovikt inte överstiga bilena dragvikt.
Så med B kan man köra en bil med totalvikt på 1700 och dra ett släp med totalvikt! 1800 men bruttovikten får inte överstiga dragvikten. Med husvagn är det nog svårt men ett grindsläp eller liknande går det.
Detta gäller alla B behörigheter.
Prova på kalkylatorn
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder