305 058 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Nä, men med BE körkort kan du dra en tom vagn med 3500kg totalvikt efter en Vw Polo. Men med B96 Kan vagnens totalvikt aldrig överstiga den maximala dragvikten för fordonetSamuel Hopstadius skrev:
MathiasS skrev:
BE - Bil med tungt släp
Med ett körkort med behörigheten BE får du köra personbilar eller lätta lastbilar med en totalvikt på högst 3 500 kg och en eller flera släp kopplade till bilen.
BE-behörigheten har inte någon begränsning för bilens och släpvagnens sammanlagda totalvikter. Dock får inte släpets eller släpens sammanlagda totalvikt vara över 3 500 kg. Oavsett vilken behörighet du har finns det begränsningar som avgör vilken fordonskombination du får köra. Du kan läsa på bilens registreringsbevis vilken den högsta tillåtna vikten på ett släp är för just den bilen.
Läs mer om vilka fordonskombinationer som är
Ja vad är felet, med BE kan jag dra nästan vilken vagn som helst efter bilen, utan att ta hänsyn till totalvikt, däremot bruttovikten får inte överstiga bilens maximala dragvikt.MathiasS skrev:
Med BE96, får inte vagnens totalvikt överstiga bilensdragvikt.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 671 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 671 inlägg
Ooops.MathiasS skrev:
Där blottade man att man inte är purung längre
Stämmer det du skriver.
Fast i mitt fall:
B-kort innan 1996=ingen totalviktbegränsning personbil.
BE-kort innan 2013=ingen totalviktbegränsning släp.
Älska övergångsregler
Ja du har skrivit samma sak som är fel tre gånger nu.A Huddigköraren skrev:
Bilen har en enda dragvikt och det är "maximal släpvagnsvikt". Det finns inget samband mellan totalvikter och bilens dragvikt.
Totalvikten är en kalkyl för sig, summan ska bli 3500kg på B, 4250kg på B96 och 7000kg på BE (med begränsningen att varken släp eller bil får väga mer än 3500kg också).
Inget av detta har med bilens dragvikt att göra. När din totalviktsanalys är klar, vilket avgör om du har rätt behörighet för kombinationen, så kan du räkna ut hur mycket du får lasta släpvagnen bakom din bil. Då använder du bilens dragvikt (tillåten last = max dragvikt - släpets tjänstevikt).
Hänger du med?
Nu får vi förtydliga lite.
Totalvikt = tjänstevikt + maximal last för fordonet.
Bruttovikt = tjänstevikt + aktuell last för fordonet (=ställ det på en våg).
Med B eller BE får inte bilens totalvikt + släpets totalvikt överstiga 3500 resp 4250 (behörighet)
Dessutom får släpets bruttovikt inte överstiga bilens maximala släpvagnsvikt (överlast).
Med det sagt får man med B och en Toyota Yaris (tv 1340 msv 600) koppla ett tomt 2160 släp med tjv under 600kg.
Totalvikt = tjänstevikt + maximal last för fordonet.
Bruttovikt = tjänstevikt + aktuell last för fordonet (=ställ det på en våg).
Med B eller BE får inte bilens totalvikt + släpets totalvikt överstiga 3500 resp 4250 (behörighet)
Dessutom får släpets bruttovikt inte överstiga bilens maximala släpvagnsvikt (överlast).
Med det sagt får man med B och en Toyota Yaris (tv 1340 msv 600) koppla ett tomt 2160 släp med tjv under 600kg.
Inte som jag förstått det:MathiasS skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...ra/overgangsregler-och-havdvunna-rattigheter/
Det stämmer, min invändning var mot att du sa att:David-O skrev:
Nu får vi förtydliga lite.
Totalvikt = tjänstevikt + maximal last för fordonet.
Bruttovikt = tjänstevikt + aktuell last för fordonet (=ställ det på en våg).
Med B eller BE får inte bilens totalvikt + släpets totalvikt överstiga 3500 resp 4250 (behörighet)
Dessutom får släpets bruttovikt inte överstiga bilens maximala släpvagnsvikr (överlast).
Med det sagt får en Toyota Yaris (tv 1340 msv 600) koppla ett tomt 1300 släp...
...och jag ville minnas att personbilar alltid haft 3500kg begränsning men att PBklass2 ("husbil") inte har det för äldre kort (Det är därför jag kan ha en turistbuss som husbil).David-O skrev: