305 045 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Gör det, du kommer inte ångra dig. Jag använder dessutom mina stödben när jag ska byta mellan sommar och vinterhjul. Höj släpet maximal fram, sätt pallbockar framför hjulen, så nära som möjligt, sänk fram och lyft lite lätt i bak och skruva fast stödbenen så hänger hjulen i luften. Inget behov av domkraft.T TryBran skrev:
Jag har 3 släp, ett rejält, ett mini och ett ”skrotslåp”.
Detta är det rejäla (!), ett NCT Combitrailer 2700TD med extra höga sidor. 3,5x1,5 m lastyta. Hydraulisk tipp. Lastar 2100kg.
När man åker ner till Bauhaus och ber dem hjälpa till med truck att lyfta på helpall med jord;
- ”Öh jo, men det blir tungt...?”
- ”Japp, jag tar 2...”
Eller puttgarden-resan. Eller 2 ton byggavfall till tippen. Eller materiel och verktyg 110 mil upp till stugan. Många ton-mil har det blivit...
/M
Detta är det rejäla (!), ett NCT Combitrailer 2700TD med extra höga sidor. 3,5x1,5 m lastyta. Hydraulisk tipp. Lastar 2100kg.
När man åker ner till Bauhaus och ber dem hjälpa till med truck att lyfta på helpall med jord;
- ”Öh jo, men det blir tungt...?”
- ”Japp, jag tar 2...”
Eller puttgarden-resan. Eller 2 ton byggavfall till tippen. Eller materiel och verktyg 110 mil upp till stugan. Många ton-mil har det blivit...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
/M
Kan du inte sänka ner stödbenen först och lyfta i fram sen? Pallbockarna kändes som ett extra steg.Fairlane skrev:
Gör det, du kommer inte ångra dig. Jag använder dessutom mina stödben när jag ska byta mellan sommar och vinterhjul. Höj släpet maximal fram, sätt pallbockar framför hjulen, så nära som möjligt, sänk fram och lyft lite lätt i bak och skruva fast stödbenen så hänger hjulen i luften. Inget behov av domkraft.![]()
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 868 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 868 inlägg
Jo det går, men dels så belastar det stödhjulet mer, dels så är det ostadigare att bara vila på stödhjulet fram.T Tykon skrev:
En annan grej jag har använt stödbenen till är att minska risken att släpet rör sig, i och med att mitt släp är i obromsat. Ner med stödbenen och sen höj lite fram, inte så att det lättar, men så stödbenen trycks mot marken. Släpet är nu mycket stadigare än om jag bara lagt något framför/bakom hjulen.
Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.
Jag har B96-behörighet. Säg att jag har en bil med en totalvikt på 2500kg. Mitt släp har en totalvikt på 1300kg. Bilen har en max släpvagnsvikt på 1000kg. Får jag då dra detta släp om släpets tjänstevikt plus lastens vikt inte överstigen 1000kg? Eller behöver BE för detta?
Jag lyckas inte hitta något som säger att jag inte får det, men är osäker. Tvärsäkra svar får gärna ges i kombination med länkar där det står svart på vitt (om någon sådan länk finns).
Jag har B96-behörighet. Säg att jag har en bil med en totalvikt på 2500kg. Mitt släp har en totalvikt på 1300kg. Bilen har en max släpvagnsvikt på 1000kg. Får jag då dra detta släp om släpets tjänstevikt plus lastens vikt inte överstigen 1000kg? Eller behöver BE för detta?
Jag lyckas inte hitta något som säger att jag inte får det, men är osäker. Tvärsäkra svar får gärna ges i kombination med länkar där det står svart på vitt (om någon sådan länk finns).
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Körkortslagen SFS 1998:488 reglerar vilka fordon du får köra med vilken behörighet och där används totalvikt för att specificera vilka fordon som avses.
Maximal släpvagnsvikt regleras i trafikförordningen SFS 1998:1276 och där är det tyvärr mindre tydligt, men det går att lista ut genom att ta del av TSFS 2009:59 där det framgår att släpvagnsvikt definieras som bruttovikt + kopplingsbelastning.
Se även lag om vägtrafikdefinitioner SFS 2001:559.
Om du gör en fordonsfråga på Transportstyrelsens hemsida så finns förklaringar vid ? Intill de olika vikterna.
Släpvagnskalkylatorn är ett annat tips
Maximal släpvagnsvikt regleras i trafikförordningen SFS 1998:1276 och där är det tyvärr mindre tydligt, men det går att lista ut genom att ta del av TSFS 2009:59 där det framgår att släpvagnsvikt definieras som bruttovikt + kopplingsbelastning.
Se även lag om vägtrafikdefinitioner SFS 2001:559.
Om du gör en fordonsfråga på Transportstyrelsens hemsida så finns förklaringar vid ? Intill de olika vikterna.
Släpvagnskalkylatorn är ett annat tips
B bakterie skrev:Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.
Med b96 får du lov att ha totalvikt på 4250kg för bil+släp. 2500 + 1300 blir bara 3800kg så det är lugnt. Dom 1000kg som står i bilens regbevis är vad bilen "klarar av" och har inget med körkortsbehörighet att göra. Om det inte står "max dragvikt b-körkort" men då ska det finnas en med samma formulering för be med annan vikt.B bakterie skrev:Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 138 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 138 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Släpvagnskalkylatorn funkar tyvärr bara om du har regnummer.
Tänk så här.
Summan av totalvikterna måste understiga körkortets "viktnivå"
Sen får inte släpets bruttovikt dvs tjänstevikt+aktuell last får inte överstiga dragvikten på bilen.
Detta gäller alla typer av B-kort.
Det kan finnas andra begränsningar som tågvikt från bilens sida.
Det fanns lite andra regler innan 2013 men glöm de.
Tänk så här.
Summan av totalvikterna måste understiga körkortets "viktnivå"
Sen får inte släpets bruttovikt dvs tjänstevikt+aktuell last får inte överstiga dragvikten på bilen.
Detta gäller alla typer av B-kort.
Det kan finnas andra begränsningar som tågvikt från bilens sida.
Det fanns lite andra regler innan 2013 men glöm de.
B bakterie skrev:Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.
Innan jag började gräva ikväll, så var min tolkning att du inte fick göra så med B96 behörighet, då du inte skulle får räkna bruttovikt (tjänstevikt+last) utan skulle räkna på totalvikten (precis som med endast B), men efter att ha letat stöd för den tolkningen så hittade jag denna folder, som ger stöd för att du får använda dig av bruttovikt även med B96 behörighet.
https://www.transportstyrelsen.se/4...orkortsbestammelser_personbil_lattlastbil.pdf
Tack, alla. Då kan jag fortsätta fundera på att köpa ny bil med lägre släpvagnsvikt än jag har nu, utan att behöva köpa nytt släp eller ta ny behörighet, så länge jag är observant på hur mycket jag lastar släpet. 
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Som jag skrev.. Det var innan 19 januari 2013 som det fanns begränsningar för Bkort men idag är det borta. B96 kom just det datumet.C corre skrev:Innan jag började gräva ikväll, så var min tolkning att du inte fick göra så med B96 behörighet, då du inte skulle får räkna bruttovikt (tjänstevikt+last) utan skulle räkna på totalvikten (precis som med endast B), men efter att ha letat stöd för den tolkningen så hittade jag denna folder, som ger stöd för att du får använda dig av bruttovikt även med B96 behörighet.
[länk]
Detta brukar folk komma dragandes med 2ggr om året.
Så please glöm...