305 051 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Håller medAndreas_kalmar skrev:
Framförallt tycker jag de nya reglerna är ologiska när man nu premierar en liten bil behörighetsmässigt.
De äldre var mer logiska med bilens tjänstevikt begränsande släpets totalvikt.
Min filosofi av de gamla reglerna är:
B-kort = släpet räknas alltid som max-lastat.
BE-kort = du får befogenhet att bedömma släpets bruttovikt.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Krångla till det?
Är det inte är krångligare att ha olika regler än ha samma för alla?
Tycker det är rätt enkelt nu så länge man inte måste förklara för de som drar upp de gamla reglerna om och om igen.
Det man har gjort är att man lägger ansvar på föraren att se till att man kör lagligt. Är det inte så vi vill ha det när det gäller annat?
Är det inte är krångligare att ha olika regler än ha samma för alla?
Tycker det är rätt enkelt nu så länge man inte måste förklara för de som drar upp de gamla reglerna om och om igen.
Det man har gjort är att man lägger ansvar på föraren att se till att man kör lagligt. Är det inte så vi vill ha det när det gäller annat?
Tycker också att reglerna är "enkla" nu, bättre än förut. Däremot kan man förstås ha synpunkter på konsekvenserna av reglerna. Tycker egentligen att man kunde skala bort B96 och bara tillåta lätta släp bakom ett B-kort. Då slipper man de flesta konstiga sidoeffekter av reglerna och bara "intresserade" kör något som är tungt.
....men, jag tror egentligen inte att en sådan förändring är motiverad av olycksstatistiken => nuvarande regler blir kvar.
....men, jag tror egentligen inte att en sådan förändring är motiverad av olycksstatistiken => nuvarande regler blir kvar.
Hus tomte
Verktygstokig
· Södra Stockholm
· 671 inlägg
Hus tomte
Verktygstokig
- Södra Stockholm
- 671 inlägg
Alla som har ett släp borde gå en 2dagars kurs i hur man spänner fast sakerna på sitt nya fina släp..
Även en kurs i hur man ska kunna backa me nått som sitter fast i dragkroken..
bara stå å titta när d lastas på dom stora byggvaruhusen eller när folk ska kasta saker på återvinningen
Lika kul varje gång
Sorry men inte hade detta me saken att göra
Även en kurs i hur man ska kunna backa me nått som sitter fast i dragkroken..
bara stå å titta när d lastas på dom stora byggvaruhusen eller när folk ska kasta saker på återvinningen
Lika kul varje gång
Sorry men inte hade detta me saken att göra
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Nu killgissar jag men det står väl inget om släp i "utbildningsplanen" och "förarprovet" för B-kort.
Jag har aldrig hört talas om att någon haft en enda lektion där de kört släp eller ens pratat om det.
Men man får ändå åka omkring med ett, rätt stort om man har rätt bil, när man väl har blivit godkänd så det är väl inte konstigt att folk tex inte vet en sån enkel sak som hur man ska lyfta stödhjulet utan man bara har tagit upp det 5cm med följaktigt mycket intressant funktion..
Det hela med B-släp är rätt konstigt så jag skulle velat sett något liknande som det är för C/CE.. Men helst inte tillåta släp alls eller kanske max 750kg för B....
Finns det någonstans i hela världen där man inte får köra släp på "B"?
Nu är det inte alla ställen som man ens använder släp. Min fru fick en fråga en gång från en indier som undrade vad kroken bak på "alla" bilar i Sverige vad till för. I Indien använder man ju små lastbilar när man behöver frakta något litet.
Jag har aldrig hört talas om att någon haft en enda lektion där de kört släp eller ens pratat om det.
Men man får ändå åka omkring med ett, rätt stort om man har rätt bil, när man väl har blivit godkänd så det är väl inte konstigt att folk tex inte vet en sån enkel sak som hur man ska lyfta stödhjulet utan man bara har tagit upp det 5cm med följaktigt mycket intressant funktion..
Det hela med B-släp är rätt konstigt så jag skulle velat sett något liknande som det är för C/CE.. Men helst inte tillåta släp alls eller kanske max 750kg för B....
Finns det någonstans i hela världen där man inte får köra släp på "B"?
Nu är det inte alla ställen som man ens använder släp. Min fru fick en fråga en gång från en indier som undrade vad kroken bak på "alla" bilar i Sverige vad till för. I Indien använder man ju små lastbilar när man behöver frakta något litet.
"Vanliga bilar" + släp sägs att Ford F150 i någon version är klassad för ca 5 600 kg.J Jarlsgård skrev:Jag vet detta.
Det jag menar är att väldigt få bilar får dra 3500kg bakom sig, enligt max släpvagnsvikt. Över >3500kg släpvagnsvikt vet jag inte om någon bil får lov att dra?
Och då en personbil (b klass) max får väga 3500kg i totalvikt så kommer du inte över 7 ton i vilket fall.
En fördel som du nämner med BE är att du kan hänga på ett 3500kg släp bakom en bil som får dra max 2000kg, bara att du inte kan lasta det max. Och att BE är det enda körkortet för personbil som tillåter det, vilket varesig vanligt b eller b96 gör.
Annars blir det att kolla på https://betrailer.se/ eller någon annan som kränger den typen av dragbilar och släp. "Semi-trailer" - stil.
Så nog går det att komma lagligt över 7 ton på (gamla) BE.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 207 inlägg
Vet inte, men känner människor som emigrerade till Schweiz och fick sina körkort bytta mot schweiziska. När de återvände och de schweiziska körkorten återkonverterades till svenska fick de BE-kort trots att de ursprungligen emigrerat med rena B-kort.P PappasHammare skrev:
Som jag förstod det fanns ingen motsvarighet till våra B-kort med släprätt så de fick BE i Schweiz vilket de fick behålla när de kom hem. Så tolkade jag historien i alla fall.
Renoverare
· Kalmar
· 3 054 inlägg
Som soltorp40 skrev krävs det typ semitrailer eller personbil klass 2 för att komma över 7000 kg
Ursprungnligen (typ 70 talet ) var det väl 750kg som gällde i lagförslaget men husvagnslobbyn fick igenom undantaget på tjänstevikt/totalvikt. Men visst blir det lite konstigt med dagens bilar. Jag får dra 1600 med min gamla Volvo, 1520 med Subarun jag kör till vardags och en på jobbet som skulle låna mitt släp med 1000kg totalvikt fick ta sonens gamla Golf eftersom han bara fick dra 890kg men sin rätt nya stora Ford-suv.
Det låter nog konstigt för att du bara ser till släpets storlek.
Om man ser till hela tågets storlek så blir det mer logiskt.
Det är 3500 kg som gäller för vanligt B-kort.
Väljer man att köra en bil som väger 2610 kg (fullastad), så har man bara kvar 890 kg till släpet.
Jag tycker att det är ganska logiskt faktiskt.
Väljer man att köra en bil som väger 2610 kg (fullastad), så har man bara kvar 890 kg till släpet.
Tycker också att det borde vara "lite mer" utbildning för att köra tyngre släp än 750kg, finns ett antal som inte borde få köra med tillkopplade släp. Även om jag gjorde det lätt för mig när jag tog körkort för buss (D behörighet) 1986. Då "fick" man både C och BE behörigheten på "köpet".P PappasHammare skrev:
K kristofo skrev:Det låter nog konstigt för att du bara ser till släpets storlek.
Jag tycker också det finns en logik i det. Man ska inte köra en för tung kombination helt enkelt. Att det sedan finns dragbilar som är lämpligare än andra tar inte bort faktumet att du som B-svensson-förare inte ska köra tyngre fordonståg än 3500kg.
Jag kan tänka mig att hålla med. Det som är ologiskt är inte att stora bilar inte får dra tungt, utan att små bilar ibland får dra orimligt tungt. Det är inte helt hundra att köra 1000 kg med en golf, men det kan enligt exemplet ovan vara lagligt.MathiasS skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Det där med att få något på köpet finns ju fortfarande kvar vilket är klart konstigt.R roli skrev:
Man har ju tagit bort automatisk Akort vid B.
CE eller DE borde inte ge automatisk BE.
För vad har en 15meters buss med släp eller 25meters trailerdragar-ekipage likhet med en B-bil med släp mer än allt är fordon.
De kräver rätt olika hantering.