Edit
Läste svaret en gång till, och totaltvikt ska användas för B och B96, dvs max 4250kg.
MEN! släpet får såklart inte väga mer än vad bilens draganordning klarar av, så där måste man kontrollera bruttovikten. Men det har egentligen inte med körkortet att göra, utan vad bilen klarar, där läste jag fel i ditt svar.

Tidigare svar:
Du har isåfall läst fel.
B96 är max 4250 kg Totalvikt, sen om du lastar mindre ån 4250kg spelar ingen roll, dvs samma (konstiga) räknesätt som vanligt B.
I foldern du länkar till framgår det även tydligt.

Det är bara BE du kan kolla bruttovikt på det sättet.

Ang ursprungsfrågan är svaret ja då totalvikten på bil+släp understiger 4250. Men släpet får bara väga 1000kg brutto pga bilens begränsning.

C corre skrev:
Innan jag började gräva ikväll, så var min tolkning att du inte fick göra så med B96 behörighet, då du inte skulle får räkna bruttovikt (tjänstevikt+last) utan skulle räkna på totalvikten (precis som med endast B), men efter att ha letat stöd för den tolkningen så hittade jag denna folder, som ger stöd för att du får använda dig av bruttovikt även med B96 behörighet.
[länk]

Redigerat:
  • Gilla
David-O och 1 till
  • Laddar…
Hur svåra är proven för utökat B körkort? Sedan jag skaffade hybridbil har jag flera ggr. brutit mot lagen och haft typ 5 kg för hög totalvikt.

H hempularen skrev:
Hur svåra är proven för utökat B körkort? Sedan jag skaffade hybridbil har jag flera ggr. brutit mot lagen och haft typ 5 kg för hög totalvikt.
Är du säker på att du ska ha B96 då? Om bilen har hög totalvikt är det troligen BE du ska satsa på, och de där hybriderna väger väl endel.
Vad har du för totalvikt på bil och vad är det för totalvikt på släpet du ska dra?

Exempelvis en pickup eller skåpbil är det mycket bättre att skaffa BE för att kunna utnyttja bilen till fullo.

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
B96 är ju egentligen totalt onödigt. Man måste ändå göra samma uppkörning och det är ju den som är det "svåra" med BE. Teorin verkar mest vara sunt förnuft av det jag läst hitintills.

• Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
Hus tomte
B bakterie skrev:
Tack, alla. Då kan jag fortsätta fundera på att köpa ny bil med lägre släpvagnsvikt än jag har nu, utan att behöva köpa nytt släp eller ta ny behörighet, så länge jag är observant på hur mycket jag lastar släpet. (y)
nja totalvikten räknas inte va du lastar

vad har ditt släp för totalvikt?

min bil 750kg på B-kort
1250kg utökad B96
2500kg BE
Släp 800kg alltså måste man ha B96 med min kombination

ja har BE å ångrar mej inte en sekund

Hus tomte
H hempularen skrev:
e väl bara en uppkörning på utökad:thinking:

skit i utökat, ta BE så kan du typ haka på vilken kärra du vill ;)

• Gilla
Prodigys
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
B96 är ju egentligen totalt onödigt. Man måste ändå göra samma uppkörning och det är ju den som är det "svåra" med BE. Teorin verkar mest vara sunt förnuft av det jag läst hitintills.
Nej. Där har du fel. Uppkörningen för B96 är mycket enklare och kräver i princip ingenting. Du måste bara klara av att backa släpvagnen runt ett gathörn vilket inte är fallet med BE.
Teorin för BE är väl som att ta ett nytt körkort vad jag har förstått så det stämmer väl inte heller.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Har BE och inte ångrat en sekund.
Vet inte vad som ingår i B96, men BE var 2011:
-Teoriprov: hela bilteorin, släpteori, lastsäkring TYA.
-Uppkörning: koppla, förhör lastsäkring, "manöverprov" (köra och backa mellan koner i en fiktiv innergård), bromsprov, vanlig körning, koppla isär.

Största fördelen med BE är att du slipper räkna med totalvikter utan kan använda bruttovikt på släp kontra max släpvagnsvikt bil.

Lastsäkring var väldigt nyttigt (y)

Redigerat:
  • Gilla
jorblad och 1 till
  • Laddar…
B96 är det ingen teori på, bara en genomgång på hur man räknar osv
Sen kör man en runda med släp och backar runt ett hörn så är det klart, det är mer att dom vill se att man kan köra med släp.
Man gjorde bromstest och sen kunde det vara frågor på bromsar eller lastsäkring.

B96 eller BE då, ja det beror på vad du har för bil enl mig.
Min VW caravell nästan dubblade jag släpvagnsvikten på, en kompis med 740 fick 10kg extra och på sin MB 124 fick han dra 1900kg om jag inte min helt fel

• Gilla
jorblad och 3 till
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Största fördelen med BE är att du slipper räkna med totalvikter utan kan använda bruttovikt på släp kontra max släpvagnsvikt bil.
detta stämmer iofs inte riktigt längre. Ett modernt BE har en totalviktsbegränsning på 7000kg. Bilen får väga 3500kg och släpvagnen får väga 3500kg. Dock är det sällan ett problem eftersom 50mm dragkulan har samma begränsning.

B bakterie skrev:
Tack, alla. Då kan jag fortsätta fundera på att köpa ny bil med lägre släpvagnsvikt än jag har nu, utan att behöva köpa nytt släp eller ta ny behörighet, så länge jag är observant på hur mycket jag lastar släpet. (y)
Enda tillfället du får dra en vagn med högre totalvikt än bilens lagliga dragvikt är nör du har BE

A Huddigköraren skrev:
Enda tillfället du får dra en vagn med högre totalvikt än bilens lagliga dragvikt är nör du har BE
Den maximala släpvagnsvikten för en bil får inte överskridas oavsett körkortsbehörighet och avser släpvagnens bruttovikt.

Däremot så får summan av bilens och släpvagnens totalvikter överskrida 3500kg respektive 4250kg (B96) med BE

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
B bakterie skrev:
Kan någon hjälpa mig bringa klarhet i följande. Jag googlar sönder mig, men hittar inte svaret.

Jag har B96-behörighet. Säg att jag har en bil med en totalvikt på 2500kg. Mitt släp har en totalvikt på 1300kg. Bilen har en max släpvagnsvikt på 1000kg. Får jag då dra detta släp om släpets tjänstevikt plus lastens vikt inte överstigen 1000kg? Eller behöver BE för detta?

Jag lyckas inte hitta något som säger att jag inte får det, men är osäker. Tvärsäkra svar får gärna ges i kombination med länkar där det står svart på vitt (om någon sådan länk finns).
BE krävs för det

nino nino skrev:
B96 eller BE då, ja det beror på vad du har för bil enl mig.
jag tycker faktiskt det beror på vad har för tillgång på släp. Även om man inte kan lasta fler kg givet bilen man har, kan det ge en fördel i att man dra vilken släpvagn som helst bakom bilen, tex för att en större vagn är stadigare eller att det råkar vara en sådan man har tillgång till.

• Gilla
jorblad och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.