Denna lågtippande variant kanske är en bra kompromiss. Tittar man på entrepenadsläpen med full hydraulisk och elektrisk tipp så tar det så mycket lastvikt att hela poängen går förlorad.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
F fsn skrev:
ja,absolut. På mitt boggi biltransportsläp hade jag hydr tipp och elwinch. Men det är en annan sak, där går det att använda. Det gör det inte på samma sätt på en obromsad där tippen bara fladdrar.
Intressant. Vad är det som fladdrar? Jag har ett obromsat släp med tip och jag har inte märkt av något fladder?!
Vad har jag missat?

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Håller med om att det finns stora fördelar med tipp. Har skruvtipp på vår 4P-släp med alukåpa och den funkar klockrent utan "flader" som tidigare nämndes.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Är det nån som vet om det finns några ”standardsläp” där själva ramen och drakkroken är högre upp? Tänkte inte på när jag bytade bil till en gammal Land Rover att dragkroken sitter löjligt högt upp även i sitt lägsta läge så ett standardsläp lutar så mycket att det tar i marken där bak. Det finns adapterplattor att sätta på bilen som sänker kroken ännu mer men det kommer nog se rätt tokigt ut och sabbar markfrigången. Finns det högre släp eller nån annan lösning? Tycker alla såna där moderna gigantiska ”trucks” borde ha samma bekymmer, eller sitter verkligen dragkroken lika lågt på dom som på en liten personbil?

• Gilla
Gustav E
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Det var väldigt smidigt med tipp när jag vinschade/drog upp en ca 320 kg ekstock på mitt EU-släp. Kopplade släpet till bilen och körde med handvinsch kopplad till dragkroken. Utan tipp hade jag behövt krångla betydligt mer. Hade såklart gått men där var tipp inte dumt att ha.

[bild]
Du funderade inte på att dela upp stocken i mindre bitar?

S segv skrev:
Är det nån som vet om det finns några ”standardsläp” där själva ramen och drakkroken är högre upp? Tänkte inte på när jag bytade bil till en gammal Land Rover att dragkroken sitter löjligt högt upp även i sitt lägsta läge så ett standardsläp lutar så mycket att det tar i marken där bak. Det finns adapterplattor att sätta på bilen som sänker kroken ännu mer men det kommer nog se rätt tokigt ut och sabbar markfrigången. Finns det högre släp eller nån annan lösning? Tycker alla såna där moderna gigantiska ”trucks” borde ha samma bekymmer, eller sitter verkligen dragkroken lika lågt på dom som på en liten personbil?
en variant, handskmodellen av denna variant får du googla dig till, för gissar att du inte vill ha krok även på släpet

https://anlaggningsvarlden.se/slapkarra-med-stallbart-vgb-drag/

Edit: Jag anlitar alltid www.slapvagnshuset.se De bygger även släp, så de lär ha lösning på ditt problem

Redigerat:
nikasp
Raskus Raskus skrev:
Du funderade inte på att dela upp stocken i mindre bitar?
Nä, den och en till stock som jag drog upp ska sågas till snickerivirke så ville inte begränsa framtida projekt genom att bara få korta bitar. De är på sågen nu och ska sågas till 2" plank.

S segv skrev:
Du kan dels sätta på lite högre däck om lasthöjden bak inte spelar så stor roll, sen kan du på vissa släp montera fästplattan för handsken ovanför rambenen istället för under. Eller montera en förhöjning, om du gör det strax efter en besiktning och sen låter den "åldras" under 2år kanske den går igenom utan anmärkning sen.

S segv skrev:

Jag kan justera hela dragbalken på mitt humbaur-släp (3500.41), så man matchar släpet mot dragbilen. Perfekt då även jag har en högt monterad dragkrok på pickupen.

• Gilla
segv
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Vad är det som fladdrar? Jag har ett obromsat släp med tip och jag har inte märkt av något fladder?!
Vad har jag missat?
du har väl missat att det inte finns dämpare eller skruv på tippen och att det tippar eller tippar upp på tyngdpunkt. Ja, jag håller med om att fladder inte var så värst bra beskrivet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
F fsn skrev:
ja,absolut. På mitt boggi biltransportsläp hade jag hydr tipp och elwinch. Men det är en annan sak, där går det att använda. Det gör det inte på samma sätt på en obromsad där tippen bara fladdrar.
Jag kan hålla med om att tipp är ännu bättre på tyngre släp, men jag har även ett gammalt Brännan obromsat med en sån där ”vipp-funktion” uppe i norrland som gårdssläp som jag har god nytta av. Det är ju bara att koppla den på bilen först så den står still för att köra upp en fyrhjuling eller dra upp en vagn. Även där har jag baxat upp grejer som jag helt enkel inte hade fått med mig annars. Man får vara lite klurigare bara.

/M

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Här var det skönt med tipp på stort släp, bara dra iväg pallarna med pallyftarn

Släpvagn lastad med vedpallar på snöig mark nattetid, redo för transport med pallyftare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Marcus-AA
  • Laddar…
richardtenggren
Har du ingen lastmaskin? :o

richardtenggren richardtenggren skrev:
Har du ingen lastmaskin? :surprised:
Nej tyvärr inte:cry:

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Vi har ett fogelsta fs1465 (heter det där vanliga väl?) med nätgrindar. Jag vill slå ett slag för kapell som jag är glad att vi skaffade. Nu under en lågintensiv renovering är det gott att ena dagen fylla släpet med skivmaterial osv och med gott samvete låta det ligga en tid innan man fått burit in det. När man sen lägger i det som skall slängas kan man också fylla upp med återvinning, second hand-pryttlar osv som skall fraktas bort samtidigt utan att det blir blött och jävligt. Kapellen är dyra men det känns värt det.
Nersidan jag har märkt är att med kapellet på så kryper jag ofta in i släpet och är det lätt lastat/olastat så kan det tippa av sig själv. Jag Funderar på att montera stödben men har ej kommit till skott ännu.

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.