305 040 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Tackar för det tipset!jac skrev:
Min skiva består för tillfället av inte mindre än 4 eller 5 st plywood skivor som jag lappat ihop lite förjävligt
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Behövde en smidig släpkärra för ganska precis två är sen och köpte en neptun 3m obromsad vagn. var medveten om att det inte var ngn kvalitet man köpte. Normalt gör jag aldrig avsteg från mitt resonemang att köpa billigt är att köpa dyrt men men.
har till dags dato krångel med kulhandske, lastöglorna är sönderrostade, stödhjulet är fullkomligt slut samt så har jag glapp i släpvagnskontakten.
Allt detta är ju såklart enkla saker att åtgärda men kommer kosta runt 2000kr eller därikring när man köper kvalite. Så frågan är om man inte skulle lagt till någon tusing och följt i brorsan och farsans fotspår och köpt 4p eller 3s.
Och jag tar normalt mycket bra hand om mina grejer.
har till dags dato krångel med kulhandske, lastöglorna är sönderrostade, stödhjulet är fullkomligt slut samt så har jag glapp i släpvagnskontakten.
Allt detta är ju såklart enkla saker att åtgärda men kommer kosta runt 2000kr eller därikring när man köper kvalite. Så frågan är om man inte skulle lagt till någon tusing och följt i brorsan och farsans fotspår och köpt 4p eller 3s.
Och jag tar normalt mycket bra hand om mina grejer.
Tänkte skaffa mig ett lås till släpet som är godkänt av försäkringsbolagen men är inte riktigt säker på vilken modell det ska vara. Misstänker att jag ska ha den https://www.laskompaniet.se/product/slapvagnslas-combilock-bla-66mm då det står att den passar till winterhoff ww200 gjuten handske och jag tror att det är det som sitter på mitt släp. Fotade typskylten på handsken och tolkar det som att ww200-B3 innebär modellen och min handske är gjuten så det styrker mitt antagande men vill gärna vara säker.
Enligt denna snubbe så ska det dessutom vara lite sådär med passformen med det låset och samma handske. https://www.fiskesnack.com/forum/fi.../203019-combilock-till-brenderupp-passar-inte
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Enligt denna snubbe så ska det dessutom vara lite sådär med passformen med det låset och samma handske. https://www.fiskesnack.com/forum/fi.../203019-combilock-till-brenderupp-passar-inte
Redigerat:
Är det nån här som har tips hur man bäst packar tegelstenar på en släpkärra för transport? Funderade om man skulle använda typ presenning och packa teglet ovanpå presenning och sen och linda in det som en present typ
Jag körde plattor men tegelsten borde vara samma princip. https://www.byggahus.se/forum/threads/skraeckexempel-pa-lastsurrning.323840/page-46#post-3693308DennisCA skrev:
Kom ihåg vi har en massa tomathäckar till övers... Hade sambon att kolla och dom passar bra i släpet. Vänder man dom upp och ner kan man sätta teglet under och spänna fast häckarna, så är det förhindrat från att röra sig i alla riktningar.
Kan lägga en träbit vid bakändan så dom inte kan röra sig i den riktningen.

Främst handlar det om att stenarna inte får/kan åka framåt, bakåt eller åt sidorna. Uppåt finns egentligen inte någon regel/lag (iaf i Sverige) som säger att man ska begränsa - sen är det alltid en risk att löst liggande last kan "hoppa till" och inte längre ligga så att de begränsas från att åka fram, bak, åt sidan.DennisCA skrev:
När man köper tegelsten så är den oftast packad på liten pall och sedan band runt sten och pall så om du kan packa sten på pall i pallkrage och sedan lägga en pall ovanpå och spänna fast det så borde det duga. Antingen kan hela paketet surras eller förstängas efter det.
En annan möjlighet är ju att packa på pall och sedan dra plastfilm runt och sen spänna ner/förstänga.
Presenning är inte godkänt som surrningsmaterial på den här sidan Bottenviken
Glöm inte hålla koll på viktenDennisCA skrev:
Kom ihåg vi har en massa tomathäckar till övers... Hade sambon att kolla och dom passar bra i släpet. Vänder man dom upp och ner kan man sätta teglet under och spänna fast häckarna, så är det förhindrat från att röra sig i alla riktningar.
[bild]