304 940 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
För den som håller till i SV Skåne så kanske detta är ett bra pris:
Slitskyddsplywood 12x1250x2500 för 851 kr per skiva
https://www.sliparebackensfinsnickeri.se/snickerivirke.html
Jag har aldrig tittat på denna men brukar köpa mitt snickerivirke av dem.
Slitskyddsplywood 12x1250x2500 för 851 kr per skiva
https://www.sliparebackensfinsnickeri.se/snickerivirke.html
Jag har aldrig tittat på denna men brukar köpa mitt snickerivirke av dem.
Någon som vet vart man kan köpa durkalu runt Uppsala?
Skulle behöva både till släpvagnen och trädgårdsvagnen!
Skulle behöva både till släpvagnen och trädgårdsvagnen!
https://www.ua-handelsstal.se/ borde ha, men webbsidan är inte speciellt enkel att navigera.T Teleportgubben skrev:
750kg Åtm 7512 (vanligt 80-tals släp). Jag har inge känsla för hur mycket sidotryck axel/dämpningen klarar om jag vänder det sidledes med hjulet kvar på plats. Om jag vänder det över baklämmen så blir det stort moment men påverkar inte axeln.Cheesen skrev:
Vände runt en lågbyggd 1300 kärra för många år sedan, då skyddades skärmen och lysena på den. Hjul och axel tar nog mer kraft sidledes i en vanlig kurva med last än när man vänder det tomt 
Är ditt släp högbyggt så hade jag nöjt mig med att lägga det på sidan.
Är ditt släp högbyggt så hade jag nöjt mig med att lägga det på sidan.
Såg nu på mitt släp att det är ett gammalt 1250 kärra!
Men när jag köpte det är det nertypad till 900/950 kärra!
Satt och räknade nu (efter flera års förbrukning) att jag får då bara lasta 600kg, räknar jag om jag typar upp den till 1250kg så får jag dra 900kg!
Min undran är att för mig känns det som att bara få dra 600kg är inte så mycket kontra mot 900kg!
Om jag nu vill regga upp till 1250kg, har jag bara fördelar då eller ska jag låta kärran vara som den är nu?
Lägger upp en bild ifrån transportstyrelsen om vagnen, har en ny axel på som är godkänd för 1300-1400 så den och kulan ska inte vara några problem att typa om!
Men har jag någon fördel att typa om den?
Men när jag köpte det är det nertypad till 900/950 kärra!
Satt och räknade nu (efter flera års förbrukning) att jag får då bara lasta 600kg, räknar jag om jag typar upp den till 1250kg så får jag dra 900kg!
Min undran är att för mig känns det som att bara få dra 600kg är inte så mycket kontra mot 900kg!
Om jag nu vill regga upp till 1250kg, har jag bara fördelar då eller ska jag låta kärran vara som den är nu?
Lägger upp en bild ifrån transportstyrelsen om vagnen, har en ny axel på som är godkänd för 1300-1400 så den och kulan ska inte vara några problem att typa om!
Men har jag någon fördel att typa om den?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den mest uppenbara är att du behöver BE för att dra med många modernare bilar pga högre totalvikt.
I mitt fall får svågerns V70 dra med B, men jag behöver BE till min XC70. Så kolla igenom det först, vilka bilar du har och hur det påverkar.
Jag tror du endast behöver C-klassade däck för 650kg för att kvalificera för upprepningen, eventuellt intyg från tillverkaren.
Annars är jag bara nöjd med ett D1250, tidigare macksläp så lite kraftigare överallt, men robust och hållbart.
I mitt fall får svågerns V70 dra med B, men jag behöver BE till min XC70. Så kolla igenom det först, vilka bilar du har och hur det påverkar.
Jag tror du endast behöver C-klassade däck för 650kg för att kvalificera för upprepningen, eventuellt intyg från tillverkaren.
Annars är jag bara nöjd med ett D1250, tidigare macksläp så lite kraftigare överallt, men robust och hållbart.