304 951 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Jag tycker att jag har faktisk erfarenhet, har kört rejält många rislass och skräp med båda varianterna och tycker inte det märks större skillnad på 60 eller 80, förutom att det är riktigt störande att aldrig kunna göra något framifrån eller sidan. Brukar oavsett höjd klättra upp med stege från sidan och trampa runt, just ris går ju att komprimera hur mycket som helst.B Batte_ skrev:Bra synpunkter! Får kolla in Variant med.
Också funderat lite över det med en lägre höjd på gallren (180cm lång) men kommit fram till att jag nog vill ha så mkt lasthöjd som möjligt för tex att köra ris. Och istället plocka av dem när inte behovet finnes, går ju snabbt.
Ser att SM släpet har 60cm höjd på sina galler. Kanske den gyllene medelvägen![]()
Men, känner du att du inte behöver snåla så är ju en stadig vagn aldrig fel. Visste inte att jag skulle vilja ta ner vår ek hemma så har nu två rejäla stockar att flytta. En på över 300 kg och en under 200 plus lite till. Sugen på att köra allt i en vända då vi har 17 mil till torp och såg 
Uttrycket "man får vad man betalar för" brukar ju stämma rätt bra..nikasp skrev:
Så lutar nog mer åt de dyrare vagnarna. Planen att göra en uppställningsplats för kärran med grusat underlag och ett skärmtak vidbyggt ett uteförråd så det står lite skyddat från väder och vind. Praktiskt när man fyller upp flaket efterhand med skräp som ska till åvc så inte allt är pissblött.
Anders 1920-tal
Medlem
· Karlskrona
· 219 inlägg
Anders 1920-tal
Medlem
- Karlskrona
- 219 inlägg
Jag har ett brenderup l750u med 80 cm grindar som jag haft i två år nu. Jättebra släp som jag kan rekommendera. Skulle gärna ha haft Alu-durk på flaket men det kan man ju eftermontera . Jag gav 16 inkl moms - om du bor i sydöstra Sverige kan jag rekommendera mft - bra service och bra priser.
När man snackar 750 släp tänker jag lite annorlunda än er.
Jag skulle gå på det lättaste jag kan hitta - dvs mest marginal till överlast - mest marginal till böter. Det krävs tex inte så många reglar och/eller cementsäckar för att komma upp i 500 kg last..
För det mesta så kör man lätt skit.
Dom få gånger du maxar får du väl köra lite lugnare. Du har bara nytta av superkralliga släp om du ska ligga på(och över) marginalen.
Sen så skulle jag utan tvekan ta 60 grindar (jag har 80 och ångrar det....)
Jag skulle gå på det lättaste jag kan hitta - dvs mest marginal till överlast - mest marginal till böter. Det krävs tex inte så många reglar och/eller cementsäckar för att komma upp i 500 kg last..
Dom få gånger du maxar får du väl köra lite lugnare. Du har bara nytta av superkralliga släp om du ska ligga på(och över) marginalen.
Är tipp nåt nu verkligen behöver? Jag har just nu en TK med tipp och jag kan inte direkt påstå att jag haft användning av det mer än en gång då jag lasta en motorcykel. Skulle mycket hellre tagit besväret med en lite längre ramp och ett stabilare, fast flak som på SM.B Batte_ skrev:Bra synpunkt! Dessa kärror ser vettiga ut.
Efter en snabb koll är 17500kr det bästa priset jag hittade på blocket.
Dock verkar deras obromsade släp sakna tipp! Vilket övriga i min lista har.
När man lusläser specarna så har Fogelsta L750U samt Reko kärran högre tjänstevikt. 190kg medans övriga 160-165-175kg
Nördvarning numen antar att de kilona gör gott i ramverket...
Det är ju inte så heller att det inte blir en kant i tippat läge, det är fortfarande 20 cm man behöver ta sig över. Vidare så är det inga dämpare eller nån vev för tippen, det är bara ledat så vid lastning så måste man hela tiden ha bakvikt annars viker det upp sig. Vid lossning måste det vara neutralt eller framvikt annars får man inte loss låsen till tippen. Klart begränsad nytta med detta tycker jag.
Gallergrindar har jag haft både 60 och 80cm. Har valt 60cm på det jag har nu. Smidigare att hantera, lättare att hänga av. Tycker absolut att dom är höga nog att köra ris i ändå.
nån som har tips på obromsat med en invändig flakbredd på minst 140cm? För det är det jag har haft mest behov av, ett bredare flak.
Ja du har nog rätt angående tipp. Det är ytterst sällan det kommer till användning.F fsn skrev:Är tipp nåt nu verkligen behöver? Jag har just nu en TK med tipp och jag kan inte direkt påstå att jag haft användning av det mer än en gång då jag lasta en motorcykel. Skulle mycket hellre tagit besväret med en lite längre ramp och ett stabilare, fast flak som på SM.
Det är ju inte så heller att det inte blir en kant i tippat läge, det är fortfarande 20 cm man behöver ta sig över. Vidare så är det inga dämpare eller nån vev för tippen, det är bara ledat så vid lastning så måste man hela tiden ha bakvikt annars viker det upp sig. Vid lossning måste det vara neutralt eller framvikt annars får man inte loss låsen till tippen. Klart begränsad nytta med detta tycker jag.
Gallergrindar har jag haft både 60 och 80cm. Har valt 60cm på det jag har nu. Smidigare att hantera, lättare att hänga av. Tycker absolut att dom är höga nog att köra ris i ändå.
nån som har tips på obromsat med en invändig flakbredd på minst 140cm? För det är det jag har haft mest behov av, ett bredare flak.
Vid transport av tex fyrhjuling kan det vara smidigt med tipp för lastning och lossning har jag erfarenhet av. Men äger två fina aluramper som funkar lika bra.
Som du skriver så blir ju kärran stabilare utan tipp.
SM släpet känns mer och mer som en stark kandidat! De är dessutom enda som verkar ha 60cm galler som std. Alla andra fabrikat ser ut att ha 40 eller 80cm höga..
Variant 715 F1 som jag köpte har 255x145 cm flak mot 138 för Fogelsta. Riktigt smidigt att köra byggskivor med. Har också tipp men aldrig använt, kommer dock till användning nu när jag ska vinscha upp två tunga trästockar. Där jag köpte fick man ge 500 extra för 60 cm galler och 1000 för 80 cm. Mycket nöjd med 60 cm, sidorna är 27 cm om jag minns rätt.F fsn skrev:Är tipp nåt nu verkligen behöver? Jag har just nu en TK med tipp och jag kan inte direkt påstå att jag haft användning av det mer än en gång då jag lasta en motorcykel. Skulle mycket hellre tagit besväret med en lite längre ramp och ett stabilare, fast flak som på SM.
https://variantslap.se/715-f1-med-tipp/
Jag vete tusan. Vi river och renoverar mycket i torpet 17 mil bort så det blir ofta rejäla lass och är ofta girig för att slippa alltför många vändor till tippen 20 km bort. Minns snackisen på kvarteret hemma när någon lånat och knäckt en grannes släp.A andersda skrev:När man snackar 750 släp tänker jag lite annorlunda än er.
mycket bra. Ett sånt med kåpa hade varit glass & ballonger. Tror att jag lastat 140cm bred last på ett 125cm släp 20-25 gånger i år.nikasp skrev:
Variant 715 F1 som jag köpte har 255x145 cm flak mot 138 för Fogelsta. Riktigt smidigt att köra byggskivor med. Har också tipp men aldrig använt, kommer dock till användning nu när jag ska vinscha upp två tunga trästockar. Där jag köpte fick man ge 500 extra för 60 cm galler och 1000 för 80 cm. Mycket nöjd med 60 cm, sidorna är 27 cm om jag minns rätt.
[länk]
Knäcker man ett släp så har man kört med duktigt överlass eller så har släpet inte varit trafikdugligt.nikasp skrev:
Håller man sig inom lagens gränser så hade jag också satsat på det lättaste i fallet med obromsat.
Såklart var det överlastat och 500 kg är inte alls särskilt mycket. Jag har säkert kört med överlast många ggr. Därför tycker jag att man ska köpa kraftigast möjliga för pengen. Håller man på och bygger och kört bort rivningsavfall och hämtar byggvaror så blir det inte så lätta lass. Förväntar man sig att mest köra trädgårdsavfall så är det en annan femma, obs min åsikt.P Prodigys skrev:
Håller med om SM-släpet. Jag har ett som är uppåt 15 år gammalt och därför börjar behöva lite service. Bytte all belysning i somras, då köpte jag ett färdigt paket med allt som behövdes från SM. Nu behövde jag byta bromsvajrar, även där kunde jag lätt hitta reservdelar från SM (även om jag beställde billigare från annan leverantör). Så om du är ute efter ett släp som håller 20-25 år kan jag rekommendera SM-släpet.
Mitt släp har tipp. Jag har nog tippat det 4-5 gånger totalt, rätt meningslös funktion för att vara ärlig. Om du skulle behöva tippa ett fast släp är det ju faktiskt fullt möjligt att koppla loss det från bilen och låta det tippa bakåt av sig självt. Det blir kanske lite brantare vinkel när man gör så, men å andra sidan borde ett fast släp vara både lättare och stadigare.
Mitt släp har tipp. Jag har nog tippat det 4-5 gånger totalt, rätt meningslös funktion för att vara ärlig. Om du skulle behöva tippa ett fast släp är det ju faktiskt fullt möjligt att koppla loss det från bilen och låta det tippa bakåt av sig självt. Det blir kanske lite brantare vinkel när man gör så, men å andra sidan borde ett fast släp vara både lättare och stadigare.
Tror också att tipp ev. kan göra konstruktionen lite vekare men jag skulle inte vilja lasta tunga saker som en åkgräsklippare eller en ekstock på 320 kg utan att släpet sitter fast på kroken. Allt går väl men låter lite vanskligt att lasta på det sättet, stödhjulen som sitter på de här EU-släpen är ju inte särskilt grova grejer.P PatrikJo skrev:Håller med om SM-släpet. Jag har ett som är uppåt 15 år gammalt och därför börjar behöva lite service. Bytte all belysning i somras, då köpte jag ett färdigt paket med allt som behövdes från SM. Nu behövde jag byta bromsvajrar, även där kunde jag lätt hitta reservdelar från SM (även om jag beställde billigare från annan leverantör). Så om du är ute efter ett släp som håller 20-25 år kan jag rekommendera SM-släpet.
kan ju tillägga att släpen går på uthyrning så det är många timmar på dom. Det största problemet med TK är de otroligt klena kablarna och är helt svarta i kopparn bara efter ett år. Det är troligtvis Kinesisk skitkabel men mycket låg kvalitet på kopparn. Även haft tveksamma svetsar på nåt släp som gått rakt av men det var på en TK båtkärra. Däremot galven har varit bra på TK. Men SM är så mycket mer kvalitet rakt igenom.B Batte_ skrev:Ja du har nog rätt angående tipp. Det är ytterst sällan det kommer till användning.
Vid transport av tex fyrhjuling kan det vara smidigt med tipp för lastning och lossning har jag erfarenhet av. Men äger två fina aluramper som funkar lika bra.
Som du skriver så blir ju kärran stabilare utan tipp.
SM släpet känns mer och mer som en stark kandidat! De är dessutom enda som verkar ha 60cm galler som std. Alla andra fabrikat ser ut att ha 40 eller 80cm höga..