304 946 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Renoverare
· Borlange
· 129 inlägg
Är det reflex i nya positionslyktorna?
Går i tankarna att köpa ett gallersläp till villan då jag sålt min skåpbil som tidigare svarade för många transporter.
Har siktat in mig på en 750kg obromsad EU kärra då släpet kommer stå långa perioder och det kommer mest bli kortare turer till åvc, bygghandeln osv. (typiske villaägaren mao
)
De gånger det behövs tyngre artilleri kan jag låna 1300kg bromsade släp på jobbet
Kollat runt lite och förstått att man inte ska köpa de billigaste nitade kärrorna. Så räknar med att behöva lägga 15-20k på en kvalitetsvagn. Minsta mått 120x240cm för byggskivor samt 80cm gallergrindar behöver jag ha då det kommer bli mkt ristransporter.
Fogelsta FS1425 verkar ju va en kvalitetsvagn som ofta är på kampanj, lägsta jag sett fabriksny är 13600inkl moms. exkl stödhjul
Fogelsta L750U marknadsförs som en proffsvagn. 19500kr inkl stödhjul. Kraftigare axel och chassie än ovanstående?
Reko Trailer FF4115 proffsvagn. Tycker märket andas kvalitet. Lägsta pris jag hittat är 20250kr inkl stödhjul. Skärmar i plåt
Är det värt de extra slantarna för en "proffsvagn" som verkar ha lite kraftigare konstruktion? Nåt annat märke jag borde kika på? Tiki Trailer?
Tack på förhand
Har siktat in mig på en 750kg obromsad EU kärra då släpet kommer stå långa perioder och det kommer mest bli kortare turer till åvc, bygghandeln osv. (typiske villaägaren mao
De gånger det behövs tyngre artilleri kan jag låna 1300kg bromsade släp på jobbet
Kollat runt lite och förstått att man inte ska köpa de billigaste nitade kärrorna. Så räknar med att behöva lägga 15-20k på en kvalitetsvagn. Minsta mått 120x240cm för byggskivor samt 80cm gallergrindar behöver jag ha då det kommer bli mkt ristransporter.
Fogelsta FS1425 verkar ju va en kvalitetsvagn som ofta är på kampanj, lägsta jag sett fabriksny är 13600inkl moms. exkl stödhjul
Fogelsta L750U marknadsförs som en proffsvagn. 19500kr inkl stödhjul. Kraftigare axel och chassie än ovanstående?
Reko Trailer FF4115 proffsvagn. Tycker märket andas kvalitet. Lägsta pris jag hittat är 20250kr inkl stödhjul. Skärmar i plåt
Är det värt de extra slantarna för en "proffsvagn" som verkar ha lite kraftigare konstruktion? Nåt annat märke jag borde kika på? Tiki Trailer?
Tack på förhand
Vi har en brenderup fsu kärra med galler på, en klockren kärra som aldrig krånglat!
Enda nackdelen är att stödbensfästet är lite klent och gärna vill svikta lite.. kör ofta fyrhjuling på kärran och då går det knappt att ställa av den med fyrhjulingen på utan att stödhjulet börjar "gunga".
Men då är ju hjulingen ganska tung också.. (Yamaha Grizzly)
Enda nackdelen är att stödbensfästet är lite klent och gärna vill svikta lite.. kör ofta fyrhjuling på kärran och då går det knappt att ställa av den med fyrhjulingen på utan att stödhjulet börjar "gunga".
Men då är ju hjulingen ganska tung också.. (Yamaha Grizzly)
Kolla på SM-släpet. Inte billigast men håller bra. Vi har eller har haft ca 10 EU-släp i familjen. Antingen TKtrailer eller SM-Släpet, det råder ingen tvekan om att SM är kvalitetsmässigt överlägsna i den jämförelsen, speciellt när det kommer till kvalitet på el och kabelkvalitet.B Batte_ skrev:Går i tankarna att köpa ett gallersläp till villan då jag sålt min skåpbil som tidigare svarade för många transporter.
Har siktat in mig på en 750kg obromsad EU kärra då släpet kommer stå långa perioder och det kommer mest bli kortare turer till åvc, bygghandeln osv. (typiske villaägaren mao)
Tack på förhand
Går du på billigaste FS1425 så skulle jag kört på den jag köpte (Variant) som är kraftigare konstruktion. Tycker själv att 60 cm grindar är mycket trevligare än 80 cm. Har kört en den Brenderup med 80 cm höga samt Variant och Reko med lägre grindar. Mycket trevligare att kunna nå saker inne i släpet framifrån och från sidorna utan att ALLTID. behöva kliva in på flaket. Är 179 cm lång så kanske ingen issue om man är 10-20 cm längre.
Bra synpunkt! Dessa kärror ser vettiga ut.F fsn skrev:
Efter en snabb koll är 17500kr det bästa priset jag hittade på blocket.
Dock verkar deras obromsade släp sakna tipp! Vilket övriga i min lista har.
När man lusläser specarna så har Fogelsta L750U samt Reko kärran högre tjänstevikt. 190kg medans övriga 160-165-175kg
Nördvarning nu
Bra synpunkter! Får kolla in Variant med.nikasp skrev:
Går du på billigaste FS1425 så skulle jag kört på den jag köpte (Variant) som är kraftigare konstruktion. Tycker själv att 60 cm grindar är mycket trevligare än 80 cm. Har kört en den Brenderup med 80 cm höga samt Variant och Reko med lägre grindar. Mycket trevligare att kunna nå saker inne i släpet framifrån och från sidorna utan att ALLTID. behöva kliva in på flaket. Är 179 cm lång så kanske ingen issue om man är 10-20 cm längre.
Också funderat lite över det med en lägre höjd på gallren (180cm lång) men kommit fram till att jag nog vill ha så mkt lasthöjd som möjligt för tex att köra ris. Och istället plocka av dem när inte behovet finnes, går ju snabbt.
Ser att SM släpet har 60cm höjd på sina galler. Kanske den gyllene medelvägen
Kolla på Variant 715 så är du uppe i 215 kg. Han som krängde på mig Variant hade sålt Fogelsta innan och tryckte på 25 kg extra. De längsgående balkarna under ser betydligt kraftigare ut jmf med den.B Batte_ skrev:Bra synpunkt! Dessa kärror ser vettiga ut.
Efter en snabb koll är 17500kr det bästa priset jag hittade på blocket.
Dock verkar deras obromsade släp sakna tipp! Vilket övriga i min lista har.
När man lusläser specarna så har Fogelsta L750U samt Reko kärran högre tjänstevikt. 190kg medans övriga 160-165-175kg
Nördvarning numen antar att de kilona gör gott i ramverket...
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715f1t/