richardtenggren
Jag staplade mina tegelstenar jämt fördelat över hela vagnen, med tight passning, sen så ett lastnät över :)

Jag vet inte hur många tegelstenar vi kommer få. Vi ska åka och plocka gratisstenar från en som ger bort. Så häckarna är bra för man kan fylla en del av släpet och resten av häckarna håller allt på plats.

En hög med lösa, använda tegelstenar i olika storlekar och färger, några med murbruk, på en grusig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

richardtenggren
Jag plockade ner ca 140 m2 tegel, synd att ingen var sugen på att hämta på plats ;)

Så man skulle kunna säga att mitt tillvägagångssätt är väl beprövat :)

Bra till allt möjligt, jag ska ha till ässjabygge. Sambon vill mura odlingslådor.

Uppdaterade varselljusen till LED i afton

• Släpvagn parkerad på uppfart med nya LED-varselljus monterade.
    Skapa konto
  • Släpvagn med uppgraderade LED-varselljus parkerad på uppfart.
    Skapa konto
Är det reflex i nya positionslyktorna?

• Gilla
Jonas_81 och 1 till
  • Laddar…
Raskus Raskus skrev:
Uppdaterade varselljusen till LED i afton
Nån speciell anledning, eller bara för att(vilket är helt i sin ordning)?

V Ville_Vessla skrev:
Nån speciell anledning, eller bara för att(vilket är helt i sin ordning)?
Ett av dem var glaset sprucket på

Går i tankarna att köpa ett gallersläp till villan då jag sålt min skåpbil som tidigare svarade för många transporter.
Har siktat in mig på en 750kg obromsad EU kärra då släpet kommer stå långa perioder och det kommer mest bli kortare turer till åvc, bygghandeln osv. (typiske villaägaren mao ;))
De gånger det behövs tyngre artilleri kan jag låna 1300kg bromsade släp på jobbet

Kollat runt lite och förstått att man inte ska köpa de billigaste nitade kärrorna. Så räknar med att behöva lägga 15-20k på en kvalitetsvagn. Minsta mått 120x240cm för byggskivor samt 80cm gallergrindar behöver jag ha då det kommer bli mkt ristransporter.

Fogelsta FS1425 verkar ju va en kvalitetsvagn som ofta är på kampanj, lägsta jag sett fabriksny är 13600inkl moms. exkl stödhjul

Fogelsta L750U marknadsförs som en proffsvagn. 19500kr inkl stödhjul. Kraftigare axel och chassie än ovanstående?

Reko Trailer FF4115 proffsvagn. Tycker märket andas kvalitet. Lägsta pris jag hittat är 20250kr inkl stödhjul. Skärmar i plåt

Är det värt de extra slantarna för en "proffsvagn" som verkar ha lite kraftigare konstruktion? Nåt annat märke jag borde kika på? Tiki Trailer?

Tack på förhand

Vi har en brenderup fsu kärra med galler på, en klockren kärra som aldrig krånglat!

Enda nackdelen är att stödbensfästet är lite klent och gärna vill svikta lite.. kör ofta fyrhjuling på kärran och då går det knappt att ställa av den med fyrhjulingen på utan att stödhjulet börjar "gunga".

Men då är ju hjulingen ganska tung också.. (Yamaha Grizzly)

• Gilla
hugo96 och 1 till
  • Laddar…
F
B Batte_ skrev:
Går i tankarna att köpa ett gallersläp till villan då jag sålt min skåpbil som tidigare svarade för många transporter.
Har siktat in mig på en 750kg obromsad EU kärra då släpet kommer stå långa perioder och det kommer mest bli kortare turer till åvc, bygghandeln osv. (typiske villaägaren mao ;))
De gånger det behövs tyngre artilleri kan jag låna 1300kg bromsade släp på jobbet

Kollat runt lite och förstått att man inte ska köpa de billigaste nitade kärrorna. Så räknar med att behöva lägga 15-20k på en kvalitetsvagn. Minsta mått 120x240cm för byggskivor samt 80cm gallergrindar behöver jag ha då det kommer bli mkt ristransporter.

Fogelsta FS1425 verkar ju va en kvalitetsvagn som ofta är på kampanj, lägsta jag sett fabriksny är 13600inkl moms. exkl stödhjul

Fogelsta L750U marknadsförs som en proffsvagn. 19500kr inkl stödhjul. Kraftigare axel och chassie än ovanstående?

Reko Trailer FF4115 proffsvagn. Tycker märket andas kvalitet. Lägsta pris jag hittat är 20250kr inkl stödhjul. Skärmar i plåt

Är det värt de extra slantarna för en "proffsvagn" som verkar ha lite kraftigare konstruktion? Nåt annat märke jag borde kika på? Tiki Trailer?

Tack på förhand
Kolla på SM-släpet. Inte billigast men håller bra. Vi har eller har haft ca 10 EU-släp i familjen. Antingen TKtrailer eller SM-Släpet, det råder ingen tvekan om att SM är kvalitetsmässigt överlägsna i den jämförelsen, speciellt när det kommer till kvalitet på el och kabelkvalitet.

nikasp
Går du på billigaste FS1425 så skulle jag kört på den jag köpte (Variant) som är kraftigare konstruktion. Tycker själv att 60 cm grindar är mycket trevligare än 80 cm. Har kört en den Brenderup med 80 cm höga samt Variant och Reko med lägre grindar. Mycket trevligare att kunna nå saker inne i släpet framifrån och från sidorna utan att ALLTID. behöva kliva in på flaket. Är 179 cm lång så kanske ingen issue om man är 10-20 cm längre.

• Gilla
Frågan
  • Laddar…
F fsn skrev:
Kolla på SM-släpet. Inte billigast men håller bra. Vi har eller har haft ca 10 EU-släp i familjen. Antingen TKtrailer eller SM-Släpet, det råder ingen tvekan om att SM är kvalitetsmässigt överlägsna i den jämförelsen, speciellt när det kommer till kvalitet på el och kabelkvalitet.
Bra synpunkt! Dessa kärror ser vettiga ut.
Efter en snabb koll är 17500kr det bästa priset jag hittade på blocket.
Dock verkar deras obromsade släp sakna tipp! Vilket övriga i min lista har.

När man lusläser specarna så har Fogelsta L750U samt Reko kärran högre tjänstevikt. 190kg medans övriga 160-165-175kg
Nördvarning nu :geek: men antar att de kilona gör gott i ramverket...

nikasp nikasp skrev:
Går du på billigaste FS1425 så skulle jag kört på den jag köpte (Variant) som är kraftigare konstruktion. Tycker själv att 60 cm grindar är mycket trevligare än 80 cm. Har kört en den Brenderup med 80 cm höga samt Variant och Reko med lägre grindar. Mycket trevligare att kunna nå saker inne i släpet framifrån och från sidorna utan att ALLTID. behöva kliva in på flaket. Är 179 cm lång så kanske ingen issue om man är 10-20 cm längre.
Bra synpunkter! Får kolla in Variant med.
Också funderat lite över det med en lägre höjd på gallren (180cm lång) men kommit fram till att jag nog vill ha så mkt lasthöjd som möjligt för tex att köra ris. Och istället plocka av dem när inte behovet finnes, går ju snabbt.

Ser att SM släpet har 60cm höjd på sina galler. Kanske den gyllene medelvägen :giggle:

• Gilla
nikasp
  • Laddar…
nikasp
B Batte_ skrev:
Bra synpunkt! Dessa kärror ser vettiga ut.
Efter en snabb koll är 17500kr det bästa priset jag hittade på blocket.
Dock verkar deras obromsade släp sakna tipp! Vilket övriga i min lista har.

När man lusläser specarna så har Fogelsta L750U samt Reko kärran högre tjänstevikt. 190kg medans övriga 160-165-175kg
Nördvarning nu :geek: men antar att de kilona gör gott i ramverket...
Kolla på Variant 715 så är du uppe i 215 kg. Han som krängde på mig Variant hade sålt Fogelsta innan och tryckte på 25 kg extra. De längsgående balkarna under ser betydligt kraftigare ut jmf med den.
https://trailercenter.se/produkt/slapvagn-variant-715f1t/

• Gilla
Scout
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.