Den nya B1-traktorn kommer att få 45 km/h när den introduceras 2029. Det innebär att inte den heller får köras på motortrafikled och motorväg.

K Kasken skrev:
På motorväg och motortrafikled får endast fordon konstruerade för en hastighet på 50km/t och över färdas utan dispens
Nej, 40 km/h

https://lagen.nu/1998:1276#K9P1S1

Screenshot_2026-06-05-22-12-33-424.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Alfredo Alfredo skrev:
Nej, 40 km/h

[länk]

[bild]
Så då blir det B1-traktorer där...

pacman42 pacman42 skrev:
Så då blir det B1-traktorer där...
Precis min tanke också, detta känns inte genomarbetat eller färdig tänkt....

Alfredo Alfredo skrev:
Nej, 40 km/h

[länk]

[bild]
Jag står rättad.
Jag skyller på att när jag tog mina körkort så fick traktorer, mopeder och arbetsmaskiner köras i 30km/t, punkt.
Eftersom nån tok nu ändrat om så att mopeder (och snart traktorer) får gå i 45km/t så antog jag enbart att undre gränsen för motortrafikled och motorväg var högre än så, annars blir det ju tillåtet för traktorer och mopeder att körs där, vilket vore rent jä*vla vansinne.

En rimligare tankelinje är att förbjuda fordon på samtliga vägar som inte tillåts framföras med minst 2/3 den tillåtna hastigheten.

• Gilla
Tomtom79 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Eftersom nån tok nu ändrat om så att mopeder (och snart traktorer) får gå i 45km/t så antog jag enbart att undre gränsen för motortrafikled och motorväg var högre än så, annars blir det ju tillåtet för traktorer och mopeder att körs där, vilket vore rent jä*vla vansinne.
Även att traktor b och eu-mopeder/mopedbilar är konstruerade för högre hastighet än 40 km/h så får de inte köra på motortrafikled/motorväg.

https://ntf.se/konsumentupplysning/.../fordonsforare/fordons-plats-pa-vag/#motorvag

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Även att traktor b och eu-mopeder/mopedbilar är konstruerade för högre hastighet än 40 km/h så får de inte köra på motortrafikled/motorväg.

[länk]
Mmm, det var ju det som jag noterade när jag läste på.

Jag gjorde misstaget att anta att lagstiftningen på ämnet följde nån form av logik och hade anpassats på ett vettigt sätt till dessa nya fordonstyper som tillkommit sen jag tog lapparna, men jag inser nu hur naivt det var av mig.

Det logiska, rimliga, enkla och begripliga vore ju att helt enkelt höja gränsen till 50km/t för motortrafikled och motorväg, då inkluderas ju per automatik alla dessa fordon som får framföras i 45km/t.
Istället så behålls gränsen på 40km/t, fast med tillägget att en hel drös med fordonstyper med obegripliga bokstavskombinationer inte tillåts där trots att de får framföras fortare än så.

Vi vänder på det hela och frågar oss vilka fordon och fordonstyper inkluderas i kategorin "konstruerade för en hastighet högre än 40km/t" som skulle falla bort om gränsen istället bara höjdes till 50km/t? Eller sätt den på "högre än 45km/t".....

Som jag fick lära mig så handlade det mest om att stora tunga mobilkranar skulle kunna nyttja även motortrafikleder och motorvägar för att förflytta sig, istället för att dessa skulle tvingas in på det mindre vägnätet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.