jac jac skrev:
En förklaring jag fick till den där wire-öglan som sitter på många obromsade släp (i mitt fall en Reko trailer) var att den inte fyller någon funktion alls när släpet väl tagits i bruk. Den skulle ha varit till för att lyfta runt släpet på fabriken under tillverkningen, eventuellt i samband med galvningen. Jag tror det kan ha varit killen på besiktningen som sa det när jag frågade. Min rostade hur som helst av ganska snart och ingen har anmärkt på att den saknas.
Och min vajer kollade dom på bilprovningen (förra besiktningen) så att den var hel och satt som den skulle runt dragkulan. :thinking:

• Haha
jac
  • Laddar…
Det lär väl vara som dimjus, ABS, antisladd,airbag osv.. Du måste inte ha det, men har du det måste det fungera enligt deras testprocedur. Tar du bort vajern lär det gå lika bra på nästa besiktning.

En kompis tappade sin avtagbara krok, en sån där man trycker upp och låser med någon sorts vred. Han hade tydligen lyckats låsa den utan att låsa den.

Han är också en såndär som hänger katastrofvajern runt kroken från sitt bromsade släp, de släpet bromsades ju då aldrig när hela kroken lossnade och rullade ut i spenaten några hundra meter från hemmet.

Enda gången jag inte haft en fästanordning för vajern har jag svetsat dit en ögla. Jag är nog inte så där jätte brydd om lagar, men detta är mer sunt förnuft. Alla är vi olika...

Hade jag köpt en konservburksvagn/EU-släp hade jag kopplat en vajer som höll släpet ala amerikansk standard där de kör med kättingar.

USA standard
Tie-Down-Trailer-Safety-Chain.....jpg

ex. av kroktypen
227672-30ac6583191e5d4d6685d8e422c4d564.jpg

Och hur vajerfästets fästanordning sett ut är någon jag nog aldrig tänkt på, eller så har jag glömt att jag tänkt på det:thinking:

Vår tidigare bil med drag hade en sådan typ av löstagbar krok. Men där satt det en ögla att fästa katastrofvajern på själva dockningen till den löstagbara kroken. Så hade själva kroken lossnat så hade vajern fortfarande suttit fast i bilen.
Sedan var det inte lätt att komma åt själva vajerfästet när man skulle koppla vajern. Men det gick att lösa med ett rostfritt schackel så blev det lite lättare att komma åt.

Såg en Audi Q7 där draget lossnat, det är väl nån elektrisk utfällbar historia, inget man fipplar med manuellt. Bilen hade precis kört ut från gården och hästsläpet med häst i stod med draget kvar och bilen 2m framför. Tror knappast att VAG kan sälja fler bilar till denna person.
Har själv haft en bil med löstagbar krok och den var fullständigt omöjlig att få dit halvlåst så den dög väl men det tycks finnas en hel del halvmesyrer idag. De 3 bilar jag har idag har fast krok och skulle aldrig komma på tanken att ha nåt annat ifall fast krok finns som alternativ.

• Gilla
Bjober och 1 till
  • Laddar…
nikasp
jac jac skrev:
Den skulle ha varit till för att lyfta runt släpet på fabriken under tillverkningen, eventuellt i samband med galvningen. Jag tror det kan ha varit killen på besiktningen som sa det när jag frågade. Min rostade hur som helst av ganska snart och ingen har anmärkt på att den saknas.
Villaägarnas Reko-lånesläp som alltid stod ute hade nog många år på nacken men inget spår av rost på wiren trots att det stod här i Stockholm.

V Ville_Vessla skrev:
Är nätgrindar verkligen nåt att ha? Mitt släp har visserligen bara öglor på utsidan så jag kan inte spänna fast nånting om grindarna är på plats men även om har har öglor på flaket kommer man ju ändå inte åt dessa om man slängt diverse skräp eller grenar och kan därmed lasta mindre än ett utan.
Med nätgrindar behöver du ofta inte surra om lasten inte når över kanten på grindarna; lasten hålls då på plats genom förstängning. Om man ändå behöver surra så är det bara öppna en grind, kliva upp på flaket och dra spännband genom öglorna innan man lastar.

J
Att jag missat denna tråd. Släp är det i särklass bästa jag köpt sedan jag köpte hus för 4-5 år sedan. Inköp från firma, avyttrat typ Statoil släp. Klassat 750, men med axel 1000+ för att tåla missbruk från uthyrningen.

Otroligt skönt att kunna lasta jord och skit utan att tvingas tömma på 3h. Får jag 5+ har jag gått plus många gånger om, redan efter något år.

Som sagt, det i särklass bästa köpet jag gjort. Har känt på nya släp i pressad metall också, men enligt mig som lekman spelar de inte i samma liga! Slår ett slag för begagnade uthyrnigssläp!

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Att jag missat denna tråd. Släp är det i särklass bästa jag köpt sedan jag köpte hus för 4-5 år sedan. Inköp från firma, avyttrat typ Statoil släp. Klassat 750, men med axel 1000+ för att tåla missbruk från uthyrningen.

Otroligt skönt att kunna lasta jord och skit utan att tvingas tömma på 3h. Får jag 5+ har jag gått plus många gånger om, redan efter något år.

Som sagt, det i särklass bästa köpet jag gjort. Har känt på nya släp i pressad metall också, men enligt mig som lekman spelar de inte i samma liga! Slår ett slag för begagnade uthyrnigssläp!
Gjorde samma sak för ett antal år sedan och köpte ett 3 år gammalt hyrsläp från den lokala macken.
Efter 10 år sålde jag släpet för vad jag gav för det...
Som du skriver brukar dessa släp odra ha överdimensionerade axlar och drag.
Mitt senaste släp jag köpte är ocksåett släp tänkt att gå som hyrsläp men jag köpte detta nytt.

Så länge man har förmåga att besiktiga nav och axlar innan köpet så kan säkert hyrsläp vara en bra deal....!

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så länge man har förmåga att besiktiga nav och axlar innan köpet så kan säkert hyrsläp vara en bra deal....!
Som du skriver finns det ju olika seriösa uthyrare och man måste undersöka vad man köper.

• Gilla
MathiasS
  • Laddar…
P-plats P-plats skrev:
Som du skriver finns det ju olika seriösa uthyrare och man måste undersöka vad man köper.
Finns väl en anledning till varför de säljs innan första besiktningen ;)

Fairlane
Jag var också lockad av ett begagnat hyrsläp när jag köpte mitt släp. Tyckte dock att det var lite synt att de endast hade totalvikt 750kg, dvs samma som mitt obromsade släp. Skulle det varit mer intressant om de varit på säg 1200 kg.
Nu kändes som att jag fick ett lika stort nytt släp som fick lasta några kg mer (marginellt) till samma peng, plus att jag då fick kapell med. Jag tror dock att det kan vara riktigt vettiga köp.

T
Kolla om ni kan få tag i "äldre" hyrsläp från byggladorna. Jag har ett Tiki-släp som varit lånesläp hos Byggmax (typ det enda bra jag fått därifrån) som har en bra storlek och lastvikt.
Flaket är 258x130 invädigt så 250-skivor går i och det går att ta bort båda lämmarna samt tippa flaket.
Last, 990 kg, totalvikt 1300 kg.
Rejält och helgalvat.
Enda jag tänkt komplettera med är lastsurrningsöglor invädigt och böja till skärmen som fått en smäll.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ett tips om ni handlar beg hyrsläp är Thule/Fågelsta D1000 släpen med måtten 325x152cm, det är en 1300 axel och kopplingsanordning på dessa, men olika däck, så med nya däck går det att registrera om det till 1250kg som är deras största modell i samma serie.

• Gilla
Jotsat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.