D
Jag har ett släp som är 250 långt och om jag kör virke på 5,40 får jag ju ett negativt kultryck.

kan jag lägga några säckar betong längst fram i vagnen för att avhjälpa detta.

vore så tråkigt om kärran slet sig.

T
D Derbyboy skrev:
Jag har ett släp som är 250 långt och om jag kör virke på 5,40 får jag ju ett negativt kultryck.

Kan du inte fälla lämmarna och fördela vikten bättre, eller lasta över lämmarna?

Negativt kultryck får man aldrig ha!!

Annars funkar det du säger med motvikt fram i vagnen.

T Testarn skrev:
Kan du inte fälla lämmarna och fördela vikten bättre, eller lasta över lämmarna?

Negativt kultryck får man aldrig ha!!

Annars funkar det du säger med motvikt fram i vagnen.
Man kan bara dra brädorna så långt fram innan dom tar i bilen.

Redigerat:
T
P Prodigys skrev:
Man kan bara dra brädorna så långt fram innan fram tar i bilen.
Ja, och då får man lasta något tugnt som motvikt eller köpa kortare brädor...

Negativt kultryck är som sagt inte okej.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Jo jag fällde lämmarna men det var fortfarande mer av plankan bakom hjulaxeln än framför. Den senaste gången var det ”bara” 5 st 45x145 reglar men nästa gång vill jag få hem så många 45x195 som möjligt. Längd 5,40m.

Varje 45x195 väger ca 22 kg eller 4 kg per meter.

Säg att jag kan dra fram reglarna så att de ligger 2 meter framför hjulaxeln och således 3,4m bakom hjulaxeln. Varje planka jag lägger på kommer således skapa ett negativt kultryck på 5,6 kg.

På mitt släp får jag max lasta 500 kg, dvs 22 (500/22) stycken reglar men det skulle då skapa ett negativt kultryck på 123 kg (22x5,6kg).

Tar jag bort fyra reglar och lastar 18 st och får då ett negativt kultryck på 100,8 kg).

Jag köper fyra säckar betong a 25 kg och lägger längst fram i släpvagnen.

Då har jag lastat cirka 500 kg (18x22 + 4x25).

problemet att jag vid vikten inte tagit hänsyn till att ändan på plankan ligger en bra bit utanför vagnen vilken inte är fallet med motvikten (betongen).

D Derbyboy skrev:
Jo jag fällde lämmarna men det var fortfarande mer av plankan bakom hjulaxeln än framför. Den senaste gången var det ”bara” 5 st 45x145 reglar men nästa gång vill jag få hem så många 45x195 som möjligt. Längd 5,40m.

Varje 45x195 väger ca 22 kg eller 4 kg per meter.

Säg att jag kan dra fram reglarna så att de ligger 2 meter framför hjulaxeln och således 3,4m bakom hjulaxeln. Varje planka jag lägger på kommer således skapa ett negativt kultryck på 5,6 kg.

På mitt släp får jag max lasta 500 kg, dvs 22 (500/22) stycken reglar men det skulle då skapa ett negativt kultryck på 123 kg (22x5,6kg).

Tar jag bort fyra reglar och lastar 18 st och får då ett negativt kultryck på 100,8 kg).

Jag köper fyra säckar betong a 25 kg och lägger längst fram i släpvagnen.

Då har jag lastat cirka 500 kg (18x22 + 4x25).

problemet att jag vid vikten inte tagit hänsyn till att ändan på plankan ligger en bra bit utanför vagnen vilken inte är fallet med motvikten (betongen).
Om du inte är rädd för att göra bort dig så kan du göra ett enkelt test. När du har lastat dina reglar och lagt på betongsäckarna så försöker du koppla loss släpet från bilen. Flyger kopplingen av när du släpper spärren har du negativt kultryck, stannar den på sin plats har du positivt.

J
Känner mig relativt rutinerad vad gäller släp (och är en riktig jävel på att backa med ett), men känner aldrig att jag riktigt lyckas med surrning av brädor. Tycker att det är svårt att få press på alla brädor (ex 20st lockläkt) att de inte så att säga "roterar runt/glider/hoppar till". Man vill ju inte spänna sönder dem, vilket man även kan göra med mellanlägg.

Har ni bilder att bjuda på hur ni brukar göra?

Om du har mitten på din obalanserade vikt på 2,7 meter från axeln (3,40-2)/2 så borde du väl behöva balansera den med dubbla vikten 1,35 meter framför axeln.

Det verkar snabbt bli enklare med hemleverans om släpet bara får lasta 500 kg...

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
J Jotsat skrev:
Känner mig relativt rutinerad vad gäller släp (och är en riktig jävel på att backa med ett), men känner aldrig att jag riktigt lyckas med surrning av brädor. Tycker att det är svårt att få press på alla brädor (ex 20st lockläkt) att de inte så att säga "roterar runt/glider/hoppar till". Man vill ju inte spänna sönder dem, vilket man även kan göra med mellanlägg.

Inga bilder att erbjuda, men..
Just lockläkt och liknande är ju extra svårt.
Jag brukar när det är svårt och känsligt, lackat t.ex. använda en bit golvfoam som jag slår in paketet i. Minskar risken att det glider och skyddar mot spännbanden.

D Derbyboy skrev:
Det är inte därför man ska undvika negativt kultryck. Kärran ska sitta fast i bilen även om du har ett negativt kultryck på flera hundra kilo.

D
useless useless skrev:
Det är inte därför man ska undvika negativt kultryck. Kärran ska sitta fast i bilen även om du har ett negativt kultryck på flera hundra kilo.
Jo har lyckats lösa mig till anledningen till att undvika negativt kultryck....fällkniven osv

P Prodigys skrev:
Man kan bara dra brädorna så långt fram innan dom tar i bilen.
Det man måste tänka på är hur nära släpet kommer när man svänger med bilen.
Har sett flera som har lastat fram till kulhandsken hela släpets bredd för att när dom kör iväg så knäcker dom bakljusen på bilen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Om du har mitten på din obalanserade vikt på 2,7 meter från axeln (3,40-2)/2 så borde du väl behöva balansera den med dubbla vikten 1,35 meter framför axeln.

Det verkar snabbt bli enklare med hemleverans om släpet bara får lasta 500 kg...
Jag ska mäta exakt var hjulaxeln ligger i förhållande till en 5,4 bräda.

Jag har bara 10km enkel till brädgården och då får jag välja virket själv :)

J Jotsat skrev:

Det som alltid funkar är att göra en halv loop-surrning. Kroka i ett spännband på ena sidan i golvet, dra över högen, under högen och över till andra sidan ner till en fästögla. Spänn åt. Det brukar räcka med två band.

Om du har en hög som har flera dimensioner på virket får du vara noga med att inget är löst, ibland kan man behöva ett extra band runt själva högen.

Jag använder oftast kraftiga band, typ dessa:

https://www.ajprodukter.se/lyft/tru...7gRankE19fG25OBhqhgaAkegEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

• Gilla
hobbs
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:

Som sagt, du kan lägga betong längst fram för att få vikten rätt. Ett annat alternativ kan ju vara att ställa en träbock längst fram så att du kan lasta en del av lasten framåt och över bilen. Funkar även om man har gallersläp.

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.