D
Jag har galler på mitt släp (ett fd hyrsläpen) men vågar man lasta 15-20 195-reglar på gallret?

D
Haha, nejdå det är just för att förhindra något liknande som jag frågar

Tänk bara på att gallergrinden måste klara vikten av lasten ovanpå den samt i riktningarna framåt/bakåt.

D
Känns klurigt att få ett svar på den frågan

Det finns nog galler som håller och galler som inte håller....

Du kan ju dra ett spännband runt hela gallret så kollapsar iaf allt samtidigt. Eller, gud förbjude, köra två gånger.

Tycker det låter som att du vill ha ett fetare släp....

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Jag har galler på mitt släp (ett fd hyrsläpen) men vågar man lasta 15-20 195-reglar på gallret?
En 45X195 4,2M träregel väger ca 17kg.

Sju reglar väger alltså 120kg, det lär nog vara minst den vikten på en gallergrind vid 15 st reglar.

D
MathiasS MathiasS skrev:
Det finns nog galler som håller och galler som inte håller....

Du kan ju dra ett spännband runt hela gallret så kollapsar iaf allt samtidigt. Eller, gud förbjude, köra två gånger.

Tycker det låter som att du vill ha ett fetare släp....
Jag är riktigt nöjd med släpet och det är bara nu vid altanbygget som jag har börjat fundera på hur jag ska få hem bärlinorna på 5,4, vill ju maxa avståndet mellan plintarna.....

D
Demmpa Demmpa skrev:
Vid tryckt virke så blir det högre vikt, ca 7kg/m för en 195x45 regel.

[länk]
åh fan, tack för den inputen

Fairlane
Jag skulle nog antingen valt att köra två gånger eller ta ett lånesläp/hyrsläp som fixade jobbet
Det betyder ju inte att släpet är fel för dig att den inte fixar jobbet en gång. Man köper ju inte en lastbil för att man kanske någon gång behöver det heller.

Hyrsläp/lånesläp eller två rundor är ingen prestigeförlust för mig, men så är jag också för gammal för att skämmas. ;)

• Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag skulle nog antingen valt att köra två gånger eller ta ett lånesläp/hyrsläp som fixade jobbet
Det betyder ju inte att släpet är fel för dig att den inte fixar jobbet en gång. Man köper ju inte en lastbil för att man kanske någon gång behöver det heller.

Hyrsläp/lånesläp eller två rundor är ingen prestigeförlust för mig, men så är jag också för gammal för att skämmas. ;)
jojo....

Jag har ett släp ett traditionellt lånesläp/hyrsläpen. Har inte sett att varken byggmax eller Bauhaus har 320-släp.

Åka flera gånger är inget problem. Men jag får ett negativt kultryck efter att jag lastat 1 planka. Spelar alltså ingen roll hur många gånger jag åker jag måste veta på ett ungefär hur jag ska dimensionera motvikten.

Tycker jag fått en väldigt massa bra svar....

Fairlane
Ja, det är kanske klurigt att hitta ettbättre släpatt hyra. Jag vill minnas att jag såg ett sälp med dubbelboogie från Bauhaus(?) häromdagen, men jag ska inte svära på det.

Angående hur du ska lasta så tänk dig en klassisk gungbräda. En liten vikt långt ut (långt bak) måste balanseras med en större vikt längre in. Om du kan mäta hur mycket som sticker ut bakom respektive framför axeln med regel och hur lång du har mellan axel och framkant på släpet (där betongsäckarna kan läggas) så är det rätt enkelt att räkna ut.

C corre skrev:
Ett tips om ni handlar beg hyrsläp är Thule/Fågelsta D1000 släpen med måtten 325x152cm, det är en 1300 axel och kopplingsanordning på dessa, men olika däck, så med nya däck går det att registrera om det till 1250kg som är deras största modell i samma serie.
Dimentionen är iaf. vad ett Svenssonsläp ska ha, mindre ger bara problem. Har haft mitt Fogelsta D1000 i många år nu, många ggr. har det dock varit för litet :giggle:

SUV med kopplad Fogelsta D1000 trailer överlastad med långa rör på industriområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
corre
  • Laddar…
Fairlane
Tokslut Tokslut skrev:
Dimentionen är iaf. vad ett Svenssonsläp ska ha, mindre ger bara problem
Beror inte det rätt mycket på vad man ska använda det till?
De flesta släp är mindre och fungerar utmärkt för sina ägare.
Det är lite som att säga att din bilmodell är minsta tänkbara för svensson, mindre ger bara problem, men de flesta kör mindre bilar och är nöjda med dessa.

Jag skulle personligen inte ha något emot ett D1000 (bortsett från priset), förutom att det skulle bli svårare att placera hemma då det är längre än det jag har, men hittills har jag inte haft behovet av ett större släp, utan snarare ett som på lastar tyngre.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.