nikasp nikasp skrev:
Kör alla med katastrofwire förresten? Kom ingen med släpet och jag missade att fråga. Kanske kompletterar, känns ju obra om det skulle lossna från bilen. Stöldförsäkrade igår och ska DNA-märka *innan* det ev blir stulet. Försöker märka cyklar, takbox och maskiner som kan vara stöldbegärliga.
Har man bromsat släp så kommer katastrofwiren att slå till bromsen om släpet lossnar. Har man obromsat släp så fyller wiren ingen funktion, snarare riskerar släpet att kastas runt bakom bilen när det hänger i wiren.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
nikasp nikasp skrev:
Kör alla med katastrofwire förresten? Kom ingen med släpet och jag missade att fråga.
Ja jag kopplar alltid katastrofvajern till avsedd fästögla, lägger den aldrig om halsen på kulan.

Tror inte jag har sett någon katastrofvajer på Obromsade släp.

Demmpa Demmpa skrev:
Kultrycket ska vara ca 50-100kg oberoende om du har 100kg eller 1000kg last på släpet.
/
Det vet jag, ingick i både BE och CE-kortet så naturligtvis kör jag inte med 800 kg kultryck... Däremot blir ju släpet nog så tungt att hänga på med 80 kg kultryck och det blir besvärligt att dra ett tungt lastat släp för hand, speciellt om det inte står på ett perfekt jämnt underlag. Har man ingen medhjälpare eller back-kamera så är det svårt att precisions-backa bilen så pass att kulan hamnar precis under handsken, utan det brukar behövas en liten manuell "justering" :)

possum77 possum77 skrev:
Har man ingen medhjälpare eller back-kamera så är det svårt att precisions-backa bilen så pass att kulan hamnar precis under handsken :)
Träning ger övning. Var rätt bra på det där en gång i tiden och skämdes om jag behövde dra i draget överhuvudtaget men numera är jag rätt kass och använder t.o.m ett sånt där skydd man sätter på kulan som skyddar bilen och backar tills det tar stopp gällande husvagnen som knappt går att rubba för hand.

• Gilla
Jotsat och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Träning ger övning. Var rätt bra på det där en gång i tiden och skämdes om jag behövde dra i draget överhuvudtaget men numera är jag rätt kass och använder t.o.m ett sånt där skydd man sätter på kulan som skyddar bilen och backar tills det tar stopp gällande husvagnen som knappt går att rubba för hand.
Jag brukar hamna inom en decimeter ifrån. Tyvärr är dagens lackerade plaststötfångare oförlåtande om man missar lite och backar för långt så det får duga så. Dessutom lyckades jag knyckla till en stege på en brandbil i samband med backning på den tiden jag var brandman så jag har lärt mig att ta det försiktigt ;)

Så är det ju, när jag var duktig körde jag ju 240 eller 740 där man i princip såg draget genom bakrutan och bilen vände runt som en gaffeltruck så jag kanske inte blivit sämre. Numera ser man ju knappt släpet överhuvudtaget. Däremot är grunkemojen man sätter på kulan rätt bra, är typ en 30*30 cm glasfiberskiva som hamnar mellan kofångaren och draget så det blir inga märken även om man kör in i draget.

Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte jag har sett någon katastrofvajer på Obromsade släp.
På vår obromsade släp finns det en vajerögla att lägga om dragkroken.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Jo då, det går att bli bra på att backa mot släpet. Tidigare gick man ut en eller två gånger för att se hur mycket man behövde justera innan man blev nöjd. Men med nuvarande bil finns det fusk i form av backkamera. Som dessutom går att ställa om så man ser rakt ovanifrån vilket gör att om man bara har tid och ork kan parkera med dragkroken precis under släpets koppling. Under förutsättning att det är upphissat tillräckligt högt med stödhjulet. Men allt detta orkan man oftast inte pyssla med så det blir en backning med kroken inom 1-2 dm från släpet och så justerar man det sista för hand när man kopplar. Går fortast om inte släpet är tungt lastat för då får man använda kameran om man är själv eller medhjälpare om kamera saknas.

Immobil Immobil skrev:
På vår obromsade släp finns det en vajerögla att lägga om dragkroken.
Vajern skall inte läggas om dragkroken med ögla utan fästas i avsedd infästningsögla som skall finnas på bilen. Sitter tyvärr inte alltid så att den är lättåtkomlig....

• Gilla
1
  • Laddar…
R roli skrev:
Vajern skall inte läggas om dragkroken med ögla utan fästas i avsedd infästningsögla som skall finnas på bilen. Sitter tyvärr inte alltid så att den är lättåtkomlig....
Jag vet det, men denna öglan når bara om dragkroken. Den var som standard monterad så.
Här kommer en bild på arrangemanget:

Dragkroksanordning med en ögla i vajer som är standardmonterad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
R roli skrev:
Njae.

Det beror faktiskt på vad du har för sorts hake på wiren.

Ser den ut som denna så bör man lägga den runt halsen:

24877_5240953eb57008cf68e46584def946a4.jpg

Ser den ut som denna kan den krokas i ett hål utan att läggas runt halsen.

FirstImage

Verkar vara en väl bevarad hemlighet men jag tror det stod i min gamla BE bok och det går även att läsa i instruktionerna till vissa wires.

Då är det bättre att lära sig att backa istället för att köpa på sig mer "prylar"....

• Gilla
nino
  • Laddar…
Eller gå all in och skaffa en sån där som driver på hjulen, krävs ju batteri då men då kan du köra med en fjärkontroll. Grannen som säkert reser med husvagnen 100dgr/år per sa att han alltid kände sig hånad för att han inte kan backa köpte en sån. Han är runt 70 och har inte lärt sig backa än så det är nog över att lära sig. Han kopplar av vagnen och backar in den med millimeterprecision 10 m bort utan bil, rätt imponerande funktion. Eller för att ta extremen, en annan granne hade en fullstor lastbil med kran och lastväxlare, han hade fjärr på hela lastbilen och stod utanför och kunde flytta den med fjärrkontroll samt givetvis styra kranen och fötterna till kranen utan att befinna sig i förarhytten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.