V Ville_Vessla skrev:
Eller gå all in och skaffa en sån där som driver på hjulen, krävs ju batteri då men då kan du köra med en fjärkontroll......
En sådan var monterad på en husvagn som vi hyrde av en privatperson för ett antal år sedan. Uthyraren visade stolt upp funktionen när vi hämtade vagnen. Men det var faktiskt inget som vi provade/använde under den veckan som vi hyrde. Det gick alldeles utmärkt ändå. Med reservation för att vagnen hade dåliga däck som gick sönder under hyrperioden.

Nu har jag ju backkamera på bilen så behovet är inte längre så stort, men har man inte det så vet jag inte om det är en fråga om att "lära sig backa". Hur många är det som varje gång stannar bilen 5cm från handsken och aldrig gör ett märke i kofångaren.....inte så många gissar jag. Dvs, ingen har lärt sig att backa....

B
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har jag ju backkamera på bilen så behovet är inte längre så stort, men har man inte det så vet jag inte om det är en fråga om att "lära sig backa". Hur många är det som varje gång stannar bilen 5cm från handsken och aldrig gör ett märke i kofångaren.....inte så många gissar jag. Dvs, ingen har lärt sig att backa....
Har massor av märken på bilen, när man inte har kamera är det enklast att backa tills man hör nått eller till det rör sig

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Fairlane
Jag har också en vajerögla som jag lägger runt kroken. Något alternativ finns inte med den vajern. Eftersom släpet är obromsat så går det ändå inte att "rycka i bromsen". Jag har hellre skadorna på min bil än att den far iväg och träffar någon annan bil, cyklist eller fotgängare.
För 10 år sen eller så såg jag en bil som kom ut från macken med sitt hyrsläp. Bilen svängde, men släpet som inte satt ordentligt på släppte och åkte rakt fram (vajern var väl onödig) och parkerade i sidan på polisbilen... Den vill man inte vara med om.

• Gilla
  • Wow
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
nikasp
Jag köpte en vajer nu ändå. Lånesläpet Reko som jag använt mycket hade en sån på bild som bara når över dragkroken. Får hoppas den kan hålla kärran så den inte åker över i mötande fil eller så. Måste googla på ämnet men kanske är det så att man inte brukar ha till obromsade. Är kärran tom så borde vajern kunna hålla 215 rullande kilo.

Vajern är ju gjord för att dra åt bromsen, jag gissar att den går av direkt om släpet lossnar från kroken.

possum77 possum77 skrev:
Det vet jag, ingick i både BE och CE-kortet så naturligtvis kör jag inte med 800 kg kultryck... Däremot blir ju släpet nog så tungt att hänga på med 80 kg kultryck och det blir besvärligt att dra ett tungt lastat släp för hand, speciellt om det inte står på ett perfekt jämnt underlag. Har man ingen medhjälpare eller back-kamera så är det svårt att precisions-backa bilen så pass att kulan hamnar precis under handsken, utan det brukar behövas en liten manuell "justering" :)
Jag har flera ggr korrigerat ett enaxlat släp stående på gräsmattan med ca 650kg på släpet så att jag kunde häkta på det på bilen.

Ett tips om man inte ser var draghandsken är via backspeglar/bakruta så kan man märka handsken med någon ”käpp” som tex snöpinne.
Beroende på hur handsken ser ut så kan man ha en magnet i änden på pinnen så att man enkelt kan fästa pinnen på handsken. Sedan kan man skruva fast tex en rörbit på lämpligt ställe på/under släpet där man förvarar pinnen när den inte används.

Ja katastrofvajern går sönder ganska lätt när den drar åt bromsen.

På modeller med ring så öppnar ringen när det blir för stor belastning. Ringen går att trycka ihop med tex polygrip.
Röd katastrofvajer för släpvagn med stålförstärkt ring och karbinhake.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På vissa går änden (den mot släpet) på vajern av,
Katastrofvajer för släp med ring och karbinhake mot vit bakgrund.
Skapa konto

Här är en tråd angående använd katastrofvajer,
https://www.byggahus.se/forum/threads/hur-laga-vajern-pa-thuleslaep.306339/

Fairlane
Vajernn som sitter precis vid handsken och som är som en ögla känns klart tjockare än de som brukar dra åt en broms. Om det räcker vet jag inte, men jag tror inte den skadar heller. Fast jag är feg och väljer att kontrollera att handsken fastnat ordentligt på kulan.

Jag tappade mitt bromsade släp vid ett farthinder, körde så sakta så bilen drog släpet i wiren och det rullade på hjulet fram, skynda sig ur och lyfta på och fort in i bilen :D

• Gilla
tobbbias och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag har flera ggr korrigerat ett enaxlat släp stående på gräsmattan med ca 650kg på släpet så att jag kunde häkta på det på bilen.

Ett tips om man inte ser var draghandsken är via backspeglar/bakruta så kan man märka handsken med någon ”käpp” som tex snöpinne.
Beroende på hur handsken ser ut så kan man ha en magnet i änden på pinnen så att man enkelt kan fästa pinnen på handsken. Sedan kan man skruva fast tex en rörbit på lämpligt ställe på/under släpet där man förvarar pinnen när den inte används.
Jag tror du har fått för dig att mitt "problem" är större än det är. Visst går det för det mesta bra att rangera även ett tungt lastat släp med handkraft, men plötsligt står det med ena hjulet i en grop och man tar i så man riskerar att överanstränga något, arebtsställningen är ju inte alltid den optimala vid sådana tillfällen. Ska jag lasta något tungt kopplar jag släpet först, vilket jag ändå vill göra för att backa det på plats mot maskinen eller vad det nu är som ska lastas. Släpet ska ju ändå kopplas, annars är det liksom ingen meding med ett släp, det har ju ingen egen motor för framdrivning utan måste av naturen dras bakom ett annat motorfordon. Var och en gör som den vill, för all del köp stödben om man gillar det, men att sätta fast någon pinne på handsken varken vill eller orkar jag göra, har fått nog av sådana "gubblösningar" som min far hittat på genom åren och verkar smarta men förr eller senare slår tillbaka. Lättare att göra den sista korrigeringen för hand då, eller välja bilen som har backkamera ;)

Redigerat:
nikasp
Det där med obromsat och wire var fasen inte lätt. Hittar såna som kontaktat Transportstyrelsen och fått helt olika svar. Det finns också extra kraftiga vajrar och hakar särskilt för obromsade släp att köpa. Jag har om jag nu ska ha nån köpt fel sort, den som säkert släpper med endast en klen hake och ring. Mitt släpvagnslås låser dock släpet till kulan så jag har säkerhet mha den.

Närbild av gulkopplad obromsad släpvagnskula med säkerhetswire och låsmekanism.
Skapa konto

En vanlig katastrofwire ska dra åt bromsen och sen gå av, så den är inte att lita på för att få ett obromat släp att hänga kvar efter bilen.
Det ska vara en grövre wire till det med en ögla som läggs runt själva dragkroken istället för en karbinhake som fästs i en tunn ögla på sidan om.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
nikasp
useless useless skrev:
En vanlig katastrofwire ska dra åt bromsen och sen gå av, så den är inte att lita på för att få ett obromat släp att hänga kvar efter bilen.
Det ska vara en grövre wire till det med en ögla som läggs runt själva dragkroken istället för en karbinhake som fästs i en tunn ögla på sidan om.
Jag tyckte precis att jag nästan skrev det och det har avhandlats hela dagen idag i tråden :)

En förklaring jag fick till den där wire-öglan som sitter på många obromsade släp (i mitt fall en Reko trailer) var att den inte fyller någon funktion alls när släpet väl tagits i bruk. Den skulle ha varit till för att lyfta runt släpet på fabriken under tillverkningen, eventuellt i samband med galvningen. Jag tror det kan ha varit killen på besiktningen som sa det när jag frågade. Min rostade hur som helst av ganska snart och ingen har anmärkt på att den saknas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.