305 031 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
När triangeldiskussionen lagt sig kanske det ändå finns någon som vet om man rimligen kan skruva på bromsarna tills man har hopp om att gå igenom besiktning, även med trasig påskjutsdämpare. Eller tvärtom om det blir automatiskt underkänt på den.Karrock skrev:
Tjo, släpförare!
Tänkte pensionera mitt gamla släp till att dra en bastutunna i skogen. Projekt för året. Tyvärr ska det besiktigas 31/5, och påskjutsdämparen verkar ha givit upp i vinter, oljan läckte ut på årets hittills enda tur. Provade bromsverkan på påskjutet och den låser ca 1cm innan botten.
Har redan ett nytt släp, så det är i princip en tur kvar att köra med gamla släpet, innan det hamnar i väg- och laglös landsbygd.
Vad tror ni om mitt hopp att få den genom besiktning med bara åtdragning i trummorna?
Det kommer inte gå.Karrock skrev:
När de besiktigar släpet så "motioneras" dämparen och om det är stumt eller inte faller inom ramarna för hur mycket detrm. skjuts ihop innan det nyper bromsar eller släpper igen så får du nedslag.
Frågan är om du får en 3:a med omedelbart körförbud eller en 2:a som ger dig en månads respit... Det beror nog på bromsverkan och personalens dagsform.
Jag har fått underkänt för dålig dämpare, så en dämpare med obefintlig funktion kommer inte gå igenom.Karrock skrev:
Stum fjädring dragögla lgf skylt fast monterad badtunna. Annars gäller besiktning som släp och sen kan du lasta på badtunnan men släpen skall vara felfritt. även om det faller på 50års regeln. Ett efterfordon med lastflak får aldrig köras med lgf skylt 0ch vara obesiktigat eller avställt.Karrock skrev:
Tjo, släpförare!
Tänkte pensionera mitt gamla släp till att dra en bastutunna i skogen. Projekt för året. Tyvärr ska det besiktigas 31/5, och påskjutsdämparen verkar ha givit upp i vinter, oljan läckte ut på årets hittills enda tur. Provade bromsverkan på påskjutet och den låser ca 1cm innan botten.
Har redan ett nytt släp, så det är i princip en tur kvar att köra med gamla släpet, innan det hamnar i väg- och laglös landsbygd.
Vad tror ni om mitt hopp att få den genom besiktning med bara åtdragning i trummorna?
Det går bra med kulhandske också. Och "efterfordon med lastflak" existerar inte då definitionen på efterfordon är ett släp som inte är avsett för godstransport.kenth gustafsson skrev:
Bekant som hade vattentunna bakom bilen med en lgf skylt blev stoppad och polisen sa...du har en kulhandske och kan köra fortare än 30 men vi ger inga böter idag så åk hem och svetsa dit en ögla istället.useless skrev:
De tryckluftskompressorer och skyliftar, som är efterfordon, som jag har sett efter personbilar har alltid haft kulhandske, iaf som jag kommer ihåg.kenth gustafsson skrev:
Hittar ingenting på Transportstyrelsens hemsida att det inte får vara någon kulhandske på efterfordon.
"Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
Ja, under förutsättning att följande tre krav uppfylls:
- husvagnen avregistreras,
- fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt,
vagnen förses med en särskild skylt för - långsamtgående fordon (LGF-skylt)."
"Vilken utrustning krävs på efterfordon?
...
Kopplingsanordning
Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska klara de påfrestningar som den utsätts för."
https://www.transportstyrelsen.se/s...egler-for-olika-fordonsslag/slap/efterfordon/
https://www.transportstyrelsen.se/g.../vag/fordon/fordon_och_regler/pvj1103_web.pdf
Jag har vanlig handske på min båtupptagningsvagn.Demmpa skrev:
De tryckluftskompressorer och skyliftar, som är efterfordon, som jag har sett efter personbilar har alltid haft kulhandske, iaf som jag kommer ihåg.
Hittar ingenting på Transportstyrelsens hemsida att det inte får vara någon kulhandske på efterfordon.
"Får jag göra om min husvagn till efterfordon?
Ja, under förutsättning att följande tre krav uppfylls:
- husvagnen avregistreras,
- fjädringen sätts ur funktion på ett varaktigt sätt,
vagnen förses med en särskild skylt för - långsamtgående fordon (LGF-skylt)."
"Vilken utrustning krävs på efterfordon?
...
Kopplingsanordning
Efterfordonet ska vara kopplat på ett säkert sätt till dragfordonet. Förbindelsen ska klara de påfrestningar som den utsätts för."
[länk]
[länk]
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 059 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 059 inlägg
Då har jag koll på läget.useless skrev:
Jag har fått underkänt för dålig dämpare, så en dämpare med obefintlig funktion kommer inte gå igenom.
Det kommer inte gå.
När de besiktigar släpet så "motioneras" dämparen och om det är stumt eller inte faller inom ramarna för hur mycket detrm. skjuts ihop innan det nyper bromsar eller
släpper igen så får du nedslag.
Frågan är om du får en 3:a med omedelbart körförbud eller en 2:a som ger dig en månads respit... Det beror nog på bromsverkan och personalens dagsform.
Dämpare ca 695. Besiktning hoppas jag ca 600 och ombesiktning ca 400.Tokslut skrev:
Men det kanske får vara värt 1500 och ett par timmar arbete för att få respit att mysbygga bastun hemma i lugn och ro istället för att göra det vid stugan där det ändå finns oändligt med arbete. Med bonus att jag får åka runt med den ett par år innan det blir dags igen.
Det låter som en skröna eller totalt oinsatt polis. Jag tror på det första.kenth gustafsson skrev: