306 276 läst ·
2 331 svar
306k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Jag tror nog att jag går på en 13-polig kabel till föreslagen låda och återanvänder befintlig kabel från den till baklyktorna (varifrån positionsljusen är dragna). Då kan jag dra backljusen från den lådan också.
Tack för hjälpen alla!
Tack för hjälpen alla!
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
Tjo, släpförare!
Tänkte pensionera mitt gamla släp till att dra en bastutunna i skogen. Projekt för året. Tyvärr ska det besiktigas 31/5, och påskjutsdämparen verkar ha givit upp i vinter, oljan läckte ut på årets hittills enda tur. Provade bromsverkan på påskjutet och den låser ca 1cm innan botten.
Har redan ett nytt släp, så det är i princip en tur kvar att köra med gamla släpet, innan det hamnar i väg- och laglös landsbygd.
Vad tror ni om mitt hopp att få den genom besiktning med bara åtdragning i trummorna?
Tänkte pensionera mitt gamla släp till att dra en bastutunna i skogen. Projekt för året. Tyvärr ska det besiktigas 31/5, och påskjutsdämparen verkar ha givit upp i vinter, oljan läckte ut på årets hittills enda tur. Provade bromsverkan på påskjutet och den låser ca 1cm innan botten.
Har redan ett nytt släp, så det är i princip en tur kvar att köra med gamla släpet, innan det hamnar i väg- och laglös landsbygd.
Vad tror ni om mitt hopp att få den genom besiktning med bara åtdragning i trummorna?
Sätt på en LGF-skylt och kör det i 30 km/h.Karrock skrev:
Tjo, släpförare!
Det är väl bara att baxa upp släpet på den nya vagnen och köra ut det i skogen?Karrock skrev:
Tjo, släpförare!
....men får man verkligen själv klassa om ett efterfordon genom att sätta på en LGF? Näe så funkar det ju inte. Och släpvagnen är ju avsedd för transport av gods och uppfyller inte undantagen för ett efterfordon.....så den gubben funkar inte skulle jag säga.pacman42 skrev:
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 039 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 039 inlägg
Får inte heller vara för gods utan behöver vara specialtillämpning. I vissa fall måste dessutom hjulupphängningen vara ofjädrad.pacman42 skrev:
Stämmer det?pacman42 skrev:
Frågor och svar om efterfordon
Är det tillåtet att avregistrera och ta bort registreringsskylten på min släpvagn med flak och sedan använda släpvagnen som efterfordon?
Nej. Om släpet är avsett för transport av gods, är det en släpvagnhttps://www.transportstyrelsen.se/s...egler-for-olika-fordonsslag/slap/efterfordon/
Dessutom:K Kane skrev:
”Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods.”
En del hävdar att man måste ha stummat upp vagnen, dvs tagit bort fjädringen. Det verkar som en del kommer undan dock.MathiasS skrev:
Edit: och för att förtydliga ytterligare, eftersom "frakta gods" kom upp. Bastun måste vara fast monterad.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 1 094 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 1 094 inlägg
pacman42 skrev:
Nej, det räcker inte med att bara sätta dit en LGF-skylt, släpet måste avregistreras och vara ombyggd till efterfordon.pacman42 skrev:
En registrerad släpvagn förblir ett registreringspliktigt fordon även med en LGF-skylt, och att köra den så kan ge böter.
Det är inte tillåtet att ta bort registreringsskylten från en registreringspliktig släpvagn och ersätta den med en LGF-skylt (Långsamt Gående Fordon) för att köra i 30 km/h. En registrerad släpvagn måste vara påställd och besiktigad. Att köra med LGF-skylt istället för registreringsskylt kan leda till böter på 2500 kr.
https://www.transportstyrelsen.se/s...egler-for-olika-fordonsslag/slap/efterfordon/