Jag bestämde mig för att byta kulhandske och köpte en ny på Biltema. När jag ska montera så visade det sig att min stång var 35 mm och naturligtvis hade jag köpt 50...

Så, in och bytte till 35 men nu när jag ska sätta dit den går den inte på stången :( Mäter igen med skjutmått, stången är 35 men biltemahandsken är 34,0 vid bakre skruvhålet och 33,8 vid främre. Är det någon som känner igen detta?

K Kurtivan skrev:
Jag bestämde mig för att byta kulhandske och köpte en ny på Biltema. När jag ska montera så visade det sig att min stång var 35 mm och naturligtvis hade jag köpt 50...

Så, in och bytte till 35 men nu när jag ska sätta dit den går den inte på stången :( Mäter igen med skjutmått, stången är 35 men biltemahandsken är 34,0 vid bakre skruvhålet och 33,8 vid främre. Är det någon som känner igen detta?
Låter som att gasbrännaren behövs...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Men alltså, jag ska väl inte behöva modifiera den?

RoTe
Vad händer om du tänker dig utanför Biltemasfären?

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det jag mest var ute efter var om det var fler som stött på det här, men ok jag förstår att du menar att jag köpt billigt skräp och får skylla mig själv.

RoTe
K Kurtivan skrev:
Det jag mest var ute efter var om det var fler som stött på det här, men ok jag förstår att du menar att jag köpt billigt skräp och får skylla mig själv.
Alltså jag bara undrar om det är Biltema som säljer skräp eller ej, själv har jag ingen aning. Jag råder dig att kolla med andra leverantörer dock innan du gör något drastiskt.

Storsockret Storsockret skrev:
Kom återigen att tänka på detta härom dagen när jag hämta hem en snöslunga. Hur mycket felfördelad last måste man upp i för att ett släp ska bete sig farligt på vägen?
Som andra redan konstaterat, dessa 75kg hade lätt kunnat placeras mot framstammen.

Min teori är att jag i alla lägen strävar efter att ha så högt kultryck som möjligt, utan att det blir "för högt", lagom för att vara svensk.
Det gör att jag alltid utgår ifrån att placera all last så långt fram som möjligt, men backar sen tyngdpunkten bakåt tills "lagom" kultryck uppnås.

All tyngd bakom axeln på släpet är i grund "ond", det är enbart för att flytta tyngdpunkten bakåt så att kultrycket inte blir för högt vid tung last.

Är släpet korrekt byggt så skall vikt alltid fördelas jämnt över flakytan när man utnyttjar full kapacitet, då blir det automatiskt rätt axeltryck och kultryck. Tittar du på en vanlig öppen flakkärra så sitter axeln alltid lite förskjuten bakåt från centrum på flaket.

RoTe RoTe skrev:
Kulhandske för resten av släpets livslängd, utan oro varesig för att tappa släpvagnen eller drabbas av underkännande vid kontrollbesiktning på grund av en sliten handske ;)

• Kulkoppling Knott 3000kg med metalliska delar och handtag, visas på träbord. För infästning Ø35/40/45/50mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Älska
Tokslut
  • Laddar…
K Kurtivan skrev:
Jag tror du läser in mer i detta än vad kommentaren avser. Jag tror att RoTe menar att det finns rätt grejor från början istället för att börja modifiera saker. Dessutom på ett släp där Man liksom inte vill att sakerna skall haverera…

• Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Dr Benz Dr Benz skrev:
Jag tror du läser in mer i detta än vad kommentaren avser. Jag tror att RoTe menar att det finns rätt grejor från början istället för att börja modifiera saker. Dessutom på ett släp där Man liksom inte vill att sakerna skall haverera…
Ja exakt så, orkade inte skriva så många ord.

pacman42 pacman42 skrev:
Nu tänkte jag ner att du värmer upp den så att hålet blir större och kanske samtidigt kyler ned stången.

P
Åk till Biltema och lämna tillbaka kulhansken. Det är inget man vill värma och ändra materialet på. Definitivt inte på en Biltema handske.
Och sen ta och beställ en bättre och passande från nätet.
Tror att Biltemas är till för enkel trädgårdsvagn till gräsklipparen.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Tokslut och 4 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Åk till Biltema och lämna tillbaka kulhansken. Det är inget man vill värma och ändra materialet på. Definitivt inte på en Biltema handske.
Och sen ta och beställ en bättre och passande från nätet.
Tror att Biltemas är till för enkel trädgårdsvagn till gräsklipparen.
Jula har också...

P
pacman42 pacman42 skrev:
Jula har också...
Ja det är ju ett bra alternativ då MECC är mycket bättre än Biltema.........

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Ja det är ju ett bra alternativ då MECC är mycket bättre än Biltema.........
Det var kanske ett mått av ironi i mitt inlägg...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.