289 980 läst ·
2 205 svar
290k läst
2,2k svar
Den stora tråden om släp
AL-CO Safety enligt länken ovan har jag haft på min släpvagn i över 20 år (även på en tidigare båttrailer) och det fungerar både på kopplat och okopplat släp samt är lätt att montera och ta loss.
Har ett combilock på mitt ena släp men är inte helt nöjd, ibland när man ska koppla loss hakar det fast någonstans så det inte släpper kulan. Kan lätt bli jobbigt när man har 2 ton på släpet och inte kan slänga rundor det hur som helst.
En 50 år gammal privatägd släp blir ju bes.befriad liksom bilar i den åldern.Nötegårdsgubben skrev:
att dom kollar bromsar och fjädringen och rost är bra på äldre vagnar...nu försvinner
också skatten på bromsade släpvagnar vid nyår.
Trevligt att skatten försvinner, även om det bara blir 900kr per år för mina två.kenth gustafsson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Det var förändringen av det vi diskuterade. Att berätta hur det statiskt sett är före förändringen behövs nog inte.kenth gustafsson skrev:
Baserar du det på känsla eller empiri?kenth gustafsson skrev:
Jag har förresten ingen aning om vad du kommenterar eftersom det jag skrivit är tvärtemot det du synes invända mot, så vad jag svarar för kan man ju verkligen fråga sig. Men du citerade mig, så…
Elsystem
Jag har ett sjupoligt system och funderar på att byta till 13 och samtidigt byta till lysdiodslampor. Nuvarande lamporna är slitna, jag behöver ändå montera bort dem för rostskydd av släpet och jag har ingen bil med 7-poler. Som bonus får jag möjlighet för dimljus, backljus och arbetsbelysning.
Fråga 1
Eftersom det inte är lagkrav på mitt släp med dimljus eller backljus bör det inte påverka om någon drar det med en bil som har 7-poler?
Fråga 2
Exakt vad ska man kolla efter vad gäller bilens elsystem eller vad som måste ingå i det nya systemet för att funka med "moderna" bilar?
En belastning för att emulera vanliga lampor är jag med på att det behövs (inbyggt eller extra) för att slippa felmedelanden. Men det finns t ex pulserande elsystem som tydligen ställer till det (?).
Jag har ett sjupoligt system och funderar på att byta till 13 och samtidigt byta till lysdiodslampor. Nuvarande lamporna är slitna, jag behöver ändå montera bort dem för rostskydd av släpet och jag har ingen bil med 7-poler. Som bonus får jag möjlighet för dimljus, backljus och arbetsbelysning.
Fråga 1
Eftersom det inte är lagkrav på mitt släp med dimljus eller backljus bör det inte påverka om någon drar det med en bil som har 7-poler?
Fråga 2
Exakt vad ska man kolla efter vad gäller bilens elsystem eller vad som måste ingå i det nya systemet för att funka med "moderna" bilar?
En belastning för att emulera vanliga lampor är jag med på att det behövs (inbyggt eller extra) för att slippa felmedelanden. Men det finns t ex pulserande elsystem som tydligen ställer till det (?).
På fråga ett: ja, det är lagligt då släpet inte har krav på backljus och dimljus. Det är lagligt även om bilen bara har 7 poler. Faktum är att det är lagligt om bilen har 7 poler att dra ett släp med, under förutsättning att bilen är äldre än 1/1 2005 (då kravet på backljus på tunga släp infördes). I praktiken har jag dock hört att det är från 2015 som detta gäller.
Här har jag ett problem, tidigare ägare av min bil monterade bara 7-polig kontakt på en bil från 2017. Det innebär att jag bara får dra EU-släp med den. Nu skiter jag högaktningsfullt i det, den dagen den sorgen...
Här har jag ett problem, tidigare ägare av min bil monterade bara 7-polig kontakt på en bil från 2017. Det innebär att jag bara får dra EU-släp med den. Nu skiter jag högaktningsfullt i det, den dagen den sorgen...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 926 inlägg
Med elbil går man lätt över ekipagegränsen så fort man kör med mer än ett 750-släp. Min bil har exempelvis en totalvikt på 2.660 kg.
Det blev 5-56. Fick dock åka 2ggr till bes, då beskitningsmannen fick stänga besiktningen pga han blev misshandlad strax innan min tid.J JohanLun skrev:
Jag bytte dimljuslampan som inte funkade, men den lyste hela tiden. Besiktnignsmannen sa "ta ut den", den behövs inte. Frågan är, är det felkopplat eller stödjer inte V70 detta? Körde ToR Umeå över dagen för 15+ år sen, fick hjälp att lasta en grej och en kille råkade rycka av alla kablar. Detta innan smartphones tid, så jag fick via typ MMS en bild av en polare hur de skulle kopplas tillbaka. Det var mörkt, sent och jag blev nöjd när allt verkade funka... Uppenbarligen har varken jag eller besiktningen testat dimljuset på 15 år (eller då troligen 7-8 besiktningar)