J JohanLun skrev:
Jag bytte dimljuslampan som inte funkade, men den lyste hela tiden. Besiktnignsmannen sa "ta ut den", den behövs inte. Frågan är, är det felkopplat eller stödjer inte V70 detta?
Är det 7-poligt eller 13-poligt uttag på bilen?

Är det 7-polig så har uttag/stift 2 i varierande grad används som dimbakljus/+12V/backljus.
Har bilen ofta dragit "äldre" husvagn så är sannolikheten stor att det är +12V.

Edit:
I vissa kopplingsscheman så står det dimbakljus/+12V
Diagram över elinkopplingar för 7-poliga och 13-poliga kontakter enligt Din 11446 från AL-KO, med märkning, förbrukare, kabelarea och färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T Testarn skrev:
Hmm.. det är väl inte det som är definitionen på tungt släp...? 🤔
Jo, typ. Får man dra det på B-kort är det ett lätt släp vilket innebär att samma släp kan vara både lätt och tungt beroende på vilken bil man drar med.

• Gilla
useless
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Hmm.. det är väl inte det som är definitionen på tungt släp...? 🤔
"Generellt kan man säga att ett lätt släp har en totalvikt på högst 750 kg.

Även ett släp med högre totalvikt än 750 kg kan vara lätt, så länge den sammanlagda totalvikten på släp och bil är högst 3 500 kg. För att köra sådana fordonskombinationer räcker det med körkort med behörighet B."

https://www.transportstyrelsen.se/s...orkort/fordon-du-far-kora/personbil-med-slap/

Med mina nuvarande bilar är det tillåten dragvikt som begränsar så jag är inte i närheten av 3500 kg. Får jag hjärnsläpp och skaffar två bilar som inte klarar ett 1000-släp får jag väl fundera på ett 750, BE eller köpa ett skåp/en pickup som kan dra.

Så svaret på fråga 1 är att även om man uppgraderat finns det inte krav på att det används.

Fråga 2 är mer komplex (gissar jag).

T
P Prodigys skrev:
Jo, typ. Får man dra det på B-kort är det ett lätt släp vilket innebär att samma släp kan vara både lätt och tungt beroende på vilken bil man drar med.
Det jag menade var att definitionen på lätt släp inte är att tågvikten inte överskrider 3500 kg men jag tror jag förstår vad som menas när jag tänker efter lite... 👍

P
T Testarn skrev:
tågvikten inte överskrider 3500 kg
Nja. Den kan överskridas.

Ett 750kg släp är alltid ett lätt släp vilket gör att ett sådant kan man koppla oavsett om man överskrider 3500kg eller inte.
Visst, en riktigt liten bil kan ha begränsningar i vad den får dra och om det är ett obromsat släp så kan tjänstevikten spela roll.
Så om du har en bil med totalvikt 3500kg kan du alltid hänga på ett 750kg släp (bromsat eller inte) och köra på B-kort. Detta gäller även lastbil/C-kort. Har man inte CE så kan man ändå dra ett 750kg släp efter en lastbil. Man kan tycka vad man vill om det men så är det.

MEN!
Skulle nu släpet ha en totalvikt på 751 kg. (Nu finns det inte sådana men ändå) så måste man ha BE om bilen har totalvikt 3500kg. I detta fal räcker det inte ens med B96.
Släpet räknas som tungt släp pga totalvikt över 3500kg.
Skulle dock bilen vara lättare än 2750 kg så skulle det gå bra med bara B-kort för då är släpet ett lätt släp.

Man kan tycka mycket om det men så är reglerna just nu.
Vi kan säkert skapa en helt ny tråd om bara att diskutera men det kommer inte resultera i något.

"Bit i äppet" och skaffa BE så blir det bara en bil/släp fråga och inte något med körkortet.
Kan rekomenderas. Själv skaffade jag BE för 12+ år sedan och har aldrig ångrat det. Så svårt var det inte. Inte ens teorin. Den ska vi ju alla kunna eller hur? ;)

• Gilla
Testarn och 2 till
  • Laddar…
ullet
Är det nån som vilken plåttjocklek som brukar användas till aluminiumkåpor på släpvagnar? Har fått en skada på mitt gamla 4P-släp som jag funderar på att försöka lappa ihop.

ullet ullet skrev:
Är det nån som vilken plåttjocklek som brukar användas till aluminiumkåpor på släpvagnar? Har fått en skada på mitt gamla 4P-släp som jag funderar på att försöka lappa ihop.
Är det inte bara att mäta tjockleken på befintlig kåpa?

Har inte mätt på mitt släp men skulle gissa utifrån minnesbilden på takinfästningen att det ligger kring 1-1,5 mm och då mot 1,5 hållet.

Storsockret
Kom återigen att tänka på detta härom dagen när jag hämta hem en snöslunga. Hur mycket felfördelad last måste man upp i för att ett släp ska bete sig farligt på vägen?

Jag inser ju att jag är alldeles för nojig på det stora hela när jag ska lasta saker i släp, så det skulle vara intressant med lite erfarenheter. Den här gången hade jag hyrt ett 11m3 släp (fullständigt oproprtioneligt men jag hade ingen lasthjälp så jag ville åt rampen) och skulle bara lasta en slunga på typ 75kg kanske.

Säljaren föreslog att jag helt enkelt bara skulle ställa in den längst in mot väggen och sen spänna fast, men jag som (redan konstaterat) nojig valde att placera den över hjulen och spänna med remmar bakåt och framåt så att säga.

Och nej, 75kg förmodar jag gör noll och ingenting i ett såpass stort släp och att det förmodligen hade funnits mer vinst i att ha det längst fram mot en vägg vid t.ex en krock. Men när börjar det göra skillnad?

Det fullständigt rimligt valda släpet i fråga :)

Snöslunga placerad inuti ett stort släp, fastspänd med remmar. Släpets ramp är nedfälld, och det är kvällstid med snö på marken utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag skulle också ha placerat den längst fram mot väggen, av två skäl: Dels för att den är enklast att surra där och dels för att jag då får lite kultryck vilket alltid är trevligt...

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Hur mycket felfördelad last måste man upp i för att ett släp ska bete sig farligt på vägen?
Det beror mycket på bilen. Min 3-tonsbil med stenhård bakfjädring är mycket mer förlåtande än en svajig småkombi med mjuk fjädring och långt överhäng bakom bakaxeln.

• Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Storsockret
MathiasS MathiasS skrev:
Jag skulle också ha placerat den längst fram mot väggen, av två skäl: Dels för att den är enklast att surra där och dels för att jag då får lite kultryck vilket alltid är trevligt...
Ja då var det ju det här med lite kultryck kontra för mycket kultryck :)

Ja då var det ju det här med lite kultryck kontra för mycket kultryck :)
En 75kg snöslunga är precis lagom längst fram i släpet. Det är definitivt inte för mycket. Jag skulle med bestämdhet vilja säga att det är bättre än att placera den mittpå. Men, det spelar heller inte så stor roll var du placerar dessa 75 kg från axeln och framåt.

• Gilla
Bjober och 2 till
  • Laddar…
Kom återigen att tänka på detta härom dagen när jag hämta hem en snöslunga. Hur mycket felfördelad last måste man upp i för att ett släp ska bete sig farligt på vägen?

Jag inser ju att jag är alldeles för nojig på det stora hela när jag ska lasta saker i släp, så det skulle vara intressant med lite erfarenheter. Den här gången hade jag hyrt ett 11m3 släp (fullständigt oproprtioneligt men jag hade ingen lasthjälp så jag ville åt rampen) och skulle bara lasta en slunga på typ 75kg kanske.

Säljaren föreslog att jag helt enkelt bara skulle ställa in den längst in mot väggen och sen spänna fast, men jag som (redan konstaterat) nojig valde att placera den över hjulen och spänna med remmar bakåt och framåt så att säga.

Och nej, 75kg förmodar jag gör noll och ingenting i ett såpass stort släp och att det förmodligen hade funnits mer vinst i att ha det längst fram mot en vägg vid t.ex en krock. Men när börjar det göra skillnad?

Det fullständigt rimligt valda släpet i fråga :)

[bild]
Den hade jag lastat mot framstammen.
Godset blir förstängt framåt, säkrare om den skulle slita sig vid en olycka.
Men den bör nog även stå där för att komma upp i lagom kultryck. Man har även fartvind som vill tippa släpet bakåt, dvs lyfta kulhandsken.

Den andra frågan, hur fel kan man lasta innan det känns? Jag skulle tro att det släpet skulle bli rätt obehagligt med snöslungan längst bak. 75kg är ingen stor vikt men skåpet är stort och vindkänsligt. Det styr bilen när kastvindar och luftkudden från passerande bilar trycker på. Det kan bli en försvårande kombination.
Hade du tex haft ett kompakt lass med baklastad plank tror jag med stöd av erfarenheter att det varit något mindre dramatiskt trots samma bakvikt.
Mina baklastade resor har gått bra men man lär sig att ge sig i tid så fort det börjar svänga. Upp till en viss hastighet kan det vara helt lugnt men sen kommer självsvängningen som snabbt tilltar. Att bromsa och gasa samtidigt kan stabilisera ekipaget och man kan kontrollerat få ner hastigheten.
Men på många fordon idag går inte det.
Att bara bromsa häftigt kan få vagnens bakände att vilja passera bilen, dvs vika ekipaget. Så lätt broms och stadigt tag i ratten och försöka motverka självsvängningen är receptet.
Full gas funkar också men det är som att bota huvudvärk med brännvin...det flyttar problemet.
En mindre baklast kan kännas odramatisk men jag skulle ta varje tecken på självsvängning på allvar , för som sagt det kan snabbt, i kombination med annat, bli mycket värre. Ett gupp i en kurva med höstlöv och det bara snor om.

• Gilla
Storsockret
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.