MathiasS MathiasS skrev:
Svintungt + sträckplast, kan ju inte behövas spännband då, egentligen….
Inte om det enda man tar hänsyn till är att skiten inte skall välta eller fara omkring på flaket vid normal körning.

Jag vill helt vända på ditt resonemang, även om jag anar en viss sarkasm i ditt inlägg. Ju tyngre något är, desto viktigare är det med lastsäkringen.

Smäller du med något så hela ekipaget går ner till stillastående tämligen omgående så kan jag lova dig att friktionen mellan godset och flaket inte räcker för att all den vikten snällt ska stå kvar där du ställde det.
Det är här själva kärnan i lastsäkring kommer med i bilden, det handlar mer om att säkra upp så att man själv och alla andra inblandade har en rimlig chans att överleva en ev olycka....

Jag vill åter igen poängtera att det du visade på bilderna är föredömligt surrat, bättre än 99 av 100 glada amatörer som vistas på våra vägar.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Inte om det enda man tar hänsyn till är att skiten inte skall välta eller fara omkring på flaket vid normal körning.

Jag vill helt vända på ditt resonemang, även om jag anar en viss sarkasm i ditt inlägg. Ju tyngre något är, desto viktigare är det med lastsäkringen.

Smäller du med något så hela ekipaget går ner till stillastående tämligen omgående så kan jag lova dig att friktionen mellan godset och flaket inte räcker för att all den vikten snällt ska stå kvar där du ställde det.
Det är här själva kärnan i lastsäkring kommer med i bilden, det handlar mer om att säkra upp så att man själv och alla andra inblandade har en rimlig chans att överleva en ev olycka....

Jag vill åter igen poängtera att det du visade på bilderna är föredömligt surrat, bättre än 99 av 100 glada amatörer som vistas på våra vägar.
Jo, där var sagt med referens till det stående skämtet i lastsurrningstråden….

Om man väsentligt skulle förbättra den där surrningen skulle det antagligen vara med en eu pall fram som surras med stenen - sedan spänner man ihop det med högen. Det skulle antagligen var lite bättre. Samtidigt är det ju så att ett blocksteg i den där högen väger 140kg, så tar det tvärstopp är det ju svårt att få det att sitta stumt.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Sträckplast håller, det är bara en fråga om antal rullar man använder..
En pall på högkant, några snedsträvor, lite skruv och sen spänna fast går snabbare och är billigare.
En flyttbar tvärbalk på ett släp vore trevligt.

Fast sen läser man om skicket på däcken ovan och inser att man kan fästa allt med en ikeakasse och vara säkrare än många.
 
F
Z z_bumbi skrev:
Sträckplast håller, det är bara en fråga om antal rullar man använder..
En pall på högkant, några snedsträvor, lite skruv och sen spänna fast går snabbare och är billigare.
En flyttbar tvärbalk på ett släp vore trevligt.

Fast sen läser man om skicket på däcken ovan och inser att man kan fästa allt med en ikeakasse och vara säkrare än många.
Vilka dumheter. Osäkrad last är mycket farligare än dåliga däck som går sönder.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Håller med. Högst oklart vad det tillför att besiktiga släp alls. Men om det finns en nytta så ifrågasätter jag att den är nämnvärt avtagande.
Kan väl tycka att det är bra att de kollar bromsade släp så de inte bromsar oheligt snett, samt lite däck och ev infästningspunkter som folk spänner i. Iaf nån gång ibland!
Att enbart förlita sig på eget ansvar känns väl optimistiskt sett till utfallet 😂
 
Vad är utfallet då? Jag har ärligt talat ingen aning om hur mycket besiktningen hittar och om riskerna vore så mycket större utan.

Tror nog att de flesta släpolyckor har med dålig surrning att göra, inte materialfel.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Tror nog att de flesta släpolyckor har med dålig surrning att göra, inte materialfel.
Om vi byter ut "dålig surrning" till "förarmisstag" tror jag man kan säga detsamma om de flesta olyckor i trafiken men ändå besiktigar vi bilar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om vi byter ut "dålig surrning" till "förarmisstag" tror jag man kan säga detsamma om de flesta olyckor i trafiken men ändå besiktigar vi bilar.
Och hur hade bilparken sett ut om vi INTE hade haft besiktningskrav? Tycker inte att du kan göra den jämförelsen...
 
P
Att vi har besiktningskrav på lätta, obromsade släpvagnar är helt onödigt och orimligt tycker jag, och slöseri med tid och pengar. Att vi envises med att besikta bilar var 14de månad i stället för vart annat år är också väldigt konstigt. Det fungerar ju uppenbarligen bra i många andra EU-länder med vart annat år, varför inte här ?
Det finns 10 delstatar i USA som inte har något krav på bilbesiktning alls. Letar det till flera olyckor där ? Inte så lätt (för mig i alla fall) att google fram ett svar på den frågan.
 
R roli skrev:
Tycker inte att du kan göra den jämförelsen...
Det gick faktiskt utmärkt. 😉
 
S
P peter_73 skrev:
Att vi har besiktningskrav på lätta, obromsade släpvagnar är helt onödigt och orimligt tycker jag, och slöseri med tid och pengar. Att vi envises med att besikta bilar var 14de månad i stället för vart annat år är också väldigt konstigt. Det fungerar ju uppenbarligen bra i många andra EU-länder med vart annat år, varför inte här ?
Det finns 10 delstatar i USA som inte har något krav på bilbesiktning alls. Letar det till flera olyckor där ? Inte så lätt (för mig i alla fall) att google fram ett svar på den frågan.
Jag körde bil i Florida förra året. Många bilar åker runt med nästintill blankslitna däck.
Jag antar att Florida inte har något större krav på bilbesiktning med tanke på hur bilarna såg ut.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Om vi byter ut "dålig surrning" till "förarmisstag" tror jag man kan säga detsamma om de flesta olyckor i trafiken men ändå besiktigar vi bilar.
Ja, bilbesiktningen är förstås massivt överdriven den också. Att ens ha besiktning av bilar de första fem–tio åren är ju bara trams. Men vad gäller släp undrar jag genuint om det finns någon nytta alls.

Jag är iofs. en vän av att vi bygger bort mycket möjlighet till negativa konsekvenser av dåligt förarskap ur trafikmiljön snarare än bara konstaterar att det finns många dåliga förare (så jag är exempelvis en stor vän av mötesfria vägar och rondeller), men att besiktningen bidrar med särskilt mycket ökad säkerhet, i synnerhet för släp, tror jag helt enkelt är osannolikt. Finns det bevis för motsatsen är jag dock villig att ändra mig.
 
  • Gilla
  • Wow
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, bilbesiktningen är förstås massivt överdriven den också. Att ens ha besiktning av bilar de första fem–tio åren är ju bara trams. Men vad gäller släp undrar jag genuint om det finns någon nytta alls.

Jag är iofs. en vän av att vi bygger bort mycket möjlighet till negativa konsekvenser av dåligt förarskap ur trafikmiljön snarare än bara konstaterar att det finns många dåliga förare (så jag är exempelvis en stor vän av mötesfria vägar och rondeller), men att besiktningen bidrar med särskilt mycket ökad säkerhet, i synnerhet för släp, tror jag helt enkelt är osannolikt. Finns det bevis för motsatsen är jag dock villig att ändra mig.
På tio år är t.ex. vissa VW upprostade så nej, besiktning som vi har idag är ganska bra och många tjänstebilar går väldigt många mil på några få år i början, mycket stor risk för att slitdelar i framvagn t.ex. är slut då.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
På tio år är t.ex. vissa VW upprostade
I call bullshit.

Men visst, kan du visa att moderna VW är överrepresenterade på rostnedslag så är jag alltjämt villig att ändra mig.
RoTe RoTe skrev:
besiktning som vi har idag är ganska bra
Ja, du säger det. Men är den jämförd med ett system där den inte finns?
RoTe RoTe skrev:
många tjänstebilar går väldigt många mil på några få år i början, mycket stor risk för att slitdelar i framvagn t.ex. är slut då.
Ja, och sådant bör förstås åtgärdas om det är trafikfarligt. Men hur många har inte regelbunden service på så nya bilar och därmed möjlighet att lösa det utan pekpinnar?
 
RoTe
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
I call bullshit.

Men visst, kan du visa att moderna VW är överrepresenterade på rostnedslag så är jag alltjämt villig att ändra mig.

Ja, du säger det. Men är den jämförd med ett system där den inte finns?

Ja, och sådant bör förstås åtgärdas om det är trafikfarligt. Men hur många har inte regelbunden service på så nya bilar och därmed möjlighet att lösa det utan pekpinnar?
Framför allt är det väl nu VW transportbilar som har rosthål inom tio år, men du får tro på vad f-n du vill eller ej.

Att ha möjligheten att åtgärda är inte det samma som tvingas att åtgärda. Många servar inte ens bilarna för att det är omständigt. Flera tusen mil över intervall är inget ovanligt på tjänstebilarl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.