Mats-S
F fsn skrev:
Den är åt helvete för tunn.
Den ska alltså ligga ovanpå min 1 år gamla plyfa, den är i princip i 100% nyskick, så tanken är endast som slitlager :)
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Här finns ett liknande alternativ.

[länk]

Jag hade velat ha sådant istället för plyfan, men som vanligt faller det på dimensionerna, verkar bara vara tillgängligt upp till 3m
Men är släpet bredare än 3 meter?

Lägg det tvärs över! Jag måste göra det på mitt släp som är 2x5,3 meter

Plasten blir ju en nästan en engångskostnad
 
L Lutte skrev:
Men är släpet bredare än 3 meter?

Lägg det tvärs över! Jag måste göra det på mitt släp som är 2x5,3 meter

Plasten blir ju en nästan en engångskostnad
Jag vill inte ha någon skarv.
 
F
Mats-S Mats-S skrev:
Den ska alltså ligga ovanpå min 1 år gamla plyfa, den är i princip i 100% nyskick, så tanken är endast som slitlager :)
Kan vara bra….
 
Räknas det som skarv om man smälter ihop dem? För det borde gå att göras tänker jag.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag vet inte vad som passar bäst, denna tråd eller GAAHH tråden.....

Bygger stödmur, behöver ta hem mer sten. Man har ju ett stort släp för att slippa åka många gånger. Det första som händer är att butiken undrar (lite snorkigt i mina öron iaf) "jaha du ska hämta själv, hur många gånger har du tänkt att köra då?" Jag förstår ju att det är en rätt rimlig fråga, men ändå.

Nu visade det sig att det jag skulle ha vägde 2500kg. Det skulle jag ju kunna lasta om det inte vore för att jag hade en så mesig bil som bara får dra 2500kg totalt, dvs 2000kg lastvikt i mitt fall. Otroligt frustrerande att jag måste erkänna att jag inte får med mig allt och att jag måste åka tvärs stan två gånger.......perkele.

Och med alla dessa elbilar, som jag ju ändå vill ha en, kommer det bli ännu värre. Gaah.
1850kg fick det bli. Ser lite futtigt ut men det är ju rätt tungt ändå. Lägger rejält med kultryck när jag kör last som denna, då det kan bli ordentligt med lyft i kroken annars, där vägen är ojämn. 5bar i däcken.

Bil med släp lastat med pallar utanför lagerbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svårt att surra lösa tunga saker på pall så här men jag tror jag fick till det rätt ok.


Pall med varor säkrad med spännband på släpvagn, stående på en industrigård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kasken och 9 till
  • Laddar…
Mats-S
VidarH VidarH skrev:
Räknas det som skarv om man smälter ihop dem? För det borde gå att göras tänker jag.
Instämmer, man kan ju köra liknande metod som när man svetsar ihop plastmattor 🤔
 
F
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer, man kan ju köra liknande metod som när man svetsar ihop plastmattor 🤔
Hur tänkte du fästa den i plyfan?
 
Mats-S
F fsn skrev:
Hur tänkte du fästa den i plyfan?
Har inte tänkt igenom det hela än, men några jämt fördelade "duttar" bygglim (PL200/400) mot befintlig plyfa, samt en fogning mot släpets kanter så att vatten inte kommer emellan borde nog räcka för att hålla plastplattan på plats och fixerad mot befintliga ... tror jag ;-)
Eventuellt får man kanske komplettera med några rostfria träskruvar för att dra fast plastplattan mot plyfan.
 
F
Mats-S Mats-S skrev:
Har inte tänkt igenom det hela än, men några jämt fördelade "duttar" bygglim (PL200/400) mot befintlig plyfa, samt en fogning mot släpets kanter så att vatten inte kommer emellan borde nog räcka för att hålla plastplattan på plats och fixerad mot befintliga ... tror jag ;-)
Eventuellt får man kanske komplettera med några rostfria träskruvar för att dra fast plastplattan mot plyfan.
Prova med nån tub med klet, skruvarna kommer med stor sannolikhet släppa in vatten och plastskivan förhindrar säkert att det torkar upp.
 
Chr3
Mats-S Mats-S skrev:
Grymt tips, kolla den här plattan 300 X 150 X 3mm för 250kr !!!
[länk]

3mm borde räcka om plyfan under är i gott skick (min är drygt 1 år gammal)

Stort utbud av olika storlekar på plattorna
[länk]

Ni som bor i Göteborg kan säkert hämta själv, står ingenting om fraktalternativ tyvärr, någon som handlat där?

MathiasS MathiasS skrev:
Här finns ett liknande alternativ.

[länk]

Jag hade velat ha sådant istället för plyfan, men som vanligt faller det på dimensionerna, verkar bara vara tillgängligt upp till 3m
Hur blir det när regnvatten tränger in emellan skivan och befintliga golvet? Ser framför mig ett genommurket golv som plötsligt ger upp då man inte uppmärksammar att det är blött och inte kunnat torka då nästa skiva ligger dikt ovanpå.
🫣🧐
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Mats-S
Chr3 Chr3 skrev:
Hur blir det när regnvatten tränger in emellan skivan och befintliga golvet? Ser framför mig ett genommurket golv som plötsligt ger upp då man inte uppmärksammar att det är blött och inte kunnat torka då nästa skiva ligger dikt ovanpå.
🫣🧐
Absolut helt korrekt om man inte kan förhindra det mesta av vatteninträngningen.
Inbillar mig att om man tätar med en riktigt bra byggsilikon mot kanterna så bör det inte tränga in så mycket vatten. Befintliga golvet andas ju till en viss del så den lilla mängden fukt som kommer emellan bör undergolvet transportera bort(?)

Sedan gäller som vanligt att parkera släpet så att det lutar bakåt för att påskynda vattenavrinningen.
 
Chr3 Chr3 skrev:
Hur blir det när regnvatten tränger in emellan skivan och befintliga golvet? Ser framför mig ett genommurket golv som plötsligt ger upp då man inte uppmärksammar att det är blött och inte kunnat torka då nästa skiva ligger dikt ovanpå.
🫣🧐
Vet ej, jag skulle helst byta hela inte lägga något ovanpå.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
1850kg fick det bli. Ser lite futtigt ut men det är ju rätt tungt ändå. Lägger rejält med kultryck när jag kör last som denna, då det kan bli ordentligt med lyft i kroken annars, där vägen är ojämn. 5bar i däcken.

[bild]

Svårt att surra lösa tunga saker på pall så här men jag tror jag fick till det rätt ok.


[bild]
Följde upp detta med resterna jag inte fick med mig, det blev 1060kg på flaket.

Släp med lastpall innehållande byggmaterial, säkrad med remmar, placerad på en industriell gård med lager i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstår inte riktigt vad jag tänkte när jag övervägde att sälja detta släp i våras….

För sedan behövs ju bergkross och lite mak också.

Först 2000kg bergkross från grustaget, sedan skottade jag av lite av det och hämtade 620kg 8/16 makadam på hornbach. Lite dyrare där förstås men ändå ok och öppet på helgen när jag behövde det….
Släpvagn lastad med jord och grus står på en uppfart, omgiven av verktyg och orange presenning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 6 till
  • Laddar…
P
Bytte hjul på fordon här hemma idag.
Tittade lite på datummärkningen.

Släpets däck får rösta nästa höst.... Dvs de är 18år. Inga sprickor i en snabb kontroll. Definitivt inte slitna.
Hur ofta byter ni däck till era släp?

Som tillägg jag jag nämna att det är ett enaxlat bromsat 1 tons grindsläp.
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.