Besiktning av obromsade släp kan man ju ifrågasätta. Det enda som kommer att kollas är om det finns rost på axlarna, om hjullagren är hela och om belysningen fungerar. Det bör ju alla klara av att ha koll på själva. Eller? 🤔
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Besiktning av obromsade släp kan man ju ifrågasätta. Det enda som kommer att kollas är om det finns rost på axlarna, om hjullagren är hela och om belysningen fungerar. Det bör ju alla klara av att ha koll på själva. Eller? 🤔
Jag tror att icke fungerade belysning är det vanligaste felet på släpvagnsbesiktning, det säger ju något...
 
  • Gilla
PappasHammare och 2 till
  • Laddar…
RoTe
pacman42 pacman42 skrev:
Besiktning av obromsade släp kan man ju ifrågasätta. Det enda som kommer att kollas är om det finns rost på axlarna, om hjullagren är hela och om belysningen fungerar. Det bör ju alla klara av att ha koll på själva. Eller? 🤔
Med tanke på alla bilar som rullar omkring med trasiga glödlampor eller felaktig belysning tänd så, nej.
 
J
Med tanke på att Tesla och Dacia är dom sämsta bilarna enligt Bilprovningen med antalet underkända bilar och ser man till att Tesla är ett relativt nytt märke så verkar det vara nödvändigt med besiktning..
 
T
pacman42 pacman42 skrev:
Besiktning av obromsade släp kan man ju ifrågasätta. Det enda som kommer att kollas är om det finns rost på axlarna, om hjullagren är hela och om belysningen fungerar. Det bör ju alla klara av att ha koll på själva. Eller? 🤔
Jag tror du överskattar många släpvagnsägares förmåga, och vilja, att kontrollera och bedöma tekniska egenskaper på sina fordon.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Är väl som med en del bilägare, man låter bilprovningen kontrollera bilen.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Besiktning av obromsade släp kan man ju ifrågasätta. Det enda som kommer att kollas är om det finns rost på axlarna, om hjullagren är hela och om belysningen fungerar. Det bör ju alla klara av att ha koll på själva. Eller? 🤔
Man skulle ju kunna tro det, att alla släpvagnsägare har koll men näe, tyvärr inte. Besiktningen behövs pga att många slarvar och/eller orkar inte laga/byta saker
 
Fairlane
C Chokladmonster skrev:
Jag tror att icke fungerade belysning är det vanligaste felet på släpvagnsbesiktning, det säger ju något...
Jag fick underkänt på första besiktningen. Av ett släp (4 år gammalt?) pga att bromsljus inte fungerade. Fick åka ner med den andra bilen så var det klart, dvs felet låg på bilen (och mig som inte kontrollerade den gången), inte på släpet.

Körde nyss dottern till skolan, några km och mötte fler än 5 bilar med trasig belysning, och det var relativt nya bilar. Så kanske behövs besiktning ändå för att folk åtminstone ska klara av att byta halvljuslampan på ett år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
man låter bilprovningen kontrollera bilen.
Jag trodde det var bilprovningens syfte.
 
Fairlane
Fairlane Fairlane skrev:
Körde nyss dottern till skolan, några km och mötte fler än 5 bilar med trasig belysning, och det var relativt nya bilar. Så kanske behövs besiktning ändå för att folk åtminstone ska klara av att byta halvljuslampan på ett år.
Körde vidare till jobbet och mötte fler "enögda", pinsammaste var väl kanske polisbilen...
 
Fairlane Fairlane skrev:
Körde vidare till jobbet och mötte fler "enögda", pinsammaste var väl kanske polisbilen...
Den hade säkert gått sönder efter det att de gjord belysningskollen innan de åkte ut.......(not)
 
  • Haha
  • Gilla
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Är väl som med en del bilägare, man låter bilprovningen kontrollera bilen.
LHSares standardfras "ska in å få en arbetsorder höhöhö"

Alfredo Alfredo skrev:
Jag trodde det var bilprovningens syfte.
Varför inte engagera sig LITE innan ändå och gå igenom deras enkla checklista?
 
Jag försökte med mitt inlägg om besiktningar vara ironisk, därav smileyn i slutet. Men det fungerade inte som vanligt.
 
Första gången jag besiktigade vårt nya släp fick jag nedslag och ombesiktning på det oerhört allvarliga felet att sidoreflexerna hade blekts av solen och inte var tillräckligt oreanga. 😊
 
Fairlane
Knappt var fjärde släpvagn får underkänt med krav på ombesiktning (totalt för bromsade och obromsade). 1 på 7 av de obromsade får underkänt med krav på ombesiktning. Utöver det så får ett antal vagnar underkänt utan krav på ombesiktning.

Det är kanske inte så dumt med besiktning ändå kan jag tycka.
 
  • Gilla
Jansson69
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.