305 061 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Besiktning av obromsade släp kan man ju ifrågasätta. Det enda som kommer att kollas är om det finns rost på axlarna, om hjullagren är hela och om belysningen fungerar. Det bör ju alla klara av att ha koll på själva. Eller? 🤔
Jag tror att icke fungerade belysning är det vanligaste felet på släpvagnsbesiktning, det säger ju något...pacman42 skrev:
Med tanke på alla bilar som rullar omkring med trasiga glödlampor eller felaktig belysning tänd så, nej.pacman42 skrev:
Jag tror du överskattar många släpvagnsägares förmåga, och vilja, att kontrollera och bedöma tekniska egenskaper på sina fordon.pacman42 skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 657 inlägg
Är väl som med en del bilägare, man låter bilprovningen kontrollera bilen.
Man skulle ju kunna tro det, att alla släpvagnsägare har koll men näe, tyvärr inte. Besiktningen behövs pga att många slarvar och/eller orkar inte laga/byta sakerpacman42 skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Jag fick underkänt på första besiktningen. Av ett släp (4 år gammalt?) pga att bromsljus inte fungerade. Fick åka ner med den andra bilen så var det klart, dvs felet låg på bilen (och mig som inte kontrollerade den gången), inte på släpet.C Chokladmonster skrev:
Körde nyss dottern till skolan, några km och mötte fler än 5 bilar med trasig belysning, och det var relativt nya bilar. Så kanske behövs besiktning ändå för att folk åtminstone ska klara av att byta halvljuslampan på ett år.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Körde vidare till jobbet och mötte fler "enögda", pinsammaste var väl kanske polisbilen...Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Knappt var fjärde släpvagn får underkänt med krav på ombesiktning (totalt för bromsade och obromsade). 1 på 7 av de obromsade får underkänt med krav på ombesiktning. Utöver det så får ett antal vagnar underkänt utan krav på ombesiktning.
Det är kanske inte så dumt med besiktning ändå kan jag tycka.
Det är kanske inte så dumt med besiktning ändå kan jag tycka.