305 073 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 672 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 672 inlägg
Bytte ett däck förra året du det explderade efter minst 500kg övervikt (troligtvis mer) på en obromsad 750kg kärra. Däcket var från 2008 men togs i bruk 2009.P PappasHammare skrev:
Man byter när dom smäller.
Jag fick en muntlig notering vid besiktning att jag borde kolla.
När jag lyste ned i mönstret såg man sprickor och kord. Var väl 16-17 år de däcken så båda blev utbytta. Så kolla era gamla däck.
När jag lyste ned i mönstret såg man sprickor och kord. Var väl 16-17 år de däcken så båda blev utbytta. Så kolla era gamla däck.
När mönstret börjar försvinna eller när det blir tydliga sprickor.P PappasHammare skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Tog och tittade extra på det nu när du sa det men nja.. det är små små antydningar men inget direkt större.MathiasS skrev:
Saken är att fälgarna har blivit rätt rostiga så jag skulle vilja slipa och måla om dem och det hade varit ett bra tillfälle då att byta.
Men 2000 spänn + monteringen för två st.. hnnn
När de når en ålder av 10år så kollar jag extra noga efter torrsprickor vid varje skifte.P PappasHammare skrev:
Inför denna sommar blev det ett par bättre begagnade på min kärra, de som då fick tacka sig sig var 19år gamla... Ska testa att ha sånna skivor eller påsar över däcken när kärran står still (vilket den gör ofta o länge i sträck) så att UV-ljuset inte kommer åt gummit, återstår o se om det gör nån skillnad.
Så surrar en redig karl, bara kantskydd som saknas för full poäng.MathiasS skrev:
Jag köpte nytt på nettotrailer, det var obetydligt dyrare att köra fyra kompletta hjul istället för bara däck…P PappasHammare skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 415 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 415 inlägg
Gällande dubbfria vinterdäck så måste de vara märkta med "alptop/snöflinga" från och med 1 december 2028.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/vinterdack/
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/vinterdack/
Förra uppsättningen vart utbytta i förtid, skruvarna "lossnade" på våren år 2 av Hakka 8 däckens liv. Trumman red på fälgens insida tills fälgen inte klarade mer, jag märkte det först när jag såg att gallergrindarna lutade i backspegeln, så odramatiskt var det/så dålig koll hade jag :O
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder