F
P PappasHammare skrev:
Bytte hjul på fordon här hemma idag.
Tittade lite på datummärkningen.

Släpets däck får rösta nästa höst.... Dvs de är 18år. Inga sprickor i en snabb kontroll. Definitivt inte slitna.
Hur ofta byter ni däck till era släp?

Som tillägg jag jag nämna att det är ett enaxlat bromsat 1 tons grindsläp.
Bytte ett däck förra året du det explderade efter minst 500kg övervikt (troligtvis mer) på en obromsad 750kg kärra. Däcket var från 2008 men togs i bruk 2009.

Man byter när dom smäller.
 
  • Haha
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Jag fick en muntlig notering vid besiktning att jag borde kolla.
När jag lyste ned i mönstret såg man sprickor och kord. Var väl 16-17 år de däcken så båda blev utbytta. Så kolla era gamla däck.
 
  • Gilla
PappasHammare och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Hur ofta byter ni däck till era släp?
Mitt släp är från 2006 och jag fick nedslag på däcken för ett par år sedan. Då var det sprickor i botten på mönstret överallt, så det var ju dags - så vill jag inte åka när det blir tungt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Bytte hjul på fordon här hemma idag.
Tittade lite på datummärkningen.

Släpets däck får rösta nästa höst.... Dvs de är 18år. Inga sprickor i en snabb kontroll. Definitivt inte slitna.
Hur ofta byter ni däck till era släp?

Som tillägg jag jag nämna att det är ett enaxlat bromsat 1 tons grindsläp.
När mönstret börjar försvinna eller när det blir tydliga sprickor.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Hur ofta byter ni däck till era släp?
På personbilssläpet när jag inte längre vågar åka utan att ha med reservhjul, på traktor släpen som knappt rullar på allmän väg när de väl går sönder.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
P Prodigys skrev:
När mönstret börjar försvinna
Har du verkligen varit med om det? Då måste ditt/dina släp rulla långt.
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
Mitt släp är från 2006 och jag fick nedslag på däcken för ett par år sedan. Då var det sprickor i botten på mönstret överallt, så det var ju dags - så vill jag inte åka när det blir tungt.
Tog och tittade extra på det nu när du sa det men nja.. det är små små antydningar men inget direkt större.

Saken är att fälgarna har blivit rätt rostiga så jag skulle vilja slipa och måla om dem och det hade varit ett bra tillfälle då att byta.
Men 2000 spänn + monteringen för två st.. hnnn
 
P PappasHammare skrev:
Bytte hjul på fordon här hemma idag.
Tittade lite på datummärkningen.

Släpets däck får rösta nästa höst.... Dvs de är 18år. Inga sprickor i en snabb kontroll. Definitivt inte slitna.
Hur ofta byter ni däck till era släp?

Som tillägg jag jag nämna att det är ett enaxlat bromsat 1 tons grindsläp.
När de når en ålder av 10år så kollar jag extra noga efter torrsprickor vid varje skifte.
Inför denna sommar blev det ett par bättre begagnade på min kärra, de som då fick tacka sig sig var 19år gamla... Ska testa att ha sånna skivor eller påsar över däcken när kärran står still (vilket den gör ofta o länge i sträck) så att UV-ljuset inte kommer åt gummit, återstår o se om det gör nån skillnad.

MathiasS MathiasS skrev:
Följde upp detta med resterna jag inte fick med mig, det blev 1060kg på flaket.

[bild]
Så surrar en redig karl, bara kantskydd som saknas för full poäng.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Har du verkligen varit med om det? Då måste ditt/dina släp rulla långt.
Jadå, mitt gallersläp är årsmodell -18, köpte det -20 och fick köpa nya sommardäck -23 för att mönstret var slut. Vet dock inte om det var originaldäcken på när jag köpte släpet.
 
P PappasHammare skrev:
Tog och tittade extra på det nu när du sa det men nja.. det är små små antydningar men inget direkt större.

Saken är att fälgarna har blivit rätt rostiga så jag skulle vilja slipa och måla om dem och det hade varit ett bra tillfälle då att byta.
Men 2000 spänn + monteringen för två st.. hnnn
Jag köpte nytt på nettotrailer, det var obetydligt dyrare att köra fyra kompletta hjul istället för bara däck…
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
K Kasken skrev:
Så surrar en redig karl, bara kantskydd som saknas för full poäng.
Jag tyckte också det var snyggt, men sen kom jag att tänka på att det ju var så tungt så det ligger nog still. 😉
 
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tyckte också det var snyggt, men sen kom jag att tänka på att det ju var så tungt så det ligger nog still. 😉
Svintungt + sträckplast, kan ju inte behövas spännband då, egentligen….
 
  • Haha
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Jag köpte nytt på nettotrailer, det var obetydligt dyrare att köra fyra kompletta hjul istället för bara däck…
Såg det också nu...
Man kan undra vad för avance svenska däckfirmor har.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Förra uppsättningen vart utbytta i förtid, skruvarna "lossnade" på våren år 2 av Hakka 8 däckens liv. Trumman red på fälgens insida tills fälgen inte klarade mer, jag märkte det först när jag såg att gallergrindarna lutade i backspegeln, så odramatiskt var det/så dålig koll hade jag :O ;)

Skadad däckskärm med slitage ovanför ett bildäck på en bilsläp, där skärmen är tydligt trasig och däckets mönster syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på en skadad fälg med slitage och rostbildning på insidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.