305 061 läst ·
2 331 svar
305k läst
2,3k svar
Den stora tråden om släp
Nu skrev jag biten om sträckplast lite skämtsamt men med tillräckligt många rullar är det inga problem att säkra en pall med betongsten. Så det är inte dålig lastsäkring utan bara val av ett material och metod som både är tidskrävande och dyr.F fsn skrev:
Den andra metoden jag skrev om är mer realistisk.
Dåliga säkringar är betydligt vanligare än däck som går sönder men det senare är för den skull inte direkt ofarligt när det väl händer. Vilket som är farligast beror troligen mycket på exakt när något lossnar respektive går sönder.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 670 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 670 inlägg
Och jag svarade inte på din lastsäkring med sträckplast eller tvärbalk utan på ditt sista stycke om att man kan skita i allt om man ändå kör med halvrisiga däck. Du kn vrida det hur du vill, det är farligare med lös last än ett skitdäck som går sönder rent statistiskt. Jag vet vad jag snackar om, har tappat hjul på både bil och släp och fått två däcksexplosioner på släp de senaste 18 åren, båda gångerna pga mer eller mindre pinsamt hög överlast (du kan kalla mig idiot, jag tål det och det skulle inte vara första gången heller).Z z_bumbi skrev:Nu skrev jag biten om sträckplast lite skämtsamt men med tillräckligt många rullar är det inga problem att säkra en pall med betongsten. Så det är inte dålig lastsäkring utan bara val av ett material och metod som både är tidskrävande och dyr.
Den andra metoden jag skrev om är mer realistisk.
Dåliga säkringar är betydligt vanligare än däck som går sönder men det senare är för den skull inte direkt ofarligt när det väl händer. Vilket som är farligast beror troligen mycket på exakt när något lossnar respektive går sönder.
Tänkte jag skulle köpa LED lampor till släpet då originalen är slut. De magnetiska såg riktigt bra ut, så får man hela kablaget med. Men då har jag extra positionslampor på framsidan av släpet så ska man behöva öppna upp helt nya kablar för att få det att fungera. Känns inte så bra det.
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---...gnetiska-baklyktor-till-slapfordon-2000040402
Så kanske jag istället kör på dessa, då får jag återanvända existerande kablar. Vilket är både plus och minus för de kanske inte är i bästa skicket längre.
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilbelysning/baklyktor/baklykta-led-154x84-mm-2000047184
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---...gnetiska-baklyktor-till-slapfordon-2000040402
Så kanske jag istället kör på dessa, då får jag återanvända existerande kablar. Vilket är både plus och minus för de kanske inte är i bästa skicket längre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.biltema.fi/sv-fi/bil---mc/bilbelysning/baklyktor/baklykta-led-154x84-mm-2000047184
Eller så byter du hela kabelstammen samtidigt, det kostar ju inte så mycket och allt blir fräscht.DennisCA skrev:
Tänkte jag skulle köpa LED lampor till släpet då originalen är slut. De magnetiska såg riktigt bra ut, så får man hela kablaget med. Men då har jag extra positionslampor på framsidan av släpet så ska man behöva öppna upp helt nya kablar för att få det att fungera. Känns inte så bra det.
[bild]
[länk]
Så kanske jag istället kör på dessa, då får jag återanvända existerande kablar. Vilket är både plus och minus för de kanske inte är i bästa skicket längre.
[bild]
[länk]
Bytte allt för 2år sedan och la väl in en del om det här i tråden. Vart avrådd från LED-ljus av säljaren/släpvagnsbyggaren, de håller inte lika länge som de gamla hederliga glödljusen. Men vart ju mer än 300krDennisCA skrev:
Tänkte jag skulle köpa LED lampor till släpet då originalen är slut. De magnetiska såg riktigt bra ut, så får man hela kablaget med. Men då har jag extra positionslampor på framsidan av släpet så ska man behöva öppna upp helt nya kablar för att få det att fungera. Känns inte så bra det.
[bild]
[länk]
Så kanske jag istället kör på dessa, då får jag återanvända existerande kablar. Vilket är både plus och minus för de kanske inte är i bästa skicket längre.
[bild]
[länk]
Jag skulle trott att LED:arna skulle hålla bättre än glödlamporna. Förstås ett problem med led designerna är att ljuskällorna inte är standardiserade och utbytbara. Nu råkade jag ändå köpa de där led med magnetfäste från biltema för jag ville göra det enkelt för mig. Skippar alltså att koppla in de främre positionsljusen nu.
Jag köpte positionsljus med en utbytbar LED för några år sedan när jag var less på att byta lampor och glas på de gamla. De har fungerat klanderfritt, främst för att de sitter på en gummiarm som viker sig om man råkar stöta till dem...DennisCA skrev:
Jag skulle trott att LED:arna skulle hålla bättre än glödlamporna. Förstås ett problem med led designerna är att ljuskällorna inte är standardiserade och utbytbara. Nu råkade jag ändå köpa de där led med magnetfäste från biltema för jag ville göra det enkelt för mig. Skippar alltså att koppla in de främre positionsljusen nu.
På tal om led - har någon testat Osrams certifierade konverteringskit för hel och halvljus?
Har tröttnat på det dåliga ljuset på vår Polo där halvljuslamporna dessutom går sönder oftare än en gång om året.
Toppvarianten av deras med (H7 LED Speed 450) kan jag köpa för cirka 1600kr (för två) men till det behövs sedan ett canbus-kit för ytterligare 700kr. Det blir rätt mycket pengar för att slippa byta glödlampor så ofta…
Har tröttnat på det dåliga ljuset på vår Polo där halvljuslamporna dessutom går sönder oftare än en gång om året.
Toppvarianten av deras med (H7 LED Speed 450) kan jag köpa för cirka 1600kr (för två) men till det behövs sedan ett canbus-kit för ytterligare 700kr. Det blir rätt mycket pengar för att slippa byta glödlampor så ofta…
Yes, stoppade i såna i husbilen, passade perfekt då man slipper kylklumpen på speedvarianten. Perfekt ljusbild och mycket bättre sken, rekommenderas👍 kostar 1200 på Amazon.MathiasS skrev:
På tal om led - har någon testat Osrams certifierade konverteringskit för hel och halvljus?
Har tröttnat på det dåliga ljuset på vår Polo där halvljuslamporna dessutom går sönder oftare än en gång om året.
Toppvarianten av deras med (H7 LED Speed 450) kan jag köpa för cirka 1600kr (för två) men till det behövs sedan ett canbus-kit för ytterligare 700kr. Det blir rätt mycket pengar för att slippa byta glödlampor så ofta…
Den här trådens rubrik är "Den stora tråden om SLÄP". Kan vi då inte ta billampor i "Allt om bilen" tråden istället så slipper vi "smutsa ner" denna tråd med info som inte har med släp att göra???
Det går ju att byta kabelstammen också även om man köper lösa lyktor.DennisCA skrev:
Tänkte jag skulle köpa LED lampor till släpet då originalen är slut. De magnetiska såg riktigt bra ut, så får man hela kablaget med. Men då har jag extra positionslampor på framsidan av släpet så ska man behöva öppna upp helt nya kablar för att få det att fungera. Känns inte så bra det.
[bild]
[länk]
Så kanske jag istället kör på dessa, då får jag återanvända existerande kablar. Vilket är både plus och minus för de kanske inte är i bästa skicket längre.
[bild]
[länk]
Jag har valt en medelväg när jag uppdaterade lyset på min kärra häromåret. Jag bytte hela kabelstammen och satte dit traditionella lyktor (av bra kvalité, som håller tätt) med lösa lampor i. Sen satte jag LED-lampor på alla platser i dessa. Det finns ju LED-lampor med "vanlig" sockel så de passar rakt av till alla funktioner.
Märk väl att detta alternativ möjligen inte uppfyller alla regler till punkt o pricka då lyktorna med lösa lampor oftast är typade och "E-märkta" ihop med vanliga glödlampor. Träffar du på en nitisk trafikpolis som har en dålig dag så kan han ha invändningar.
Jag hade ju redan köpt de här LED lyktorna men igår tänkte jag byta dem och då fick kabeldragningen en närmare titt och den var så fint gjort att jag inte vill riva ut den. Det var nog bara den sjabbiga kontakten som gjorde att jag trodde resten var i dåligt skick men allt där under var proffsigt draget och skyddat inuti galvade stålrör och en skyddad kopplingsdosa där allt gick ihop.K Kasken skrev:Det går ju att byta kabelstammen också även om man köper lösa lyktor.
Jag har valt en medelväg när jag uppdaterade lyset på min kärra häromåret. Jag bytte hela kabelstammen och satte dit traditionella lyktor (av bra kvalité, som håller tätt) med lösa lampor i. Sen satte jag LED-lampor på alla platser i dessa. Det finns ju LED-lampor med "vanlig" sockel så de passar rakt av till alla funktioner.
Märk väl att detta alternativ möjligen inte uppfyller alla regler till punkt o pricka då lyktorna med lösa lampor oftast är typade och "E-märkta" ihop med vanliga glödlampor. Träffar du på en nitisk trafikpolis som har en dålig dag så kan han ha invändningar.
Så nä jag vill inte riva bort det här fina jobbet och byta mot nåt billigare. Jag kommer returnera de här lamporna och köpa två konventionella lyktor, ny kontakt och installera LED lampor som du föreslår, jag borde ha några redan från förr.
