Cheesen
Tokslut Tokslut skrev:
Ni som använder detta lås bör nog fundera på nytt

[video]
Dom flesta låsen på marknaden överlistar man enkelt.

Cheesen Cheesen skrev:
Dom flesta låsen på marknaden överlistar man enkelt.
Var kan man köpa låsen som man inte enkelt kan överlista?

Immobil Immobil skrev:
Vet inte hur enkelt det är men det finns väl en anledning till att combilock är godkänt av försäkringsbolagen. En del av resonemanget bakom det borde ju vara hur enkelt det är att få upp det.

P
Tokslut Tokslut skrev:
Och hatar folk som använder besiktningen för "saker att fixa lista"
Hatar du mig mindre nu? ;)
Före (från inlägg #1893)
876112-87235a0d0c01fc443f3df36a712953bc.jpg
Efter
Bakljus på ett släp av märket Fogelsta, med röd triangelreflektor och orange blinkersglas, omgiven av gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Släpet är ett Fogelsta från 2008 och jag kunde avläsa på glaset att det var ett Multipoint IV.
Tänkte överraska mig själv att fixa detta direkt så jag tog och beställde ett par, bara glaset utan huset.
Men jag kan berätta att av de två färgade insatser som finns med så var det bara blinkers delen som passade i det gamla huset. För dimmljuset fick jag återanvända det gamla, vilket dock gick bra.
Men jag fick för ett kort tag den där känslan "f-n det blev fel ändå".
Storleksmässigt är det rätt men de styrpinnar som finns sitter fel. Nångång under dessa 17år så har man flyttat dom i ljushuset. Så multipoint IV är inte alltid multipoint IV.
Baklykta för släpvagn med färgade glaspaneler i rött och orange, inklusive blinkers och dimljus, delvis förpackad i kartong med bubbelplast.
Skapa konto

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Vet inte hur enkelt det är men det finns väl en anledning till att combilock är godkänt av försäkringsbolagen. En del av resonemanget bakom det borde ju vara hur enkelt det är att få upp det.
Jag kör också med ett kombilås, kan dock för lite om lås för att säga om det är mer dyrksäkert än andra

Kombilås med beslag, skruvar, mutter och nycklar för släpvagnssäkerhet.
Skapa konto

https://combilock.se/product-category/slapvagnslas/

Tokslut Tokslut skrev:
Jag kör också med ett kombilås, kan dock för lite om lås för att säga om det är mer dyrksäkert än andra

[bild]
[länk]
Hade ett sådant på en båttrailer. Smidig lösning.
Dock är stöldsäkerheten beroende på vilken handske den sätts på. Nu har jag en Knotthandske på trailern och då är Combilock inte bra. Bara att slå av mer eller mindre då nederkanten på handsken är minimal, Kulhandske för båttrailer, potentiellt kopplad till säkerhetsdiskussion om Combilock och Knotthandske, med silverfinish och handtag.
Skapa konto

• Ledsen
Tokslut
  • Laddar…
Skulle jag ha ett släp hemma så gissar jag att det skulle vara orange, rosa och/eller neongrönt. Som en cykel om man bor där cyklar stjäls i större omfattning.
Det underlättar om man kan fråga om någon sett släpet och alla vet vilket man menar.

Immobil Immobil skrev:
Biltemas(m.fl.) borde vara ganska bra om man byter ut hänglåset till ett bättre(helst vattentäta)?
Det är en platt pinne, som hänglåset sitter i, som gör att man inte kan få i/ur dragkroken, dvs man kan låsa fast släpet på bilen också.

Släpvagnslås i gult, monterat på en fyrkantig stång, med hänglås för säker fastsättning av släp på dragkrok.
Skapa konto

L Lovan83 skrev:
Biltemas(m.fl.) borde vara ganska bra om man byter ut hänglåset till ett bättre(helst vattentäta)?
Det är en platt pinne, som hänglåset sitter i, som gör att man inte kan få i/ur dragkroken, dvs man kan låsa fast släpet på bilen också.

[bild]
Skillnaden mot Combilock är att det inte är SSF godkänd.

• Gilla
Lovan83
  • Laddar…
Detta har jag på släpet hemma. Fungerar också när det är kopplat på bilen samt godkänt.

Röd släpvagnslås av märket AL-KO med nyckel insatt.
Skapa konto

• Gilla
Wirre740
  • Laddar…
R roli skrev:
Detta har jag på släpet hemma. Fungerar också när det är kopplat på bilen samt godkänt.

[bild]
Då har du AL-KO handske på släpet?

K Kane skrev:
Då har du AL-KO handske på släpet?
Tror det, det var farsan som köpte släpet -96 som jag sedan tog över när han gick bort. Det är i alla fall inte original Fågelsta eftersom gummidamasken bakom handsken inte har något att sitta fast i så den glider fram och tillbaka och "blottar" stången under.

Hej.

Jag har en släp som har 13-polig kontakt som nu behöver bytas. Köpte ny kontakt och hittade ett kopplingsschema för 13-polig kontakt men tycker inte färgerna stämmer. Så, hur ska man tolka färgarna?

Flera lösa färgade sladdar från en släp, ska kopplas till en 13-polig kontakt. Sladdarna är gula, blå, gröna, lila, bruna, vita, röda och svarta.
Skapa konto
Kopplingsschema för 13-polig kontakt med numrerade färgade cirklar, användes för att ersätta släpets kontakt.
Skapa konto
Kopplingsschema för 13-polig släpkontakt med färgkoder för olika funktioner som blinkljus, bakljus och bromsljus.
Skapa konto

RoTe
Du kan inte lita på färgerna alls. Nu när du redan tagit bort kontakten får du lägga på 12V på kabel efter kabel och skriva upp vad dom går till för funktioner.

• Gilla
Samuel Hopstadius
  • Laddar…
Svarar mig själv då jag hittade detta specifika schema för 4P-vagnar.

Schemat för 4P-vagnar med nummersatta kontaktdon och beskrivningar för belysningsfunktioner såsom blinkers, bromsljus och positionsljus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.